سلامت نیوز : متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: درصورت درمان نشدن به موقع بیماری زونا، عارضه دردهای عصبی حتی پس از پایان یافتن بیماری در بدن فرد مبتلا تا آخر عمر باقی می ماند.
 
حسین طباطبایی در گفت و گو با ایرنا افزود: این دردها گاه چنان شدید است كه برخی از بیماران از شدت درد، دست به خودكشی زده اند چرا كه اینگونه دردها غیرقابل درمان هستند.
به گفته این متخصص، زونا نوعی بیماری ویروسی پوستی ویروسی است كه از طریق یك بیمار دیگر براثر تماس پوستی یا راه تنفسی وارد بدن می شود.
این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران ادامه داد: بیماری زونا در دوران كودكی به نام آبله مرغان شهرت دارد كه خود را بصورت ضایعات پوستی قرمز رنگ همراه خارش نشان می دهد.
طباطبایی گفت: این ضایعات پس از مدتی تبدیل به دانه های چركی و تاول های ریز می شوند و پس از پاره شدن این ضایعات، جای آنها مانند فرورفتگی موسوم به اسكار یا جوشگاه روی پوست باقی می ماند.
وی با بیان اینكه ابتلا به آبله مرغان در دوران كودكی مصونیت دایمی ایجاد می كند، افزود: علایم بالینی آبله مرغان دو تا سه هفته طول می كشد و علایم بیماری در افراد گوناگون از خفیف تا شدید، متغیر است.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: هرچه سن كودك كمتر باشد بیماری آبله مرغان با شدت كمتری بروز می كند.
طباطبایی تاكید كرد: اگر بیماری زونا در بزرگسالی افراد را درگیر كند، علایم شدیدی مانند تاول های بسیار بزرگ و پراكنده و تب بالای 40 درجه دارد.
وی خاطرنشان كرد: گاهی بیماری زونا موجب عفونت ریه ها -پنومونی- و ذات الریه و حتی منجر به مرگ می شود.
این متخصص پوست اضافه كرد: ابتلا به بیماری زونا در كهنسالان به دلیل كاهش قدرت سیستم دفاعی بدن به ویژه در مبتلایان به بیماری های كبدی و سرطان، بیماری های خونریزی دهنده (هموفیلی )، افراد دارای فشارهای شدید روحی و مصرف كنندگان داروهای كرتن دار خطرناك تر است.
طباطبایی گفت: گاهی ویروس زونا در غدد لنفاوی كودك پنهان می شود و در دوران كهنسالی كه سیستم دفاعی بدن ناتوان است، دوباره بیدار می شود و در این دوران به جای درگیر كردن پوست به عصب حمله می كند.
وی افزود: بیماری زونا با احساس درد در قسمت های مختلف بدن آغاز می شود كه این احساس درد حدود پنج روز طول می كشد.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، این دردها گاهی با حمله قلبی، بیماری آپاندیس یا میگرن اشتباه گرفته می شود.
طباطبایی تاكید كرد: اگر 24 تا 48 ساعت آغازین احساس درد، بیماری زونا تشخیص داده شود، از عارضه دردهای پس از بیماری می توان پیشگیری كرد.
وی گفت: بیماری زونا چنانچه عصب چشم را درگیر كند و به موقع معالجه نشود، نابینایی را در پی خواهد داشت.
این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران به تمام گروه های پزشكی توصیه كرد با علایم و خطرات بیماری زونا آشنا باشند.
طباطبایی تاكید كرد: بیماری زونا به مراقبت های پزشكی به موقع نیاز دارد و درمان دارویی خوراكی آن بلافاصله پس از تشخیص بیماری باید آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مصطفی ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    80 7
    سلام 32 سال سن دارم در برج 43 به بیماری زونا دچار شدم و این بیماری تقریبا دوماه طول کشید به علت تشخیص ندادن دکتر های محترم الان یک درد های عصبی بدی در ناحیه کمر دارم ایا این ها تا اخر با من هست و یا درمانی دارد الان برج هشت میباشد و من هنوز این درد ها رو دارم و اگر دکتر خوب در مشهد میشناسید لطفا راهنمایی کنید با تشکر
  • فریبا ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    31 0
    من به زنای مبتلا شدم و دانه های زنا به پلک و چشم سمت راست و پیشونی و توی سرم زد خیلی زود تشخیص داده شد و درمان سریع انجام گرفت و در طی دو هفته تاولها ناشی از این بیماری شروع به خشک شدن کرد وظاهرم هم عادی شد اما متاسفانه دردهای توی سرم و اطراف پلکهام دیوانه وار ادامه پیدا کرد این دردها حالت مورمور شدن داره انگار یه هزارپا داره روی پیشونیم راه میره یا یهویی تیر کشیدن دارد طوری که گاهی فکر میکنم داره زش خون میاد و در میون موها انگار کسی موهای منو با مشت گرفته و میکشه ..نمیدونم تا کی میتونم تحمل کنم دو روز پیش با خودم می گفتم زندگی ارزش تحمل این دردها رو داره ؟؟ نمیدونم تا کی ادامه داره داروهایی که دکترها برام نوشتند عوارص زیادی داره مگه جسم من چقدر میتونه تحمل کنه من ۵۷ ساله هستم آیا دارویی هست که عوارض کمی داشته باشه و منو آروم کنه من واقعا احتیاج به کمک دارم