شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 30077
سلامت نیوز :غذای خوشمزه و پرچرب شاید دل‌چسب و روح‌نواز باشد اما ثمرات بعد از آن ممکن است شما را از کاری که کردید پشیمان کند. ممکن است سوزش سر دل بعد از خوردن غذا لذت آن را از بین ببرد ولی خوب است بدانید که ترش کردن معده یکی از متداول‌ترین عوارض زندگی مدرن است و اغلب افراد شهرنشین به خاطر نوع زندگی و تغذیه‌شان با آن درگیر هستند.

رفلاکس معده‌ پدیده‌ای است که در آن به خاطر کامل بسته‌نشدن دریچهٔ ورودی مری به معده، قسمتی از غذای مخلوط با اسید معده به لوله مری بر می‌گردد و حس سوزش در فرد ایجاد
رفلاکس و یا ترش کردن طول روز به خاطر تغذیه و غذا خوردن ایجاد می‌شود. تنها نکته مثبت ترش‌کردن در روز این است که این اتفاق زمانی می‌افتد که فرد بیدار و هوشیار است به همین خاطر خطری وی را تهدید نمی‌کند. به همین خاطر توصیه شده است تا کسانی به این عارضه دست مبتلا هستند حتی‌الامکان از خوردن غذای سنگین در طول شب و به عنوان شام پرهیز کنند؛ چرا که امکان خفگی در اثر برگشت مواد غذایی در فرد وجود دارد.
چرا و چگونه؟
GERD یا‌‌ همان سوزش سر دل اتفاقی است که در آن محتویات حاوی اسید معده به مری باز می‌گردد و فرد را اذیت می‌کند. غذا بلافاصله با وارد شدن به معده در اسید آن مخلوط می‌شود. معده به دلیل سپر‌های محافظتی‌ای که دارد در مقابل این اسید‌ها غیر قابل آسیب است اما مری و سایر راهای وابسته به معده دارای این سپر محافظتی نسیتند؛ به همین خاطر با برگشت غذا از معده، به آن‌ها اسیب وارد می‌شود.
رفلاکس اسید معده علاوه بر ایجاد درد در کوتاه مدت می‌تواند موجب خراشیدگی و زخم در قسمت تحتانی مری و در بلندمدت تنگی مری ایجاد کند.
هول نکنید و به اندازه بخورید!
ساده‌ترین راه برای جلوگیری از رفلاکس، به انداز‌ه‌خوردن و درست مصرف‌کردن است. غذا‌های پرچرب، تند، پرادویه، الکل، نوشیدنی‌های دارای کافئین (مثل قهوه و بعضی نوشابه‌ها) و غذاهای حاوی ویتامین C، اسید معده را افزایش داده و باعث ترش‌کردن می‌شود. ترشی‌جات، آب‌لیمو و مزه‌های ترش که در تحریک اسید معده موثرند بهتر است مصرف نشوند. برای این‌که به رفلاکس مبتلا نشوید بلافاصله بعد از خوردن غذا نخوابید. طرز نشستن و خوابیدن هم در تشدید این عارضه  اثر‌گذار است.
غذاهای معمولی نیز اگر بیش از حد خورده شوند از معده سرریز می‌کنند و باعث رفلاکس می‌شوند. پس هول نکنید و به اندازه بخورید.
کاهش فعالیت‌های فیزیکی و چاقی نیز موثر است. به طور کلی هر چیزی که باعث شود دریچه ورودی غذا به معده شل شود و توانایی خود را در کامل بسته‌شدن از دست بدهد موجب ترش‌کردن می‌شود.
فشار بر معده، انجام کار سنگین بعد از غذاخوردن و حتی پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند در تشدید اثر رفلاکس معده تاثیرگذار باشد.
بخوانید تا رفلاکس نگیرید!
افزایش مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند عامل درمانی موثری بر درمان این عارضه گوارشی باشد. کاهش استرس، تغییر سبک زندگی و تلاش در جهت مصرف کامل و به اندازه سه وعده غذا در روز اثر چشم‌گیری در کاهش میزان این عارضه دارد.
منبع:سینا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha