شکی نیست که استرس می تواند به زندگی شما آسیب برساند، اما اکنون، تحقیقات نشان می دهند که استرس طولانی مدت و سنگین به معنای واقعی کلمه می تواند سالها تاثیر منفی بر زندگی بگذارد. در یک مطالعه اخیر، محققان موسسه بهداشت و رفاه فنلاند عوامل زندگی را که باعث کاهش امید به زندگی در مردان ۳۰ ساله می شود را بررسی کردند و دریافتند که استرس می تواند طول عمر یک فرد را به طور کلی ۲.۸ سال کاهش دهد.

استرس دقیقاً چند سال از زندگی شما را از بین می برد؟

سلامت نیوز: شکی نیست که استرس می تواند به زندگی شما آسیب برساند، اما اکنون، تحقیقات نشان می دهند که استرس طولانی مدت و سنگین به معنای واقعی کلمه می تواند سالها تاثیر منفی بر زندگی بگذارد. در یک مطالعه اخیر، محققان موسسه بهداشت و رفاه فنلاند عوامل زندگی را که باعث کاهش امید به زندگی در مردان ۳۰ ساله می شود را بررسی کردند و دریافتند که استرس می تواند طول عمر یک فرد را به طور کلی ۲.۸ سال کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، روشهای زیادی وجود دارد که استرس می تواند بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به چنین نتایج تلخی شود. سردرد، تنش عضلانی، درد قفسه سینه، مشکلات دستگاه گوارش، خستگی و تغییر در الگوی خواب همه از علائم رایج (و ناخوشایند) استرس و اضطراب طولانی مدت هستند. مقام های بهداشتی هشدار می دهند که در صورت عدم کنترل، فشارهای عاطفی می تواند باعث نگرانی های جدی سلامتی از جمله چاقی، دیابت، فشار خون بالا و حتی حمله قلبی یا سکته شود. با توجه به این دیدگاه، نگرانی های روزمره ای که سطح استرس شما را افزایش می دهد می توانند اهمیت تازه ای پیدا کنند.

در مطالعه فنلاندی ، سایر عوامل سبک زندگی که باعث کاهش امید به زندگی می شوند شامل عادات خطرناک تر مانند سیگار کشیدن (۵.۵ سال) و عدم ورزش (۲.۴ سال) است. به عنوان مثال، ابتلا به دیابت – که به طور معمول نوعی بیماری “جدی” تلقی می شود، امید به زندگی یک مرد را به طور متوسط ۵.۳ سال کاهش می دهد.

در زنان مورد مطالعه با استرس طولانی مدت هم اثرات مشابهی مشاهده شد، اما نتایج کمی بهتر بود: طول عمر زنان در کل ۲.۳ سال در مقایسه با ۲.۸ سال مردان کاهش یافت. محققان علت این تفاوت را سبک زندگی سالم زنان دانستند، که می تواند اثرات استرس رام نشده را جبران کند.

البته همه ما مستعد ابتلا به تنش های زندگی روزمره هستیم – خصوصاً در اوقات اضطراب آور و نامطمئن. به همین دلیل یافتن راه هایی برای رفع خستگی، در هر شرایطی ضروری است: این به معنای واقعی کلمه می تواند سالها از زندگی شما را نجات دهد.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha