اینكه هر روز كالاها را گران‌تر از روز قبل بخریم، شگفت‌زده‌مان نمی‌كند. گرانی هم‌نشین و عضوی ثابت در خانوار ایرانی شده است. حالا كاخ سفید را نفرین كنیم یا مسوولان كاخ‌نشین هم چندان دردی را دوا نمی‌كند؛ ظاهرا این نفرین‌ها فقط گردن برخی‌ها را كلفت‌تر می‌نماید و لاغیر.

گرانی خوراکی همچنان سر سفره خانواده‌ها

سلامت نیوز:اینكه هر روز كالاها را گران‌تر از روز قبل بخریم، شگفت‌زده‌مان نمی‌كند. گرانی هم‌نشین و عضوی ثابت در خانوار ایرانی شده است. حالا كاخ سفید را نفرین كنیم یا مسوولان كاخ‌نشین هم چندان دردی را دوا نمی‌كند؛ ظاهرا این نفرین‌ها فقط گردن برخی‌ها را كلفت‌تر می‌نماید و لاغیر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،می‌شود گفت در این گرانی قید خرید خیلی از مایحتاج را می‌زنیم اما خوردوخوراك را چه كنیم؟ نیمرویی كه می‌توانست وعده شام یك خانواده باشد، در همین مدت چند برابر گران شده، گوشت و پلو و خورش، پیشكش! گرانی برای همه است ولی آن‌ها كه درآمد كمتری دارند و در دهك‌های اول درآمدی هستند، فشار ناشی از افزایش قیمت اقلام خوراكی را بیشتر حس می‌كنند و به آن‌ها فشار بیشتری می‌آورد و با افزایش گرانی مواد غذایی، سفره‌شان كوچك‌تر از امروز می‌شود. برای همین میزان مصرف بسیاری از اقلام اساسی خوراكی در چند سال اخیر رو به كاهش گذاشته است.در گزارش امروز بر اساس داده‌های مركز آمار روند افزایش قیمت برخی اقلام خوراكی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

افزایش قیمت خوراکی‌ها در آخرین تابستان سده

به‌تازگی مرکز آمار ایران تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری را در شهریور‌99 اعلام کرد.در شهریورماه اغلب کالاهای خوراکی با رشد قیمت نسبت به ماه قبل همراه بود و در بین آن‌ها افزایش قیمت کره و تخم‌مرغ قابل توجه است.

بر‌اساس این گزارش در گروه نان و غلات، اقلام برنج خارجی درجه یک و شیرینی خشک با4.1 درصد و رشته آش با 3.3 ‌درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.در گروه گوشت سفید و قرمز نیز، اقلام کنسرو ماهی تن با 8.5 درصد و ماهی قزل‌آلا با6.1 ‌درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت مربوط به خامه پاستوریزه با 12.8 درصد و کره پاستوریزه (کره حیوانی) با 0/12درصد و تخم‌مرغ ماشینی با 11.9 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز با 20.4درصد و مغز گردو با 6.2 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در ماه جاری متوسط قیمت هندوانه با 8.8 درصد و سیب با ۶.۱‌درصد بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل را داشته‌اند.در بین سبزیجات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به خیار با 22.3 درصد، بادمجان با 21.6 درصد و عدس با 20.3 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در ماه جاری اقلام فلفل دلمه‌ای با ۱۲.۶‌درصد و لوبیا قرمز با 9.1 ‌درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.اما در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت مربوط به نوشابه گازدار با 9.4 درصد و سس مایونز با 4.2 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.


سالی چند برابر؟

نگاهی به مقایسه قیمت برخی اقلام خوراکی پرمصرف در سبد خانوار ایرانی نشان می‌دهد از سال‌1396 تاکنون همه این کالاها بین یک تا بیش از 4.5‌برابر افزایش قیمت داشته‌اند. به‌طور طبیعی هر کالایی که به نوعی به نرخ ارز مربوط است سهم بیشتری در افزایش قیمت داشته و محصولاتی که کاملاً بسته به کشاورزی و آن هم از نوع دیم است، هر سال که آسمان درهای رحمتش را باز کند، از شتاب قیمت فاصله گرفته و گاهی ارزان‌تر هم شده است.

در این میان افزایش قیمت برخی کالاهای خوراکی تابع افزایش حقوق کارگران و مواد اولیه نیز هست و از این‌رو در دومینوی گرانی چنین بالارفتنی طبیعی به نظر می‌رسد؛ حال سؤال اینجاست باتوجه به این افزایش قیمت‌ها که همگی مربوط به کالاهای مصرفی و مورد نیاز جامعه است، حقوق مزدبگیران اعم از کارگر و کارمند چقدر زیاد شده و آیا در این شرایط دخل خانوار ایرانی به خرجش می‌رسد؟ بعید است مسوولان چندان آشنایی با این نوع زندگی داشته باشند.


كاهش مصرف خانوار

با افزایش قیمت اقلام خوراکی که سهم اصلی را در سبد تغذیه خانوار دارند، متوسط مصرف کالاهای اساسی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.برای مثال مصرف برنج خارجی 8‌درصد، گوشت گوساله 20‌درصد، گوشت گوسفند 29‌درصد، روغن نباتی 6‌درصد و قند و شکر 4‌درصد در سال‌1398 نسبت به سال‌1395 کاهش یافته است. این کاهش‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر نیز بوده است. برای نمونه میزان کاهش مصرف دهک سوم درآمدی بر‌اساس طرح هزینه درآمد مرکز آمار ایران در جدول مقابل  آورده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha