سلامت نیوز : احتمال بروز برخی بیماری‌های ویروسی به دلیل استفاده مشترك از قطعه دهانی در هنگام مصرف قلیان افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر احسان رفیعی منش مدیر گروه تخصصی بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد، گفت: هر وعده قلیان برابر با مصرف یک پاکت سیگار است و دود قلیان مجموعه‌ای از مواد سرطان‌زای ناشی از سوختن ذغال است كه این مواد عامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماریهای قلبی و عروقی و سایر بیماریهای شناخته شده‌اند و خطر انتقال بیماری‌های عفونی همچون سل، هپاتیت و برخی بیماریهای ویروسی را به دلیل استفاده مشترک از قطعه دهانی به وجود می‌آورد.

دکتر رفیعی منش با اشاره به اینکه باور عمومی بر آن است که عبور دود از میان آب درون محفظه‌ای شیشه‌ای قلیان موجب تصفیه آن می‌شود، اظهار داشت: این باور اشتباه محض بوده و برخلاف باورهای سنتی حجم دود استنشاق شده ناشی از یک وعده مصرف قلیان ده تا بیست برابر مصرف یک نخ سیگار است.

وی افزود: قلیان نه تنها تمام 4 هزار ماده سمی و 70 ماده سرطان زا موجود در سیگار را دارا است بلکه مونوکسید کربن بیشتری را تولید می‌کند.

دکتر رفیعی منش با بیان اینکه مصرف دخانیات یکی از عمده‌ترین علل مرگ ومیر در کشور به شمار می‌رود و سالانه 50 هزار نفر به علت مصرف آن جان خود را از دست می‌دهند، گفت: خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات در افراد غیر سیگاری و یا قلیانی که در معرض دود به ویژه در محیط های بسته قرار دارند نیز همچون افراد سیگاری وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha