سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت گفت: با وجود آمادگی 22 دانشگاه علوم پزشكی برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرهای تا 100 هزار نفر هنوز اعتبار اجرای این طرح از سوی بیمه‌ها مشخص نشده و در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است.

علیرضا مصداقی نیا در گفت و گو با فارس در پاسخ به این پرسش كه آیا اعتبار لازم برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها و گسترش آن در سال 90 از سوی بیمه ها پرداخت شده است، افزود: تاكنون اعتبار مشخصی برای اجرا و گسترش طرح پزشك خانواده در شهرها از سوی بیمه ها مصوب نشده و در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است.

وی گفت: وزارت بهداشت برای گسترش طرح پزشك خانواده در شهرهای زیر100 هزار نفر در 22 استان كشور طی سال جاری آمادگی كامل دارد و علاوه بر 3 دانشگاه علوم پزشكی كه سال گذشته اجرای پزشك خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر را آغاز كردند 19 دانشگاه دیگر نیز برای اجرای این طرح در شهرهای زیر 100 هزار نفر اعلام آمادگی كرده‌اند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزود: با وجود این تا زمانی كه اعتبار كافی برای اجرای این طرح از سوی بیمه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار نگیرد نمی‌توانیم كاری انجام دهیم و شرط اجرای مناسب این طرح در این شهرها طی سال جاری تأمین اعتبار مناسب برای اجرای آن از سوی بیمه‌هاست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اساس طرح پزشك خانواده پوشش سلامت یك میزان جمعیت مشخص بین 2500 تا 4 هزار نفر و البته در صورت امكان كمتر از این میزان توسط یك پزشك و تیم سلامت تحت نظر وی شامل متخصصان بهداشت، روانشناسی، ماما و پرستار است تا در مرحله اول از سلامت مردم حفاظت شود و اگر هم بیمار شدند و نیاز به خدمات تخصصی داشتند از طریق پزشك خانواده به پزشك متخصص ارجاع شوند.

مطابق این طرح همه جمعیت ایران باید تا حداكثر 5 سال آینده تحت پوشش كامل این طرح قرار گیرند و برای هر یك از آنان یك پرونده الكترونیك سلامت كه حاوی همه اطلاعات مرتبط با سلامت آنان است به اضافه مسائل محیطی مرتبط با سلامت آنان تشكیل شود كه در سراسر كشور از طریق كارت هوشمند با رعایت نكات امنیتی در دسترس باشد.

اجرای این طرح از اواسط سال 1384 كلید خورد و بعد از مدت كوتاهی اعلام شد كه در تمام روستاهای كشور و شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا شده است اما كمبود پزشك و تیم همكار وی در بسیاری از این مناطق، ضعف در اجرای نظام ارجاع، تكمیل نشدن پرونده سلامت برای مردم، پرداخت دیر هنگام حقوق و دستمزد كادر اجرایی این طرح و ریزش نیروهای مستقر و به خصوص ضعف همكاری بیمه ها و وزارت بهداشت موجب كندی اجرای این طرح و در موافقی متوقف شدن آن در برخی مناطق شده است و اكنون كه مرحله اجرای شهری این طرح شروع شده است این مشكلات با وجود پزشكان عمومی و متخصص در شهرها بیش از گذشته خودنمایی می‌كند.

پیش از این محمد شریعتی، قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت و رئیس مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس ضمن گله از بیمه ها به خاطر همكاری نكردن در اجرای مناسب این طرح اعلام كرد كه همكاری نكردن بیمه‌ها به رئیس جمهوری نیز گزارش شده است.

به گفته وی همكاری نكردن بیمه‌ها با طرح پزشك خانواده مانند نبستن قرارداد با پزشكان خانواده، توزیع نكردن دفترچه‌های یكسان بیمه و حذف نكردن مسیر مراجعه مستقیم مردم به متخصص به این طرح ملی آسیب زده و وزارت بهداشت این موارد را به رئیس جمهوری منعكس كرده است.
شریعتی درباره روند اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها و تعیین استانهای جدید این طرح افزود: شهرهای جدید مشمول طرح پزشك خانواده در سال 90 هنوز نهایی نشده‌اند و در مرحله رایزنی با دانشگاه‌های علوم پزشكی برای تعیین این شهرها هستیم اما مشكل اصلی همكاری نكردن بیمه‌ها با این طرح است كه دانشگاه‌های علوم پزشكی را نسبت به معرفی شهرهای جدید دلسرد كرده است.

وی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشكی آ‌مادگی خود را برای گسترش طرح پزشك خانواده اعلام كرده‌اند اما با توجه به تجارب قبلی در شهرهای 3 استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری و همكاری نكردن بیمه‌ها هنوز اجرا و گسترش این طرح در سایر شهرها آغاز نشده است.

رئیس مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت افزود: متأسفانه با وجود همكاری خوب وزیر وقت رفاه و تأمین اجتماعی و امضا و ابلاغ تفاهمنامه وزارت بهداشت و وزارت رفاه، سازمان‌های بیمه‌گر در این زمینه همكاری نكردند،‌ مثلاً هنوز با پزشكان خانواده شهرهای 3 استان قبلی قرارداد بسته نشده است، دفترچه‌های بیمه یكسان نیز بین مردم این شهرها توزیع نشده است و روال‌های قبلی كه بر خلاف طرح پزشك خانواده است در این شهرها از سوی بیمه‌ها حذف نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش كه این روال‌های حذف نشده چه مواردی هستند توضیح داد: مثلاً هنوز دفترچه های قدیم بیمه مردم در این شهرها برچیده نشده و مردم این مناطق مانند گذشته می‌توانند مستقیم به پزشك متخصص مراجعه كنند در این صورت نمی‌توان انتظار داشت طرح پزشك خانواده در شهرها پیشرفت كند.

شریعتی گفت: نقش بیمه‌ها در اجرای طرح پزشك خانواده تأمین منابع است كه این نقش نیز به خوبی ایفا نمی‌شود به همین علت دانشگاه‌های علوم پزشكی برای گسترش این طرح مردد هستند زیرا به اجرای تعهدات بیمه‌ها در زمان مناسب امیدوار نیستند البته ما این مشكلات را به ریاست جمهوری منعكس كرده‌ایم تا حل شود.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت این آمادگی را دارد كه اگر بیمه‌ها 40 درصد هزینه طرح پزشك خانواده را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند كل خدمات سطح یك پزشكان خانواده را به عهده بگیرد و 60 درصد دیگر اعتبارات این طرح می‌تواند برای خدمات درمانی پیشرفته تخصصی و فوق تخصصی مردم در اختیار بیمه‌ها باشد.

وی گفت: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم حق بیمه هر فرد 5 یا 6 درصد حقوق و دستمزد است و از این ردیف اعتباری هر چقدر كه به دست می‌آید وزارت بهداشت حاضر است با 40 درصد آن اجرای كامل سطح یك خدمات طرح پزشك خانواده یعنی استقرار تیم سلامت پزشكان خانواده و ارائه خدمات اولیه سلامت تا مرحله ارجاع به متخصص را به عهده بگیرد و در این زمینه پاسخگو نیز خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha