شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 30083
سلامت نیوز : با افزایش سن ازدواج و پایین آمدن آمار آن در سال، این سوال در ذهن جا می‌گیرد که چرا جوانان تن به ازدواج نمی‌دهند. آیا ازدواج ترسناک است؟

با افزایش سن ازدواج و پایین آمدن آمار آن در سال، این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که چرا جوانان تن به ازدواج نمی‌دهند. آیا ازدواج ترسناک است؟
لیلا که دختری۳۰ ساله است می‌گوید: «ترس من از ازدواج، انتخاب اشتباه است. می‌ترسم کسی که انتخاب می‌کنم پس از مدتی تغییر کند؛ اما چاره‌ای جز زندگی با او برایم نماند.»
علیرضا ۲۸ سال دارد و مجرد بودن خود را ترس از دختر‌ها می‌داند و می‌گوید: «دختر‌ها قابل اعتماد نیستند. دائم حرف خود را عوض می‌کنند و بر سر قول‌هایی که داده‌اند نمی‌مانند.»
فاطمه ۲۲ ساله است او می‌گوید: «مشکل من با ازدواج، مسئولیت‌نپذیرفتن پسرها و اجرایی‌نکردن قول هاییست که ابتدای ازدواج داده می‌شود.»
محسن ۳۰ ساله می‌گوید: «با کدام پول و با کدام سرمایه، ازدواج کنم؟»
محمد ۲۸ ساله معتقد است: «دختر‌ها پرتوقع شده‌اند. نمی‌توانم همه خواست‌های یک دختر را برآورده کنم.»
سارا ۲۷ ساله  می‌گوید: «خیانت مردان رو به افزایش است. ترس از خیانت آنان سبب می‌شود هرگز به ازدواج فکر نکنم.»
مهناز ۲۴ ساله معتقد است: «پسر‌ها در این سال‌ها به شدت بی‌دست و پا شده‌اند. نمی‌توان به آن‌ها تکیه کرد.»

دکتر عسگری، روان‌شناس و مشاور ازدواج معتقد است بالارفتن سن ازدواج، به دلیل تغییر سبک زندگی‌است. وی در گفت‌وگو با سینا، ترس‌های جوانان در بستن پیوند زناشویی را تشریح کرد.

تغییر در سبک زندگی چگونه می‌تواند در تشکیل زندگی مشترک را به تاخیر بیندازد؟
تغییر سبک زندگی، کوچک‌شدن و هسته‌ای‌شدن خانواده‌ها، شهرنشینی و زندگی مدرن بر روند ازدواج تاثیر می‌گذارد. اگر روستا‌ها و شهرهای کوچک هم به تجربه زندگی مدرن و شهرنشینی دست یابند، آمار ازدواج در آن‌ها کاهش می‌یابد. مدرنیته، افزایش سطح تحصیلات را در پی دارد. استقلال مالی و رسیدن به درآمدی که مطلوب زندگی باشد، برای دختر و پسر، گام بعدی زندگی است. دست‌یابی به این موقعیت‌ها به زمان نیاز دارد و نتیجه آن، افزایش سن ازدواج است. در گذشته، تفکر رایج این بود که دختر و پسر ازدواج می‌کنند تا کامل شوند اما جوان امروزی، ابتدا از نظر رشد عقلی و منطقی، به کمال می‌رسد سپس به ازدواج می‌اندیشد و دختر و پسر بعد از ازدواج در کنار هم رشد می‌کنند.
مشکلات مالی می‌تواند سد راه ازدواج باشد؟
بله. جوانی که تحصیل‌کرده است، از خدمت سربازی بازگشته و قصد دارد ازدواج کند، منابع مالی کمی در اختیار

 دارد. اگر ماهی ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد، زیر خط فقر محسوب می‌شود. با توجه به خبری که دولت‌مردان پخش کردند، افراد با درآمد زیر۸۰۰ هزار تومان زیر خط فقر محسوب می‌شوند. در جامعه مدرن امروزی و در کلان‌شهر‌ها، آغاز زندگی مشترک با این منابع مالی اندک، ترسناک به نظر می‌رسد. اما باید به این نکته توجه کرد که زندگی مانند کبوتری است که با دوبال پرواز می‌کند. زن و مرد باید در کنار هم، کار و تلاش کنند تا بتوانند چرخ زندگی را بچرخانند. البته خانم‌ها باید دقت داشته باشند شغلی که انتخاب می‌کنند متناسب با ظرفیت وجود آنان باشد.
آمار بالای طلاق می‌تواند بازدارنده ازدواج باشد؟
توجه شما را به آمار طلاقی که منتشر شده است جلب می‌کنم. طبق آمار در سال ۱۳۸۹، تعداد ۱۲۴ هزار و ۷۴۱ واقعه طلاق به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸. ۸ درصد افزایش داشته است. در شش ماهه اول سال ۱۳۸۹ تعداد ۶۵۵ هزار و ۵ طلاق به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶٫ ۲ درصد افزایش داشته است. بیشترین طلاق‌ها مربوط به زنان در گروه سنی ۲۴-۲۰ سال و مردان در گروه سنی ۲۹-۲۵ سال بوده است. این آمار نشان می‌دهد که از تعداد ازدواج‌های موفق کاسته شده و ترس جوانان از تشکیل زندگی، چندان اشتباه نیست.
راهی برای غلبه بر این ترس وجود دارد؟
با توجه به این آمار و ارقام، لزوم مشاوره قبل از ازدواج بیشتر از پیش احساس می‌شود. اگر مشاوره قبل از ازدواج مانند آزمایش خون،

 از الزامات ازدواج باشد و حالت قانونی داشته باشد، می‌توان به کاهش آمار طلاق امید بست. آزمایش خون، تست سلامت جنسی، روان‌درمانی و مشاوره قبل از ازدواج، می‌تواند استمرار و دوام یک زندگی را تضمین کند.

تست سلامت جنسی چیست؟
بسیاری از نارضایتی‌های زندگی مشترک، به دلیل نقص عضو جنسی و ارضای نامناسب است. دختر و پسر، نسبت به بدن خود آگاهاند و گاهی به دلیل همین ضعف‌ها، از ازدواج روی‌گردان می‌شوند. سردمزاجی خانم‌ها و زودانزالی آقایان، از معروف‌ترین اختلالات جنسی است که قابل درمان است. روان‌درمانی و دارودرمانی می‌تواند به حل مشکلات جنسی جوانان، زندگی را برای آنان شیرین کند. میزان بالایی از طلاق‌ها به دلیل ارضای نامناسب جنسی است. بنابراین شناخت از خود و درمان در صورت ضعف، می‌تواند از افزایش طلاق‌های این‌چنینی جلوگیری کند. در این راستا لازم است ارگان یا سازمانی وجود داشته باشد تا از سلامت جنسی و روحی زوجین قبل از ازدواج اطمینان حاصل کند.
چطور می‌توان جوانان را ترغیب به ازدواج کرد؟
خانواده‌ها باید زندگی را برای جوانان آسان بگیرند. شرایط ازدواج اگر تسهیل شود بسیاری از جوانان تمایل به ازدواج دارند و ازدواج می‌کنند. صدا و سیما و رسانه‌ها، باید زندگی ساده را به تصویر بکشند و سازمان‌های مردم نهاد، تسهیلاتی برای ازدواج آسان و ارزان فراهم کنند. فرهنگ‌سازی در راستای ازدواج‌های ساده و کم‌خرج، می‌تواند بستر را برای ازدواج فرزندان اماده کند.
منبع:سینا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha