چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 300937

اگر سکه فلزی را لمس کرده باشید متوجه بوی خاص فلز شده‌اید، ممکن است گاهی در بازدم یا عرق بدن خود یا دیگران هم دقیقا همین بو را احساس کنید.

دلایل احساس بوی فلز در بازدم

سلامت نیوز:اگر سکه فلزی را لمس کرده باشید متوجه بوی خاص فلز شده‌اید، ممکن است گاهی در بازدم یا عرق بدن خود یا دیگران هم دقیقا همین بو را احساس کنید. در ادامه به دلایل آن و درمان خانگی بعضی از موارد آن می‌پردازیم : 

 تجزیه چربی‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،مطالعه ای که در سال 2006 در نشریه انجمن شیمی آلمان منتشر شد، نشان داد که بوی فلز در واقع نوعی بوی بدن است و به واسطه تجزیه برخی چربی ها در پوست پس از تماس با اشیای فلزی یا مواد شیمیایی فلزی ایجاد می‌شود.شست وشوی دست با آب و صابون برای از بین بردن بوی فلز کافی است. همچنین مالش دست ها با جوش شیرین و سرکه به از بین رفتن این بو کمک می‌کند.

دلایل عرق با بوی فلز

این شرایط می تواند به واسطه تغییرات هورمونی مانند بلوغ یا عوامل دیگر از جمله موارد زیر همراه باشد:  شرایط محیط زیست   بهداشت شخصی  مصرف دارو  وضعیت سلامت

تغییر سوخت و سازبدن

اگر متوجه بوی فلز یا شبه آمونیاکی درعرق خود شده اید، ممکن است بدن برای تامین سوخت مورد نیاز خود به جای گلوکز در حال سوزاندن پروتئین باشد.زمانی که این اتفاق رخ می دهد، بدن آمونیاک را به اوره تجزیه می کند که از طریق ادرار دفع می شود.

با این حال، سطوح آمونیاک می تواند افزایش یابد و بدن میزان اضافه آن را که ماده ای سمی است از طریق تعریق دفع کند.با توجه به شرایط هر فرد، تعریق سرشار از آمونیاک ممکن است بویی شبیه آمونیاک یا فلز داشته باشد.

 بو یا طعم فلز در دهان

اگر طعم فلز را در دهان یا بوی فلز را در نفس خود احساس می کنید، این شرایط می تواند به واسطه دلایل مختلفی باشد.برخی از رایج‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می شود:

 بیماری لثه

پریودنتیت (بیماری لثه) و عفونت دندان همگی 

می تواند موجب احساس بوی فلز در نفس شود. 

مصرف بعضی ازداروها

 آنتی بیوتیک ها

فنوپروفن (یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی)

شل کننده های عضلات

داروهای ضد میکروب و ضد ویروس

 آنتی هیستامین ها

  مولتی ویتامین ها و مکمل های مواد معدنی 

پرتو درمانی و شیمی درمانی برای سرطان می تواند موجب طعم فلزی یا تلخ در دهان شوند. 

بارداری

تغییرات هورمونی ناشی از بارداری می تواند محرکی برای طعم فلز در دهان باشد.

 زمان مراجعه به پزشک

زمانی که طعم یا بوی فلز در نتیجه یک مشکل پزشکی زمینه ای شکل گرفته باشد، احتمالا با علایم دیگری هم مواجه خواهید بود و باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.به عنوان مثال، بیماری لثه می تواند موجب خون ریزی لثه شود، در شرایطی که بیماری های انحطاط عصبی با مشکلات حافظه یا اختلالات حرکتی همراه هستند.

اگر طعم فلز تنها علامتی است که با آن مواجه هستید و این شرایط با محرک های آشکار مانند داروها، بارداری یا ورزش پس از مصرف کربوهیدرات های کم مرتبط نیست، به پزشک مراجعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha