شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
سلامت نیوز : یکی از روش‌های روان‌درمانی، تئا‌تردرمانی است. پزشکان از نمایش‌درمانی به دو منظور استفاده می‌کنند. مهم‌ترین کارکرد تئا‌تردرمانی، دادن فرصت نقش‌بازی‌کردن به بیمار است تا به واسطه آن بتواند بیماری‌های خود را به صورت ناخودآگاه آشکار کند و پس از آن روان درمان بتواند به درمان بیماری‌های او بپردازد.

یکی از روش‌های روان‌درمانی، است. پزشکان از تئا‌تردرمانی‌ به دو منظور استفاده می‌کنند. مهم‌ترین کارکرد تئا‌تردرمانی، دادن فرصت نقش‌بازی‌کردن به بیمار است تا به واسطه آن بتواند بیماری‌های خود را به صورت ناخودآگاه آشکار کند و پس از آن روان‌درمان بتواند به درمان بیماری‌های او بپردازد. اما نوع دیگری از تئا‌تر درمانی وجود دارد که در آن گروهی از روان‌شناسان، نقش بیماران روانی را بازی می‌کنند تا حضار با بیماری‌های روانی و مشکلات فرد بیمار آشنا شوند.
دکتر سیامک نویری، روان‌شناس و روان درمان، در فرهنگ‌سرای ابن سینا از روش دوم برای تشریح بیماری پارانوئید استفاده کرد. تیم نمایش او، ابتدا صحنه‌هایی از زندگی فرد مبتلا به اختلال پارانوئید را بازی کردند؛ پس از آن دکتر نویری به تشریح بیماری پرداخت و به سوالات حضار در فرهنگ‌سرای ابن سینا پاسخ‌های مناسبی داد.
دکتر نویری پانوئید را بیماری خطرناکی معرفی کرد و گفت: «این بیماری به معنای شک و وارسی اعضای خانواده است. بیماران همواره در پی ثابت کردن بی‌وفایی و خیانت همسر، مادر، خواهر و سایر اعضای خانواده هستند و ذهن آن‌ها سرشار از اطلاعاتی است که به کمک آن، مجرم‌بودن دیگران را ثابت می‌کند. فرد بیمار، از شخصیت آرام و مهربانی برخوردار است. در منظر مردم بسیار مودبانه و متشخصانه رفتار می‌کند. این نوع برخورد سبب می‌شود که هیچ‌کس به بیمار بودن او شک نکند و اگر شکی به همسرش کرد، همه همسر فرد بیمار را مقصر بدانند.»
یکی از حضار در ادامه صحبت آقای نویری گفت: «همسر من به مدت ۷ سال اجازه خروج از خانه را به من نمی‌داد اما چون شخصیت اجتماعی مقبولی داشت، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد او بیمار است. حتی پدر و مادرم می‌گفتند تقصیر تو است. حتما کاری کرده‌ای که او به این نتیجه رسیده. بنابراین شکایتی از دامادشان نداشتند و من را متهم می‌دانستند.»
خانم دیگری از بین جمعیت گفت: «پسر من هنگامی که ۱۲ سال داشت نمی‌گذاشت از خانه خارج شوم. می‌گفت با فروشنده‌ها رابطه دارم. گوشی همراه مرا چک می‌کرد و همین رفتار را نسبت به خواهرش هم داشت.»

خانم دیگری تعریف کرد: «همسر من نسبت به برادرم شکاک است. نمی‌گذارد رفت و آمد خانوادگی داشته باشیم و حتی به من می‌گوید با برادرت تلفنی هم صحبت نکن.»
سپس دکتر نویری گفت: «این قبیل رفتار‌ها می‌توانند ادامه داشته باشند و حتی به زد و خوردهای فیزیکی منجر شود. پارانوئید از شاخه بیماری‌های شخصیتی است یعنی بیماری به صورت خودآگاه است. فرد کاملا نسبت به رفتار خود، آگاه و هشیار است. باید با این بیماران مانند خودشان رفتار کرد. محکم و قاطع در برابرشان ایستاد و به آن‌ها اجازه پیش‌روی در شک را نداد.
منشا پارانوئید چیست؟
نویری معتقد است دلیل ابتلا به این بیماری مشخص نیست اما ژنتیک و وراثت در آن دخیل است. یکی از اعضای خانواده حتما باید پارانوئید داشته باشد تا فرد دچار این بیماری شود.
پارانوئید قابل درمان یا پیش‌گیری است؟
به گفته دکتر نویری هیچ راه حلی برای درمان وجود ندارد. این دسته از بیماران به شدت ترسو هستند و بیماریشان را جایی بروز می‌دهند که امکان آن وجود داشته باشد. اگر همسر کسی که مبتلاست، در برابر شک‌ها و حساسیت‌های او خود را نبازد و محکم بایستد، او نمی‌تواند به راهش ادامه دهد و بیماری بروز پیدا نمی‌کند. زنان باید در مواجهه با مردان شکاک، قوی باشند و مصرانه بر روی پاکی و عفتشان بایستند. در این صورت فرد مبتلا جرئت ادامه ندارد و از بروز بیماری پیشگیری به عمل آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • kivi ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    58 6
    بنظرتون این جلمه ی مناسبیه .پارانویید قابل درمان نیست.ایا بهتر نیس بجای همچین اخباری به این افراد انرژی منفی تزریق نکنیم و اونارو به امیدواری دعوت کنیم انشلا روزی میاد ک روانپزشکا بتونن بصورت ریشه ای این بیماریو درمان کنن