همان لحظه، ممکن است اصلاً متوجه نشوید؛ چون بدن اصطلاحا گرم است. آن لحظه متوجه نمی‌شوید؛ چون درگیر کار هستید. اما وقتی می‌نشینید، تکه‌ای از بازو کبود شده است، جایی از پا درد می‌کند و وقتی بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید زخمی شده است و کمی بعد هم گردن شروع به درد می‌کند. اینها همه عوارض کار است؛ کار سخت شما.

بهترین برنامه غذایی برای افرادی که شغل سختی دارند

سلامت نیوز:  همان لحظه، ممکن است اصلاً متوجه نشوید؛ چون بدن اصطلاحا گرم است. آن لحظه متوجه نمی‌شوید؛ چون درگیر کار هستید. اما وقتی می‌نشینید، تکه‌ای از بازو کبود شده است، جایی از پا درد می‌کند و وقتی بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید زخمی شده است و کمی بعد هم گردن شروع به درد می‌کند. اینها همه عوارض کار است؛ کار سخت شما.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، اگرچه امیدواریم با آسیب‌های جدی همراه نباشد، اما همین ضربه‌ها و آسیب‌های به ظاهر کوچک می‌توانند بعد از مدتی باعث ایجاد عارضه جدید در ناحیه موردنظر شوند. مراقبت در حین کار، اصلی‌ترین کاری است که شما باید انجام دهید. اما به ‌غیر از آن، تغذیه مناسب کمک می‌کند تا آسیب‌ها نیز ترمیم شوند.
 
انتخاب با 3 ویژگی
برنامه غذایی روزانه شما باید سه ویژگی شامل کمک به ترمیم بافت‌ها و ماهیچه‌ها، درمان و تخفیف درد و درمان و جلوگیری از التهاب بافت‌ها و ماهیچه‌ها را دارا باشد. بنابراین آنچه در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت، دارای همه یا یکی از ویژگی‌هایی است که به آن اشاره کردیم.
 
اسیدهای چرب، خوبند
هر چقدر مصرف چربی‌های جامد و یا حتی روغن‌های مایع بیش از حد مجاز خوب نیست، مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب‌‌‌- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌ویژه اسیدهای چربی امگا‌‌ (3) و (6) - بسیار مفید است. این ترکیب‌های مهم ضدالتهاب بوده و در صورتی که نقطه‌ای از بدن شما در اثر ضربه و آسیب، ملتهب شده و یا مانند ریه، در اثر مجاورت با مواد آسیب‌زا ملتهب و حساس شده باشد، با مصرف موادغذایی حاوی اسیدهای چرب درمان می‌شود.
منابع: انواع ماهی‌های چرب مانند سالمون، ‌‌‌‌‌ماهی تن، ‌‌‌‌‌‌انواع آجیل‌های خام
 
پروتئین‌ها، خوبند
بدن ما هر روز به دریافت مقدار مناسبی پروتئین نیاز دارد. به این دلیل که ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن ما برای بازسازی، رشد و ترمیم به پروتئین‌ها نیاز دارند. اما منظور از پروتئین، فقط گوشت قرمز نیست. علاوه بر آن منظور از پروتئین، فقط منابع حیوانی یعنی همان انواع گوشت‌ها هم نیست. بنابراین اولاً سعی کنید هر روز مقداری پروتئین مصرف کنید و ثانیاً، الزامی به مصرف روزانه پروتئین حیوانی نیست. ترکیبی از مصرف منابع پروتئین حیوانی و گیاهی مناسب است.
منابع: انواع گوشت‌های بدون چربی‌‌، ‌‌مرغ، ‌‌‌‌بوقلمون، ‌‌‌ماهی، ‌تخم‌مرغ، ‌عدس انواع لوبیا، ‌‌سویا و محصولات تهیه شده از سویا‌‌، ‌‌‌‌انواع لبنیات
 
ریشه‌ها، خوبند
شاید کمی بعید به نظر برسد که ریشه‌ها یا همان گیاهان ریشه‌ای، درمانگر باشند؛ اما هستند! این گیاهان که بیشتر به‌ عنوان ادویه یا برای تهیه دمنوش از آنها استفاده می‌شود، باعث رفع التهاب و درمان درد می‌شوند.
زنجبیل: از قدیم، اضافه کردن کمی زنجبیل به چای برای درمان التهاب‌ها، تجویز می‌شد. حالا هم استفاده از زنجبیل به ‌عنوان دمنوش یا رنده شده آن داخل غذا یا در چای یا خوردن کپسول زنجبیل که در داروخانه‌ها یافت می‌شود، می‌تواند به درمان التهاب کمک کند.
زردچوبه: ترکیب زردچوبه با زرده تخم‌مرغ تجویز قدیمی همه مادربزرگ‌ها برای ضرب‌دیدگی و کوفتگی بوده و هست! نظر اشتباهی هم نیست. زردچوبه که بیشتر آن را ادویه غذا می‌دانیم، یکی از بهترین مواد برای درمان درد و التهاب است. علاوه بر آن از رنده زنجبیل تازه نیز در چای یا قهوه استفاده کنید. می‌توانید از آن دمنوش تهیه کنید.
 
مرکبات‌ و ترش‌ها، خوبند
اصل ماجرای خوشمزگی مرکبات به طعم ترش و یا ملس آنها برمی‌گردد. هیچ چاشنی‌ای نمی‌تواند جای طعم آبلیموی ترش یا نارنج تازه را بگیرد. عطر نارنگی و پرتقال را کمتر میوه‌ای دارد. همه این ویژگی‌ها به ویتامین ‌‌‌(C) موجود در آنها برمی‌گردد. ویتامین ‌‌‌(C)، آنتی‌اکسیدان بوده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. از طرفی ترمیم‌کننده بسیار خوبی است و می‌تواند به درمان کبودی ناشی از آسیب کمک کند.
منابع: انواع مرکبات، ‌‌‌لیموترش، ‌‌‌نارنج، پرتقال، ‌‌کیوی، ‌‌‌‌انار
 
بری‌ها خوبند
میوه‌های شیک و ریز و خوشمزه‌ای که بیشتر بهار و تابستان وجود دارند، از دیگر خوراکی‌های مفید برای درمان آسیب و درد هستند. این میوه‌ها، حاوی آنتی‌اکسیدان مهمی به اسم «پلی‌فنل‌» هستند.
منابع: توت‌فرنگی، ‌‌‌شاتوت
 
دانه‌های صیفی‌، خوبند
ماجرای تخمه خوردن و صحبت کردن و طی کردن شب‌های بلند پاییز و زمستان، حکایتی خاص و قدیمی است. این از همان کارهایی است که اغلب ما انجام داده‌ایم و خستگی‌ را از تن به در کرده‌ایم، اما دلیل آن را شاید ندانیم. دانه‌ها یعنی دانه یا تخمه صیفی‌ها، سرشار از منیزم هستند. این عنصر به استحکام اسکلت استخوانی کمک می‌کند؛ بنابراین بدن را در مقابل ضربه و شکستگی استخوان مقاوم می‌کند. از سوی دیگر، اسید چرب امگا ‌(3) موجود در این دانه‌ها به درمان درد و آسیب و کوفتگی کمک می‌کند.
منابع: دانه کدو تنبل، ‌‌‌‌‌‌دانه هندوانه، ‌‌‌‌دانه طالبی
نکته: بادام خام، سبزی‌های پهن برگ با برگ سبز تیره مانند اسفناج و عدس نیز دارای ویژگی دانه صیفی‌جات هستند.
 
هیدرات‌کربن‌های خوب، خوبند
بدن ما بخشی از انرژی خود را از منابع حاوی هیدرات کربن سالم باید دریافت کند. از طرفی، مصرف مقدار کافی هیدرات‌کربن، باعث کمک به جذب بهتر اسیدهای آمینه می‌شود.  علاوه بر اینکه برطرف کردن نیاز اولیه و سریع ماهیچه‌ها به انرژی از طریق هضم و جذب هیدرات‌های کربن انجام می‌شود. بنابراین باید روزانه به مقدار کافی از منابع هیدرات کربن سالم و طبیعی استفاده کنید.
منابع: خرما، ‌کشمش، توت و توت‌‌‌خشک، ‌‌غلات صبحانه، ‌‌‌شیر و عسل
 
چلیپایی‌ها، خوبند
به بعضی از سبزی‌ها اصطلاحا سبزی‌های چلیپایی یا صلیبی می‌گویند. این سبزی‌ها حاوی «گلکوسینولات‌ها» هستند که پس از تجزیه در بدن به «ایزوتیوسیانات‌ها» تبدیل می‌شوند. این ترکیب باعث افزایش ایمنی بدن با از بین بردن التهاب و آسیب، فعال کردن سلول‌های دفاعی بدن و از بین بردن سلول‌های نامناسب تولید شده در بدن می‌شوند. علاوه‌‌ بر این، این سبزی‌ها منابع بسیار خوب انواع ویتامین‌ها، موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان هستند.
منابع: کلم بروکلی، ‌‌انواع دیگر کلم‌ها، ‌گل‌‌‌کلم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha