سلامت نیوز : آمبلیوپی یا تنبلی چشم شایعترین علت کاهش بینایی در کودکان به شمار می رود .
 بر اساس اعلام مرکز تحقیقات چشم این دانشگاه علوم، تکامل نیافتن طبیعی سلولهای بینایی قشر مغز موجب آمبلیوپی می شود و  در حدود سه درصد کودکان  مبتلا به  اختلالات بینایی ناشی از این عارضه مبتلا هستند .
آمبلیوپی در هر شرایطی  كه تكامل یا استفاده از بینائی طبیعی چشم را تحت تاثیر قرار دهد همچون  استرابیسم (لوچی) كه یك عدم تعادل در قرارگیری دو چشم است ، ایجاد می شود . لوچی می تواند باعث انحراف چشمها به داخل ، خارج، بالا یا پایین شود . گاهی آمبلیوپی  به علت شرایطی مثل آب مروارید در چشم ایجاد می شود.
اغلب والدین به اشتباه امیدوارند كه تنبلی چشم فرزندشان تنها با عینك بهبود یابد ، اما عینك به تنهایی در درمان آمبلیوپی موثر نیست . چشمی كه به كار گرفته نشود، گیرنده های مغزی كمتری را فعال می كند و لازم است این گیرنده های مغزی دوباره به كار گرفته شوند . این امر از طریق بستن یك چشم و اصلاح عامل تنبلی چشم در سنین پایین انجام  می شود.
اگر درمان آمبلیوپی در اوایل دوران كودكی یعنی قبل از 7 سالگی انجام شود،  خیلی موثرتر خواهد بود . درمان آمبلیوپی ، استفاده و كاركردن با چشمی است كه كاهش بینائی دارد .
ممكن است پوشاندن چشم جهت درمان تنبلی چشم مشكل باشد اما شانس اشتغال وكارایی كودك در آینده بیشتر می شود و خطر كوری نیز كمتر می شود.
 بهتر است زمانیكه یكی از والدین فرصت دارد تا زمان كافی را باكودك بگذراند ، پوشاندن چشم آغاز شود اغلب ساعات و روزهای اول پوشاندن چشم مشكلتر است و كودك مجبور است چشم ضعیف تر را به كار برد و با احساس عدم  شناخت و آگاهی از این تجربه جدید مقابله كند . هرچند كه آگاهی معلم مدرسه از مشكل چشمی كودك شما لازم است اما شروع پوشاندن چشم در مدرسه كار مناسبی نیست . روزهای پایان هفته و تعطیلات معمولاً بهترین زمان شروع بستن چشم است .
 بهترین فعالیتها ، اعمالی اند كه بینایی كودك را تحریك كرده و وی را وادار به دقت بیشتری در جزئیات كند. مثلاً بازیهای ویدئویی از دور بیشترین بهبود بینایی را دركمترین مدت به دنبال دارد . اما هر فعالیت محرك بینایی كه مورد علاقه كودك باشد ، می تواند مفید باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha