در هفته‌های اخیر موارد بیشتری از مبتلایان به کووید-۱۹ به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و در روزهای اخیر به‌خصوص در تهران، تقریبا جایی برای بستری آنها نمانده است.

چرا امواج ابتلا به کووید-19 فروکش نمی‌کند؟

سلامت نیوز -*دکتر علیرضا فاطمی، در هفته‌های اخیر موارد بیشتری از مبتلایان به کووید-۱۹ به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و در روزهای اخیر به‌خصوص در تهران، تقریبا جایی برای بستری آنها نمانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،چرا در کشور ما دریای کووید، آرام و قرار ندارد؟از انتهای بهمن 98 که اولین مورد قطعی کووید-19 در ایران گزارش شد، تاکنون سه موج افزایش ابتلا به بیماری را شاهد بوده‌ایم، ولی باید توجه داشت حتی در زمان فروکش‌کردن نسبی آنها هم بسیاری از بیمارستان‌های مسؤول درمان کووید-۱۹ نتوانستند بخش‌های بستری مخصوص مبتلایان را ببندند یا حتی تخت‌های آن را کاهش دهند. 

 مهم‌ترین دلیل را می‌توان عدم سازگاری با شرایط زندگی در همه‌گیری عنوان کرد. کنترل همه‌گیری بیماری‌های عفونی به محدود کردن چرخش ویروس در محیط نیاز مبرم دارد.این محدودیت با کم‌کردن هر نوع تجمع امکان‌پذیر خواهد بود. متاسفانه هنوز محدودسازی اجتماعی، کاری و تفریحی در کشور ما جدی گرفته نشده در‌حالی‌که تجربه کشورهای دیگر و حتی موج اول در کشور ما جلوی چشم‌مان است که به نتایج بسیار خوبی منتهی شد.

کماکان تعداد قابل‌توجهی از هموطنان باور ندارند کروناویروس کشنده است؛ چه جوان و سالم، چه پیر و فرتوت! طبق آمار اعلام‌شده از ستاد مقابله با کرونای پایتخت، حتی در اوج شیوع بیماری، میزان استفاده از ماسک در خیابان‌ها به بیشتر از ۸۰درصد نرسید و در کنار آن مسافرت‌های گاه‌وبیگاه، دایربودن ادارات، بازبودن پارک‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، استفاده از ماسک را بسیار کم‌اثر کرده است.

طولانی‌شدن عالم‌گیری ویروس و مرگ‌ومیر موجب عادی‌شدن آن برای بیشتر مردم و رعایت‌ نکردن موازین بهداشتی شده است؛ بنابراین مهم‌ترین وظیفه مسؤولان اطلاع‌رسانی مکرر درباره خطرات بیماری و فکر عاجل برای کنترل ویروس است. باید توجه داشت محدودسازی در صورتی مؤثر خواهد بود که رفتارهای پرخطر به حداقل برسد و مدت زمان آن نیز دست‌کم به اندازه بیشترین دوره نهفتگی بیماری (دو هفته) باشد.

 تا زمانی که حتی یک بیمار کووید-۱۹ در کشور وجود داشته باشد، باید وضعیت را قرمز فرض کرد. کشور نیوزیلند که موفق‌ترین تجربه‌های کنترل همه‌گیری را داشته است، پس از ۱۰۴ روز دوباره درگیر این بیماری شد. موج‌های پیایی کووید-۱۹ منجر به خستگی و ابتلای کادر درمان، استهلاک و ضرر اقتصادی بیمارستان‌ها و در آینده نزدیک کمبود نیروی انسانی و دارو خواهد شد. پس با این‌که زمان طلایی گذشته، ولی هیچ وقت دیر نیست!

متخصص بیماری‌های عفونی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha