اگر به بهانه‌ای برای خوردن کربوهیدرات نیاز دارید، خوش‌شانس هستید. یک گزارش از محققان جهانی سرطان اظهار کرد که شما می‌توانید خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ و رکتوم) را با خوردن غلات کامل بیشتر، کاهش دهید.

پیشگیری از سرطان روده با غلات کامل

سلامت نیوز: اگر به بهانه‌ای برای خوردن کربوهیدرات نیاز دارید، خوش‌شانس هستید. یک گزارش از محققان جهانی سرطان اظهار کرد که شما می‌توانید خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ و رکتوم) را با خوردن غلات کامل بیشتر، کاهش دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، نکته تکان‌دهنده این است که سرطان کولون و رکتوم (راست‌روده) بیش از گذشته در حال آسیب رساندن به بزرگسالان جوان می‌باشد.
به عنوان مثال افراد متولد سال 1991 نسبت به افراد متولد سال 1950، بیش از دو برابر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند. امروزه، این بیماری، یکی از سرطان‌های شایع است.
گزارش سال 2017 موسسه تحقیقات سرطان آمریکا و صندوق جهانی تحقیقات سرطان، خبرهای خوبی به ارمغان آورد: اقدامات زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند برای کاهش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال انجام دهند. یافته‌ها «قوی و شفاف» هستند. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش بزرگی در سرطان کولورکتال دارند.
به طور ویژه، این گزارش نشان می‌دهد که خوردن روزانه غلات کامل، ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را حدود 17 درصد کاهش دهد. این گزارش، شاهدی به شواهد علمی قبلی اضافه می‌کند که نشان می‌دادند غذاهای حاوی فیبر ممکن است خطر ابتلا به این سرطان خاص را پایین بیاورند.
در این گزارش دانشمندان، آنالیز جامع 99 مطالعه علمی موجود، که شامل اطلاعات حدود 29 میلیون نفر بود، را انجام دادند. از این تعداد، بیش از یک‌چهارم از یک میلیون نفر مبتلا به سرطان کولورکتال تشخیص داده شده بودند.

دقیقاً چه چیزی به عنوان غلات کامل محسوب می‌شود؟
غلات کامل، هم شامل سبوس و هم شامل جوانه هستند.
سبوس، پوست خارجی چند لایه‌ی دانه خوراکی است. سبوس شامل آنتی‌اکسیدان‌های مهم، ویتامین‌های گروه B و فیبر می‌باشد. و جوانه، بخشی از غله است که توانایی تبدیل شدن به یک گیاه جدید را دارد. جوانه شامل بسیاری از ویتامین‌های گروه B، برخی از پروتئین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم است. غلات کامل، منبعی غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضد سرطانی دارند. تصور می‌شود که غلات کامل با کاهش سطح انسولین ناشتا، اثرات مفیدی بر جلوگیری از سرطان کولورکتال می‌گذارد.

چه مقدار از غلات کامل را باید بخورید تا فواید آن را ببینید؟
طبق مطالعه قبلی، سه وعده غلات کامل در روز (مجموعاً 90 گرم) با کاهش 17 درصدی احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال همراه بود. یک وعده غلات کامل برابر است با یک‌دوم فنجان برنج قهوه‌ای پخته شده، بلغور جو دوسر یا سایر غلات کامل، یا یک فنجان غلات کامل صبحانه.
برخی متخصصین، غلات جوانه‌زده را پیشنهاد می‌کنند، اما گزینه‌های بیشتر دیگری وجود دارد. باید مقدار بیشتری از غذاهایی که تنها شامل غلات کامل نمی‌شوند و عناصر دیگری هم دارند (مانند کراکر غلات کامل، گرانولابار، نان و مافین) بخورید تا میزان مطلوب غلات کامل را جذب کنید.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که برخی از عادات سبک زندگی با خطر بالاتر سرطان روده بزرگ مرتبط است:
· مصرف زیاد گوشت قرمز پخته شده مانند گوشت گاو یا گوشت خوک (بیش از 500 گرم یا کمی بیش از یک پوند در هفته)
· خوردن منظم هات‌داگ، بیکن، و یا سایر گوشت‌های فرآوری شده
· داشتن اضافه‌وزن یا چاقی
· مصرف نوشیدنی‌های الکلی
· سیگار کشیدن

روش‌های دیگر کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال
علاوه بر این، در این گزارش آمده که افرادی که از نظر جسمی فعالیت بیشتری دارند (حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز) در مقایسه با افرادی که فعالیت بدنی بسیار کمی دارند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون (اما نه رکتال) قرار دارند. این گزارش همچنین شواهد کمی مبنی بر ارتباط مصرف ماهی و غذاهای حاوی ویتامین C (مانند پرتقال، توت‌فرنگی و اسفناج) و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال، یافتند. همه این‌ها به قدرت رژیم غذایی گیاهی اشاره دارد.
جایگزین کردن غلات تصفیه‌شده با غلات کامل، مصرف بیشتر غذاهای گیاهی مانند، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات به شما یک بسته رژیم غذایی حاوی ترکیبات محافظت‌کننده در برابر سرطان، ارائه می‌دهد و به کنترل وزن، که در کاهش خطر بسیار حائز اهمیت است، کمک می‌کند.
وقتی پای سرطان به میان می‌آید، هیچ تضمینی وجود ندارد، اما اکنون روشن است که گزینه‌هایی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید و گام‌هایی در جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و سایر موارد، بردارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha