سلامت نیوز : رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم توجه به بهداشت دهان و دندان از بدو تولد، گفت: با حفظ بهداشت محیط دهان و دندان می‌توان به خاصیت «خود ترمیمی» دندان‌ها كمك كرد و برای تمام عمر از دندان‌هایی خوب و زیبا بهره برد.

دكتر محمدحسین خوشنویسان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكید بر لزوم توجه به بهداشت دهان و دندان نوزاد از بدو تولد، گفت: لازم است مراقبت‌ها در این زمینه از بدو تولد آغاز شود و به محض آن كه رویش دندان آغاز می‌شود از پوسیدگی آن جلوگیری شود. دراین زمینه جزوه‌ای تهیه شده كه در اختیار مادران باردار قرار می‌گیرد تا در طول مدت بارداری آموزش‌های لازم را دریافت كنند كه هم بهتراز سلامت دهان خود مراقبت كنند و هم از زمان رویش دندان نوزادشان بتوانند مراقبت خوبی داشته باشند.

وی گفت: تمیز كردن دندان كودكان تا سن 3 سالگی بر عهده والدین است. بر این اساس والدین باید با موضوع بهداشت دهان و دندان آشنا و آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت كنند. بنابراین مراجعه و معاینه منظم هر شش ماه یك بار دندان‌های كودك تا سن سه سالگی لازم است و این موضوع در سیستم شبكه بهداشت و درمان انجام می‌شود.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این كه توصیه اصولی، استفاده از دو بار مسواك در روز است، ادامه داد: صبحها بعد از صبحانه و شبها قبل از خواب باید مسواك زده شود. هنگام خواب نیز پس از مسواك باید از نخ دندان استفاده كرد و دهان را با آب نمك شست‌وشو داد.

وی افزود: به عنوان مثال با هر بار مصرف ترشی یك لایه از مینای دندان جدا می‌شود. از آنجا كه دندان‌ها خاصیت خود ترمیمی دارند، اگر دندان تمیز باشد با حضور فلوراید آب دهان، تمام این املاح جدا شده مجددا باز می‌گردند. اگر كسی این قاعده را به طور منظم رعایت كند می‌تواند برای تمام عمر از دندان‌های سالم و زیبا استفاده كند.

خوشنویسان در پایان كمبود اطلاعات عمومی را از رایج‌ترین مشكلات دهان ودندان در كشور عنوان كرد و گفت: مردم باید آگاه باشند كه در صورت مراقبت فردی مناسب از محیط دهان و دندان، می‌توانند برای تمام عمر از دندان‌های خود به خوبی استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha