یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 300740

عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اپیدمی جهانی اضافه وزن و چاقی به عنوان یکی از بزرگترین معضلات بهداشت عمومی در سراسر جهان، گفت: همراه با شیوع چاقی و اضافه وزن در زنان، شیوع اختلالات تخمک گذاری نیز در زنان در سنین باروری بالا است.

خطر ناباروری در زنان چاق و دارای اضافه وزن

سلامت نیوز:عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اپیدمی جهانی اضافه وزن و چاقی به عنوان یکی از بزرگترین معضلات بهداشت عمومی در سراسر جهان، گفت: همراه با شیوع چاقی و اضافه وزن در زنان، شیوع اختلالات تخمک گذاری نیز در زنان در سنین باروری بالا است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، غزاله اسلامیان با بیان این مطلب گفت: چاقی با ایجاد اختلال در فرآیند تخمک گذاری می تواند منجر به ناباروری در زنان شود و در صورتی که مادرِ چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، باردار شود، ممکن است تأثیرات منفی بر سلامت جنین و مادر داشته باشد؛ مانند افزایش خطر سقط، زایمان زودرس و ابتلا به دیابت و فشار خون بارداری. همه این موارد بار اقتصادی زیادی به خانواده و جامعه تحمیل می کند و عوارضی را برای مادر، جنین و نوزاد به دنبال خواهد داشت.


وی افزود: براساس یافته های مطالعات، همزمان با افزایش نمایه توده بدنی پاسخ به درمان های ناباروری نیز کاهش می یابد. در صورت عدم توجه و درمان به موقع اختلالات تخمک گذاری، مبتلایان، در معرض خطر ابتلا به سرطان های سینه و رحم  قرار می گیرند. بنابراین کاهش وزن صحیح و اصولی در بیمارانِ چاق مبتلا به اختلالات تخمک گذاری، از مهمترین اقدامات درمانی است و مدیریت وزنِ دختران و زنان به چرخه های منظم قاعدگی و تخمک گذاری های فعال کمک می کند.


عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه بیان داشت: متأسفانه بسیاری از افرادی که می خواهند اقدام به کاهش وزن کنند، به دنبال روش هایی هستند که در مدت زمان بسیار کوتاه به وزن مورد نظر خود برسند و در مورد عوارض ناشی از رژیم های غلط آگاهی ندارند. حداکثر کاهش وزنی که برای افراد براساس میزان اضافه وزن، بیماری ها و فعالیت بدنی توصیه می شود، چهار تا پنج کیلوگرم در ماه است.


اسلامیان گفت: توصیه می شود افراد برای کاهش وزن به متخصصان تغذیه مراجعه کنند و پس از دستیابی به وزن مناسب با پیروی از الگوهای غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی تلاش کنند در محدوده وزن طبیعی باقی بمانند و به طور مجدد دچار افزایش وزن نشوند.


بنابر اعلام روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، وی یکی از عوامل مهم در پیشگیری از اختلالات تخمک گذاری را کنترل وزن دختران از سنین نوزادی، کودکی و نوجوانی دانست و گفت: شانس ابتلا به اضافه وزن و چاقی در کودکانی که در ۶ ماه اول به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند در مقایسه با کودکان غیر شیرمادر خوار کمتر است.


 عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: الگوی غذایی نادرست به ویژه در دوران شروع تغذیه تکمیلی، رفتارهای غذایی نادرست در خانواده با توجه به الگوگیری کودکان، دریافت زیاد تنقلات ناسالم و فست فودها در دوران کودکی، استرس، اختلالات خواب و فعالیت بدنی پایین در بروز اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است و والدین باید توجه ویژه ای به این عوامل داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha