یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 301129

پاییز با تمام زیبایی‌ها و دنیای رنگارنگش برای همه زیبا و چشم‌نواز نیست. اطراف ما هستند کسانی که چشم‌شان رنگ‌های زیبای برگ‌های پاییز را نمی‌بیند و برف سفید زمستان باعث عذاب‌شان ‌شده و در فصل خزان دلشان پر از غصه و چشم‌شان پر از اشک می‌شود.دوست دارند فقط بخوابند و کسی به آنها کاری نداشته باشد. غصه عالم در دلشان لانه می‌کند. گریه می‌کنند و عصبی می‌شوند. از هوای ابری نفرت دارند. خودشان هم نمی‌دانند چرا. خُلق‌شان پایین می‌آید. حوصله کسی را ندارند.

نگذارید هوای روحتان پاییزی شود

سلامت نیوز: پاییز با تمام زیبایی‌ها و دنیای رنگارنگش برای همه زیبا و چشم‌نواز نیست. اطراف ما هستند کسانی که چشم‌شان رنگ‌های زیبای برگ‌های پاییز را نمی‌بیند و برف سفید زمستان باعث عذاب‌شان ‌شده و در فصل خزان دلشان پر از غصه و چشم‌شان پر از اشک می‌شود.دوست دارند فقط بخوابند و کسی به آنها کاری نداشته باشد. غصه عالم در دلشان لانه می‌کند. گریه می‌کنند و عصبی می‌شوند. از هوای ابری نفرت دارند. خودشان هم نمی‌دانند چرا. خُلق‌شان پایین می‌آید. حوصله کسی را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این افراد بدون این‌که بخواهند، گرفتار افسردگی فصلی شده‌اند. افسردگی فصلی، نوعی اختلال عاطفی است که معمولا اوایل فصول اتفاق می‌افتد و در پاییز و زمستان شایع‌تر است.احساس کسالت، بی‌هدفی، ناامیدی و بی‌حوصلگی از علائم افسردگی فصلی است.

فرد مبتلا دوست دارد بخوابد که البته افزایش وزن را درپی‌دارد. با تغییر فصل، فرد شاهد تغییراتی در خلق‌وخو و روحیات خود شده، نسبت به انجام فعالیت‌های روزانه بی‌رغبت می‌شود و از احساس پوچی رنج می‌برد.

دلیل این اختلال تا امروز به‌صورت دقیق مشخص نشده، اما به علت شیوع بالای آن در مناطق خاص، تصور دانشمندان این است که تغییر در میزان تابش آفتاب باعث این افسردگی می‌شود، زیرا در زمستان و پاییز میزان قرارگرفتن در معرض آفتاب کاهش پیدا می‌کند، آفتاب مایل و کم‌رمق می‌تابد و ساعت زیستی‌بدن که خواب، حالات درونی و هورمون‌ها را تنظیم می‌کند به تاخیر می‌افتد و بر مواد شیمیایی مغزی که وظیفه انتقال اطلاعات میان نورون‌ها را برعهده دارند، تاثیر می‌گذارد.

اگر شما جزو این افراد هستید،‌ نگران نباشید. با انجام چند کار ساده می‌توانید بهترین نتیجه درمانی را بگیرید.

نور درمانی: قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث کاهش اختلال افسردگی فصلی می‌شود. آفتاب بر ترشح هورمون‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد و آنها را متعادل می‌کند. همین درمان ساده و طبیعی از روش‌های درمان افسردگی است به همین علت توصیه می‌شود همه در تمام فصول دست‌کم روزانه نیم‌ساعت در معرض آفتاب قرار بگیرند؛  حتی در تابستان که از آفتاب گریزانیم.

ورزش: هر حرکت ساده ورزشی می‌تواند موتور بدن را روشن کند و بر ترشح هورمون‌ها تاثیر بگذارد. مهم نیست چه ورزشی کنید و البته قرار نیست حرفه‌ای ورزش کنید، مهم تحرک‌داشتن است و چه بهتر که ورزش در هوای آزاد باشد و با یک تیر دو نشانه بزنید؛ هم تحرک داشته‌اید و هم از نور خورشید استفاده کرده‌اید.

حضور در فعالیت‌های گروهی: برای خودتان برنامه‌ریزی کنید. در گروه‌های دوستانه،‌ خانوادگی و... شرکت کنید. شرکت در خیریه‌ها و کارهای عام‌المنفعه بسیار مفید است و به بهبود حال روحی‌تان کمک می‌کند.

تغذیه مناسب: یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از ویتامین و مواد معدنی داشته باشید.

این کار انرژی بیشتری به شما می‌دهد و همچنین تمایل شما به مصرف غذاهای شیرین و نشاسته‌دار را کاهش می‌دهد.

عبادت و مراقبه: نتایج تحقیقات نشان داده که پرداختن به عبادت و مراقبه (مدیتیشن) سطح ترشح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد. پس از این کار غافل نشوید.

کمک‌گرفتن از روان‌شناس: بهتر است با بروز علائم افسردگی با یک روان‌شناس جلسه حضوری داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha