کلسترول خون عاملی است که افزایش آن به سبب قرار گرفتن در معرض اکسیداسیون می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی– عروقی را افزایش دهد.

با چه تغییراتی در رژیم غذایی می‌توان کلسترول خون را کاهش داد؟

سلامت نیوز-*زهرا قنبری: کلسترول خون عاملی است که افزایش آن به سبب قرار گرفتن در معرض اکسیداسیون می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی– عروقی را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، کلسترول خون عاملی است که افزایش آن به سبب قرار گرفتن در معرض اکسیداسیون می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی– عروقی را افزایش دهد.

مطابق با نیاز بدن انرژی دریافت کنید، زیرا مصرف غذا به اندازه نیاز مانع از تجمع چربی و کلسترول در بدن می‌شود.

وعده‌های غذایی خود را کوچک و تعداد آن را بیشتر نمایید، یعنی به جای 2 تا 3 وعده غذایی حجیم به 4 تا 6 وعده و میان‌وعده کوچک روی بیاورید، در این حالت به دلیل کاهش ترشح انسولین کلسترول کمتری در بدن ساخته می‌شود.

استفاده از فیبرهای محلول، این فیبرها می‌توانند به کلسترول و اسیدهای صفراوی که از کلسترول ساخته شده‌اند، اتصال یافته و سبب دفع آنها شوند. از انواع فیبر محلول می‌توان به پکتین اشاره داشت، که در حبوبات و میوه جات مثل سیب یافت می‌شود.

 مصرف کمتر اسیدهای چرب اشباع، زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در غذا بیشتر از کلسترول غذایی سبب افزایش کلسترول می‌شوند. به همین دلیل توصیه شده است که از سن 2 سالگی به بعد از منابع غذایی کم‌چرب استفاده شود.

معمولاً با گفتن اسیدهای چرب اشباع بیشتر افراد فقط به کره، خامه و چربی موجود در گوشت و مرغ اشاره دارند، این در حالی است که لبنیات پرچرب یکی از منابع مهم اسیدهای چرب اشباع است، که مصرف آن می‌تواند سبب افزایش کلسترول خون شود، بنابراین لبنیات کم چرب را در سبد خرید غذایی خود قرار دهید. ژنتیک عامل دیگری است که سبب می‌شود دو نفر با میزان مشابه دریافت غذایی، کلسترول متفاوتی داشته باشند.افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد افزایش کلسترول خون هستند، باید مراقبت بیشتری بر دریافت غذایی خود داشته باشند.

* کارشناس ارشد علوم تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha