سلامت نیوز : رییس بیمارستان فارابی با اشاره به مشکلات این بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی گفت: با توجه به خدمات ارائه شده و همچنین نرخ تعرفه های موجود هیچ یارانه ای به بیمارستان ها پرداخت نمی شود به طوری که بیمارستان فارابی با وجود درآمد دولتی، همانند بیمارستان‌های خصوصی در ارائه خدمات هزینه می کند.

دکتر محمود جباروند در گفت و گو با ایسنا، بیمارستان فارابی را بزرگترین مرکز چشم پزشکی کشور دانست و گفت: با توجه به نوع تخصص و قدمت بیمارستان فارابی، این مرکز به عنوان قطب چشم پزشکی کشور محسوب می شود و در سال 600 هزار بیمار از شهرستان های مختلف به اورژانس و بخش‌های این بیمارستان ارجاع داده می شوند. علاوه بر این با داشتن 6هزار عمل جراحی سالانه، هیچ بیمار چشمی وجود ندارد که دراین مرکز درمان نشود.

وی با اشاره به پایین بودن تعرفه های موجود به عنوان یکی از مشکلات اصلی بیمارستان های دولتی افزود: تجهیزات مورد نیاز بیمارستان بر اساس ارزش یورو خریداری می شود به طوریکه با توجه به تعرفه های پایین و هم چنین تورم موجود و افزایش نرخ پول‌های خارجی، توان خرید خدمات بیمارستان ها کم می شود. بنابراین واقعی شدن تعرفه ها، چند برابر شدن آنها و همچنین عدم پرداخت فرانشیز از سوی بیمار به حل مشکلات موجود و خودگردانی بیمارستان ها کمک می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص خرید تجهیزات چشم پزشکی به ایسنا گفت: بیمارستان فارابی از لحاظ تجهیزات پزشکی حرف اول را در کشور می زند، با این حال در هنگام خرید دستگاهها و تجهیزات جدید با تاخیر در دریافت مواجه می شویم. اما درکل این مرکز با سیاست صرفه جویی در هزینه ها بر اساس بودجه بندی، یک میلیارد و 300میلیون تومان برای به روز کردن تجهیزات هزینه کرده است و به نوعی با داشتن درآمد دولتی همانند بیمارستان های خصوصی خدمات سلامت را عرضه می کند.

جباروند ادامه داد: با توجه به تورم و هدفمند کردن یارانه ها، بیمارستان های دولتی هم با نرخ جدید و افزایش قیمت ها روبه رو هستند به طوری که آنها هم مانند مردم عادی به قیمت جدید، پول آب، برق و هزینه های دیگر را پرداخت می کنند، با این تفاوت که به مردم یارانه داده می شود اما بیمارستان ها همانند بودجه و تعرفه سابق و افزایش تورم و بدهی بیمه ها، هزینه ها را پرداخت می کنند.

بدهی 6میلیارد تومانی بیمه ها به بیمارستان فارابی

رییس بیمارستان فارابی، با اشاره به عدم پرداخت هزینه ها از سوی بیمه ها در سال جاری اظهار داشت: تا پایان خرداد ماه سال 90، بیمارستان فارابی هیچ دریافتی را از سوی شرکت های بیمه نداشته است به طوری که بیمه تامین اجتماعی با بدهی 5/1 میلیاردی و خدمات درمانی با یک میلیارد و 300میلیون تومانی، بدهکارترین شرکت های بیمه هستند اما در کل تمامی بیمه ها حدود 6میلیارد تومان به این مرکز چشم پزشکی بدهکار هستند.

وی ادامه داد: کسورات همیشه شامل بیمارستان های دولتی است و این مراکز همواره از پرداخت هزینه ها از سوی بیمه ها ناراضی هستند به طوریکه با وجود تاخیر چندماهه در پرداخت هزینه ها و افزایش تورم و تعرفه های موجود، پول امروز ارزش چندماه قبل خود را از دست می دهد و همیشه این بیمارستان ها هستند که ضرر می بینند.

جباروند در خصوص راه حل پایان کشمکش موجود بین بیمارستان ها و بیمه ها تصریح کرد: شرکت های بیمه باید بر حسب عملکرد مالی بیمارستان ها و متناسب با آن، اعتباری در بانک‌ها برای پرداخت بدهی ها به بیمارستان ایجاد کنند به طوری که بیمه ها و بانک‌ها طرف قرارداد هم باشند و پای بیمارستان ها از میان حذف شود. در نتیجه تا حدودی از مشکلات بیمارستان ها حل خواهد شد.

تاسیس یک بیمارستان مقاوم به زلزله تا یک سال و نیم دیگر

رییس بیمارستان فارابی در پایان خاطر نشان کرد: در راستای به روز کردن تجهیزات و امکانات و نیاز منطقه، توسعه فضای فیزیکی بیمارستان فارابی برنامه ریزی شده است، به طوری که مرحله اول آن و ساخت مرکز همایش های بین المللی فارابی تمام شده است و در حال انتخاب پیمانکار هستیم و با توجه به موقعیت این بیمارستان و هم چنین نیاز در مواقع بحران، پیشنهاد ساخت یک بیمارستان مقاوم به زلزله در مرحله اخذ مجوز است و امیدواریم با بودجه 10میلیارد تومانی تا 18ماه آینده به پایان برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha