فرزانه باقرزاده کارشناس ارشد تغذیه در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« روزانه لازم است دو تا سه واحد از گروه شیر و لبنیات مثل شیر، ماست ، دوغ و پنیر استفاده کنیم. ما در روز به حدود هزار تا هزار و ۳۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز داریم که می توانیم کلسیم مورد نیاز خود را از گروه شیر و لبنیات تامین کنیم. البته برخی گروه ها از جمله زنان باردار به میزان بیشتری کلسیم نیاز دارند.»

کلسیم یک لیوان شیر برابر با پنج لیوان کلم بروکلی

سلامت نیوز: فرزانه باقرزاده کارشناس ارشد تغذیه در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« روزانه لازم است دو تا سه واحد از گروه شیر و لبنیات مثل شیر، ماست ، دوغ و پنیر استفاده کنیم. ما در روز به  حدود هزار تا هزار و ۳۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز داریم که می توانیم کلسیم مورد نیاز خود را از گروه شیر و لبنیات تامین کنیم. البته برخی گروه ها از جمله زنان باردار به میزان بیشتری کلسیم نیاز دارند.»


وی در ادامه گفت:« کلسیم در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد ولی بهترین منبع غذایی آن شیر و گروه لبنیات است که در هر ۲۴۰ سی سی آن حدود ۳۱۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد. البته از سبزیجات یا دانه های روغنی می توانیم به عنوان منبع کلسیم استفاده کنیم ولی باید به این توجه کنیم که برای دریافت میزان کلسیم مورد نیاز روزانه باید مقادیر زیادی از این مواد غذایی مصرف کنیم به عنوان مثال کلم بروکلی دارای کلسیم است اما حاوی موادی است که مانع از جذب کلسیم در بدن می شود.»


وی افزود:« در ازای کلسیمی که در یک لیوان شیر وجود دارد اگر بخواهیم همین میزان کلسیم را از سبزیجاتی مثل کلم بروکلی دریافت کنیم باید ۵ لیوان کلم بروکلی مصرف کنیم تا کلسیم به بدنمان برسد.»


وی در پاسخ به اینکه آیا چربی شیر و لبنیات بر میزان جذب کلسیم در بدن تاثیر دارد،‌گفت:« شیرهایی که چربی کامل داشته باشند یعنی حدودا سه درصد چربی دارند ۳۱۰ میلی گرم کلسیم را به بدن ما می رسانند. در مورد چربی شیر بیشترین حساسیت بر روی چربی های اشباع شیر است که برای بیماران قلبی به دلیل بالا بردن میزان کلسترول مضر است. توصیه می کنیم افراد حتما شیر را با حداکثر سه درصد چربی در برنامه غذایی روزانه داشته باشند.»


این کارشناس ارشد تغذیه در پایان گفت:« شیر به عنوان یک ماده غذایی که پروتئین های خوبی با دسترسی بیولوژیکی بالا دارد باعث می شود افراد کمتر احساس گرسنگی کنند به همین دلیل برای افرادی که رژیم لاغری دارند توصیه می کنیم شیر را در میان وعده ها یا آخر شب مصرف کنند که هم جلوی اشتهای کاذب را می گیرد و هم قند خون افراد را کنترل و تنظیم می کند.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha