سلامت نیوز : جراحان اعلام كردند كه برای اولین بار در جهان عمل پیوند با یك عضو كاملا مصنوعی و تهیه شده از سلولهای بنیادی بیمار با موفقیت انجام گرفت.

به گزارش ایسنا، این عضو مصنوعی یك لوله نای است كه با استفاده از سلولهای بنیادی یك بیمار مبتلا به سرطان و با كمك یك چارچوب مصنوعی ساخته شده است. بیمار مزبور یك جوان 36 ساله مبتلا به سرطان بوده كه یك ماه قبل در بیمارستان دانشگاه كارولنیسكا در استكهلم، این عضو پیوندی را دریافت كرد.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، در این جراحی منحصر به فرد متخصصانی از دانشگاه كالج لندن نیز حضور داشته‌اند و اسكن‌هایی سه بعدی از این لوله نای تهیه كرده‌اند. این جوانان ابتدا یك قالب شیشه‌ای از لوله نای و دو لوله اصلی برونش بیمار را ساخته و سپس آن را در یك پلیمر دارای میلیون‌ها سوراخ ریز پوشاندند. این قالب به سوئد فرستاده شد و در آنجا سلولهای بنیادی از مغز استخوان بیمار درون قالب كاشته شدند. این ساختار داخل یك زیست رآكتور به مدت دو روز قرار گرفت تا سلولهای بنیادی ریشه پیدا كنند.

پروفسور پائولو ماچیارینی یك جراح اسپانیایی است كه این عمل پیوند را طی 12 ساعت انجام داده است.

وی می‌گوید با این روش می‌توان ظرف یك هفته یك لوله نای با سلولهای زنده اما به شیوه مصنوعی در آزمایشگاه تهیه كرد. با این تكنیك نیازی به دریافت عضو اهدایی از سوی یك اهداكننده سالم وجود نخواهد داشت. جراحان می‌گویند حال این بیمار خوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha