شاید شما هم این تفسیر نه‌چندان علمی را شنیده باشید که نوزادان به این دلیل بلافاصله پس از تولد گریه می‌کنند که اساسا زندگی مقوله‌ای است که با درد همراه است!

دردهای خطرناک را بشناس

سلامت نیوز:شاید شما هم این تفسیر نه‌چندان علمی را شنیده باشید که نوزادان به این دلیل بلافاصله پس از تولد گریه می‌کنند که اساسا زندگی مقوله‌ای است که با درد همراه است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،گرچه با این تفسیر از علت حقیقی گریه نوزاد موافق نیستم، نمی‌توانم منکر این واقعیت بشوم که درد به نوعی همزاد همه انسان‌هاست و بالقوه با ما متولد می‌شود. بی‌دلیل نیست که درد، شایع‌ترین شکایتی است که بیماران به‌دلیل آن به پزشکان مراجعه می‌کنند و این‌که هیچ‌کسی نیست که در دوره‌ای از زندگی خود به‌شکلی درد را تجربه نکرده باشد.

اما جالب است بدانید مطالعات گسترده با تمرکز بر مکانیسم‌های پدیدآورنده درد و شیوه‌های نوین درمان درد تحت عنوان رشته‌ای تخصصی با عنوان «درد» سابقه‌ای طولانی در پزشکی امروز ندارد.

به مناسبت 20 مهر / 11 اکتبر «روز جهانی مبارزه با درد» پای صحبت‌های دکتر حسن محمدی، فوق‌تخصص کنترل و درمان درد نشسته‌ایم تا ببینیم چگونه و با چه روش‌هایی می‌توانیم بسیاری از دردهایمان را کاهش دهیم.

 یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در مواجهه با درد در ذهن‌مان ایجاد می‌شود این است که چه دردهایی خطرناکند؟ و این‌که برای تسکین چه نوع دردهایی می‌توان از روش‌های موثر و کم‌خطر خانگی بدون مراجعه به پزشک استفاده کرد؟

دردهایی خطرناکند که همراه با علائم حسی و حرکتی باشند، شب‌ها همراه با تعریق بروز کنند، شدت‌شان بالای 5 از 10 باشد و عملکرد فرد را مختل کند.بقیه دردها مثل گرفتگی عضله یا التهاب مختصر در تاندون‌ها خطری ندارند و برای رفع آنها می‌شود از داروهای خانگی استفاده کرد و به پزشک مراجعه نکرد. مگر این‌که طول بکشند و اختلال عملکرد در آن قسمت از بدن ایجاد کنند. 

روش‌های کنترل درد خانگی مورد تایید متخصصان درد چیست؟ و چه روش‌هایی با اصول علمی همخوانی دارد؟

مصرف داروهایی که به نسخه نیاز ندارند (OCT) مثل استامینوفن و مُسکن‌های معمول توصیه می‌شود.همچنین از گرم‌ کردن، سرد کردن و بستن موضع برای کاهش دردهای عضلانی می‌توان استفاده کرد.

 در چه زمان و در صورت بروز چه نوع دردهایی مجازیم مُسکن‌هایی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنیم؟

هیچ دارویی بدون عارضه نیست. مصرف این داروها هم عوارض خودشان را دارند و نمی‌توانیم دائم و بدون تجویز پزشک استفاده کنیم. اما در زمان محدود و برای دردهایی که شدت‌شان زیاد نباشد مصرف اینها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 آیا استفاده مکرر از این مسکن‌ها با آسیب‌های کلیوی و بی‌اثر شدن تسکین‌بخشی این داروها همراه است؟

استفاده مکرر از این داروها باعث ایجاد زخم‌های معده، نارسایی کلیه و حتی اختلال در انعقاد خون می‌شود و می‌تواند مشکلاتی برای ما ایجاد کند. وقتی دوزهای مکرر یک دارو را مصرف کنیم، بدن ما بسته به نوع دارو مقاومت پیدا می‌کند و نیاز به مصرف دوز بالاتری از دارو پیدا می‌کنید. همین‌طور ممکن است تشخیص غلط داده باشید و مسکن‌های بیشتری استفاده کنید و دچار آسیب‌های بیشتری شوید. 

در چه زمانی باید از گرمادرمانی و سرمادرمانی در کاهش دردهای مفصلی و عضلانی استفاده کرد؟

هم از گرمادرمانی و هم از سرمادرمانی در کنترل دردها می‌توان استفاده کرد؛ به‌خصوص باید دقت کنیم در زمان مناسب استفاده شود. در هنگام بروز آسیب عضلانی حاد از سرمادرمانی و در روزهای بعد از گرمادرمانی باید استفاده شود. هر دو اینها باعث کاهش درک درد می‌شود و کمک می‌کند ما زودتر بتوانیم فعالیت‌مان را شروع کنیم.سرمادرمانی، التهاب و تورم را کاهش می‌دهد و طول درمان را کم می‌کند. گرما‌درمانی در روزهای بعدی با افزایش جریان خون و کاهش التهاب، باعث بازگشت سریع‌تر عملکرد فرد می‌شود.

 بستن موضع دردناک در چه مواردی کمک‌کننده است؟

بستن کمر هنگام بروز درد به میزان مناسب باعث می‌شود که حرکاتمان کنترل‌شده‌تر باشد و فشار کمتری به مفاصل بیاید و درد کاهش پیدا کند. از سوی دیگر اگر بیش از حد بسته شود باعث ضعف عضلات، آتروفی و کم‌شدن حجم عضلات می‌شود. پس در زمان محدود و به شکل مناسب، بستن محل آسیب تاندون‌ها و مفاصل کمک‌کننده است. اما در بستن بیش از حد باید دقت شود.

 آیا برخی مواد غذایی به‌عنوان مسکن‌های طبیعی در کاهش درد اثر دارند؟

ثابت شده برخی مواد غذایی مثل سنجد یا زنجبیل در کاهش دردهای مفصلی مؤثر است. برای این‌که حجم مناسبی از این مواد خوراکی استفاده شود، شکل دارویی این مواد مغذی نیز برای کاهش درد و التهاب مفاصل موجود است.

در چه مواردی باید بدون تاخیر برای یافتن ریشه درد به پزشک مراجعه کرد؟

 اگر دردی همراه با کاهش وزن، تب، اختلالات حسی و حرکتی و اختلالاتی مثل بی‌اختیاری ادرار و مدفوع باشد بسیار مهم محسوب می‌شود و نیازمند رسیدگی پزشکی است. همچنین دردهایی که معمولا در شب‌ها بروز می‌کند از علائم خطرناک محسوب می‌شود که برای رمزگشایی از علتش باید در اسرع‌وقت به پزشک مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha