بعضی‌ها معتقدند پاییز، بهاری است که عاشق شده و بعضی دیگر معتقدند پاییز دلگیرترین فصل سال است و هیچ شباهتی به بهار ندارد! امسال، کرونا هم مزید بر علت شده و باید پرده‌ها و پنجره‌ها را بیشتر بست و در خانه بیشتر ماند. دیگر نمی‌توان شب‌های بلند پاییز را با نشستن در کافه یا رستوران و گپ و گفتی ساده، طی کرد. نمی‌شود سفر رفت و از زیبایی و رنگ‌های بی‌نظیر طبیعت لذت برد. اما همیشه راه جایگزینی وجود دارد تا از تنگنایی که در آن هستیم، عبور کنیم؛ می‌خواهیم از با همین راه‌ها آشنا شویم.

برای گذر از غم پاییز امسال، چه کارهایی انجام دهیم؟

سلامت نیوز: بعضی‌ها معتقدند پاییز، بهاری است که عاشق شده و بعضی دیگر معتقدند پاییز دلگیرترین فصل سال است و هیچ شباهتی به بهار ندارد! امسال، کرونا هم مزید بر علت شده و باید پرده‌ها و پنجره‌ها را بیشتر بست و در خانه بیشتر ماند. دیگر نمی‌توان شب‌های بلند پاییز را با نشستن در کافه یا رستوران و گپ و گفتی ساده، طی کرد. نمی‌شود سفر رفت و از زیبایی و رنگ‌های بی‌نظیر طبیعت لذت برد. اما همیشه راه جایگزینی وجود دارد تا از تنگنایی که در آن هستیم، عبور کنیم؛ می‌خواهیم از با همین راه‌ها آشنا شویم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، بارها از آنهایی که پاییز را دوست ندارند شنیده‌ایم که: «پاییز که می‌شه، افسرده می‌شم» اما واقعا با آمدن پاییز، افسرده می‌شویم یا غمگین؟ افسردگی فصلی، اصطلاح شایعی بین مردم است اما درباره این جمله نکته‌هایی وجود دارد تا بتوانیم بین افسردگی و غمگینی تفاوت قائل شویم. البته که به نظر می‌رسد اغلب ما به‌ویژه در این پاییز به غمگینی پاییز مبتلا هستیم.
 
مقدار:
میزان شیوع افسردگی فصلی در آن حدی که مردم فکر می‌کنند، نیست.
زمان: افسردگی فصلی وقتی اتفاق می‌افتد که به مدت 3 تا 4 سال متوالی یا غیرمتوالی، با شروع فصل پاییز، دچار نشانه‌های بیماری افسردگی شویم. این علامت‌ها باید بی‌دلیل و بدون عامل استرس‌زای واضح بیرونی یا درونی شروع شود. در این حالت ما افسرده هستیم. اما غمگینی می‌تواند به خاطر استرس‌های محیطی یا شخصی، تغییر طول روز، استرس‌های خاص مثل وجود بیماری کرونا در حال حاضر باشد اما به‌ محض برطرف شدن مشکل، حال شخص، به حالت عادی بازمی‌گردد.
 
غم عمیق:
افراد افسرده، احساس غم عمیقی دارند. این غم گاهی اینقدر سنگین و غیرقابل کنترل است که هرچه برای شادی تلاش کنند، بازهم تغییری در روحیه آنها ایجاد نمی‌شود.

منفی‌بافی:

فکر افراد افسرده، فقط منفی و روی مسائل منفی و نقطه‌‌ضعف‌ها متمرکز است. این فکر منفی می‌تواند درباره هر مسأله‌ای باشد.

به‌هم‌ریختگی:

در افسردگی، تعادل خواب و اشتها به‌‌ هم می‌خورد و  فرد دچار خستگی دائمی است. اما در غمگینی، اگر این تغییرات هم اتفاق بیفتند، موقتی و گذرا است و با تغییر شرایط، بیمار به حالت عادی بازمی‌گردد.


پایداری:

علائم در فرد افسرده پایدار است. این، یکی از اصلی‌ترین دلیل افسردگی است.
 
برای رهایی چه کار کنیم؟
حالا که با نشانه‌ها و تفاوت بین افسردگی و غمگینی آشنا شدید، پس می‌توان گفت بیشتر ما در پاییز- به‌ویژه پاییز امسال- به غمگینی دچار شده‌ یا می‌شویم. برای از بین بردن این غم، این کارها را انجام دهیم:


اجتماعی بمانیم:
دوری و انزوا، احساسات منفی را تشدید می‌کند. در دوران کرونا، مجبور به فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم اما برای جبران این فاصله‌ها، حتما از طریق تکنولوژی یعنی تلفن همراه، ارتباط‌ها را حفظ کنیم.


حرف بزنیم:

صحبت کردن، بسیار کمک‌کننده است. حرف زدن با دوستان و اعضای خانواده می‌تواند غم و احساسات منفی را از ما دور کند. حتما ساعت‌هایی از روز را به صحبت کردن اختصاص دهیم.


کنترل هیجان‌ها:

اگر تا همین امروز یاد نگرفته‌اید که چطور هیجان‌ها را مدیریت کنید، از همین امروز این مسأله را یاد بگیرید. حفظ سلامت روان در مواقع گرفتاری و تنظیم و مدیریت هیجان و احساسات منفی، «مهارتی» است که باید آن را یاد بگیریم.


به دل طبیعت‌ بزنیم:
با رعایت فاصله اجتماعی و حفظ نظافت طبیعت، حتما در روزهای تعطیل به خارج از شهر برویم و ساعتی را در طبیعت بگذرانیم. شنیدن صدای طبیعت و دیدن رنگ‌ها و طراوت آن، هیجان‌های منفی را از ما دور می‌کند.


بازی کنیم:

همان بازی‌های ساده اما پرنشاط قدیمی را دوباره احیا کنیم؛ گل یا پوچ، اسم و فامیل، مشاعره، بیست‌‌سوالی و... همگی بازی‌های خوبی برای سرگرم شدن در منزل است.


هدف:

زندگی به‌‌‌‌ هم‌‌‌‌ ریخته است. اما در همین به‌‌هم‌‌‌ریختگی هم می‌توان «هدف»‌های تازه‌ای را تعریف کنیم. یکی از این هدف‌ها، انجام کارهایی است که به آنها علاقه داشته‌ایم اما فرصت انجام آنها را نداشته‌ایم.


فعال باشیم:

ورزش، یکی از بهترین راهکارها برای حفظ سلامت جسم و روان است. در این شرایط خاص، ورزش یکی از تأثیرگذارترین رفتارها برای حفظ سلامت جسم و روان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha