دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3011

كارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت با اعلام ارسال آئین‌نامه قانون جامع كنترل دخانیات به دولت برای تصویب نهایی، گفت: 15 درصد نوجوانان 13 تا 15 سال در ایران كشیدن قلیان را تجربه كرده‌اند.

خدیجه محصلی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: آئین‌نامه قانون جامع كنترل دخانیات در ستاد اجرایی این قانون مستقر در وزارت بهداشت با همكاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط دیگر و شركت دخانیات كشور تدوین شده و برای تصویب نهایی از طرف وزارت بهداشت به هیئت دولت ارسال شده است.
وی گفت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد این آئین‌نامه اكنون در كمیسیون فرهنگی دولت در حال بررسی است و هنوز متن آن نهایی نشده است با این حال در متن تدوین شده تلاش شده درباره تمام مواد قانون جامع كنترل دخانیات مصوب مجلس هر جا كه ابهامی وجود داشته است در آئین‌نامه اجرایی توضیحات لازم وجود داشته باشد.
محصلی ادامه داد: در این آئین‌نامه مقررات مربوط به تبلیغات مواد دخانی و عرضه این محصولات و نیز ممنوعیت‌های توزیع و مصرف دخانیات تشریح شده است.
وی گفت: البته قانون جامع كنترل دخانیات چند ماه قبل و پس از تصویب آن از سوی مجلس با امضای رئیس‌جمهوری به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است و اكنون این ابلاغیه به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی مبنی بر ممنوعیت كشیدن سیگار و دخانیات در اماكن عمومی و فضاهای اداری ابلاغ شده است اما این‌كه چقدر از این ادارات این ابلاغیه را اجرا كرده‌اند باید بررسی شود.
كارشناس مسئول دخانیات مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت اضافه كرد: به جز قانون جامع كنترل دخانیات و قبل از آن نیز قوانینی مبنی بر ممنوعیت توزیع و استعمال دخانیات در كشور داشتیم كه ماده 13 قانون مواد خوراكی و آشامیدنی یكی از آن‌هاست كه بر اساس آن عرضه و مصرف دخانیات در اماكن عمومی ممنوع بوده است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد كه این ممنوعیت تقریباً در 10 استان كشور به طور نسبی رعایت می‌شود اما قطعاً تصویب قانون جدید پشتوانه قوی‌تری را برای اجرای این محدودیت‌ها اعمال می‌كند.
محصلی گفت:‌ در قانون جامع كنترل دخانیات علاوه بر محدودیت‌های مصرف، توزیع و تبلیغات مواد دخانی موادی نیز در مورد جلوگیری از قاچاق سیگار، افزایش مالیات و نیز جریمه افرادی كه این مقررات را نادیده می‌گیرند تعیین شده است كه با حكم قضایی قابل اجراست.
وی اضافه كرد: با توجه به اینكه ایران جزو كشورهای متعهد و امضا كننده كنوانسیون جهانی كنترل دخانیات نیز هست باید هر چند وقت یك‌بار ارزیابی و پایش جدیدی از میزان مصرف دخانیات در كشور و عوارض آن داشته باشیم و امسال قطعاً این پایش و ارزیابی جدید انجام می‌شود كه امیدواریم بر اساس اطلاعات این تحقیق جدید شاهد كاهش مصرف دخانیات در كشور باشیم.
وی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود در زمان حاضر حدود12درصد جمعیت بالای 15 سال كشور محصولات دخانی را مصرف می‌كنند و 15درصد نوجوانان بین 13 تا 15 سال نیز كشیدن قلیان را تجربه كرده‌اند البته میزان مصرف سیگار در این گروه سنی حدود 3 درصد است اما با توجه به این‌كه مضرات قلیان بسیار بیش از سیگار است و نیز با توجه به این‌كه قلیان دروازه ورود نوجوان به مصرف سایر مواد دخانی است این آمار هشدار دهنده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha