چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 300978

یافته‌های محققان دانشگاه اومئو در سوئد نشان داده است که در ریه برخی از بیمارانی که به علت شدت بیماری کووید- ۱۹ و نارسایی تنفسی فوت کردند، ماده لزجی ایجادشده بود و محققان، عامل موثر در این ماده را کشف کردند.

شناسایی ماده جدید در ریه بیماران مبتلا به کووید-۱۹

سلامت نیوز: یافته‌های محققان دانشگاه اومئو در سوئد نشان داده است که در ریه برخی از بیمارانی که به علت شدت بیماری کووید- ۱۹ و نارسایی تنفسی فوت کردند، ماده لزجی ایجادشده بود و محققان، عامل موثر در این ماده را کشف کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان دریافتند که کشف این ماده لزج (ژله مانند) در ریه‌های بیماران کووید- ۱۹ می‌تواند روشی جدید برای درمان باشد.
در حال حاضر، روش‌های درمانی وجود دارد که تولید این ماده در بدن را کاهش داده و یا باعث تجزیه آن از طریق آنزیم می‌شود. نتایج این بررسی می‌تواند دلیل تاثیر کورتیزون بر بیماری کووید- ۱۹ را نیز توضیح دهد.


به گزارش  مدیکال‌اکسپرس،متخصصان در هنگام اسکن ریه بیماران بدحال مبتلابه عفونت کووید- ۱۹، لکه‌های سفیدی مشاهده کردند. علاوه بر این، کالبدشکافی برخی از بیماران فوت‌شده مبتلابه بیماری کووید- ۱۹ نیز نشان داده است که ریه آنان با این مایع شفاف  پرشده است که شباهت زیادی به ریه افراد غرق‌شده، دارد. پیش‌ازاین، مشخص نبود که منشاء این ماده کجاست.


اکنون، گروهی از محققان دانشگاه اومئو نشان دادند که این ماده ژله‌ای از هیالورونیک اسید (هیالورونان) تشکیل‌شده که یک پلی ساکارید در گروه گلیکوزآمینوگلیکان است.


وجود هیالورونان در بدن انسان، با عملکردهای متفاوت در بافت‌های مختلف طبیعی است، اما به‌طورکلی به‌عنوان یک ویژگی مفید در بافت همبندی عمل می‌کند. کمترین تاثیر هیالورونان، تاثیر در مراحل اولیه ترمیم زخم است. هیالورونان همچنین به‌صورت مصنوعی در صنایع زیبایی برای مواد تقویت لب و درمان‌های ضد چروک ایجاد می‌شود.


ازآنجاکه هیالورونان، مقادیر زیادی آب را در شبکه مولکول‌های طولانی خود متصل می‌کند، ماده‌ای ژله مانند تشکیل می‌دهد و این روند باعث ایجاد اختلال در آلوئول‌های (کیسه هوایی) ریه بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ می‌شود و درنتیجه بیمار نیاز به مراقبت ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) پیدا می‌کند و در بدترین حالت، به دلیل نارسایی تنفسی جانش را از دست می‌دهد.


در حال حاضر، از دارویی برای کاهش سرعت تولید هیالورونان در بیماری‌های دیگر مانند حمله کیسه صفرا استفاده می‌شود. همچنین، آنزیمی وجود دارد که می‌تواند هیالورونان را به‌طور موثر تجزیه کند. برای مثال، این آنزیم در مواردی که درمان‌های زیبایی به‌یک‌باره ناموفق می‌شود، مورداستفاده قرار می‌گیرد.


کورتیزون، تولید هیالورونان را نیز کاهش می‌دهد. نتایج اولیه تحقیقی در بریتانیا اثرات مثبت درمان با داروی کورتیزون دگزامتازون (cortisone drug Dexamethasone) برای بیماران حاد کووید- ۱۹ را نشان داده است.


اربان هلمان، محقق این بررسی اظهار کرد: پیش‌ازاین، فرض بر این بود که نتایج مقدماتی امیدوارکننده با خواص ضدالتهابی کورتیزون مرتبط است، اما علاوه براین نتایج، کورتیزون ممکن است تولید هیالورونان و همچنین مقدار این ماده ژله‌ای در ریه‌ها را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha