سلامت نیوز : رئیس انجمن سكته مغزی پاكستان با اشاره به تحقیقات انجام شده در كشورهای ایران، پاكستان، هند و بنگلادش گفت‌: شیوع سكته‌های مغزی در ایران نسبت به این كشورها بیشتر شده كه دلیل عمده آن تغییر سبك زندگی است.

محمد واسعی در گفت‌وگو با فارس عمده فعالیت‌های تحقیقاتی خود در خصوص سكته‌های مغزی را در كشورهای آسیایی عنوان كرد و گفت: عوامل بسیاری در بروز سكته مغزی دخالت دارند كه از آن ‌جمله می‌توان به تغییر سبك زندگی، كم تحركی و فقدان ورزش، فشار خون بالا، ابتلا به دیابت یا قند، كلسترول بالا و استعمال دخانیات اشاره كرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در كشورهای ایران، پاكستان، هند و بنگلادش، اظهار داشت: عوامل بروز سكته‌های مغزی در ایران و سایر كشورهای جهان یكسان است البته در میان این كشورها، شیوع سكته‌های مغزی در ایران بسیار شایع‌تر است و دلیل عمده آن نیز تغییر سبك زندگی است.

رئیس انجمن سكته مغزی پاكستان و پروفسور مغز و اعصاب دانشگاه آغاخان كراچی افزود: آمار دقیقی از میزان سكته‌های مغزی در كشورهای دیگر داریم. بر اساس این آمارها، دولت‌ها بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری ‌كنند.

وی گفت: اگر در ایران نیز آمار سكته‌‌های مغزی گردآوری شده و همه‌گیرشناسی و دلایل سكته مغزی جمع‌آوری شود، تحقیقات، پژوهش‌ها و درمان‌های مرتبط بر اساس آن شكل می‌گیرد.

وی عنوان كرد: بروز سكته مغزی باعث مرگ و معلولیت در اشخاص مبتلا به آن می‌شود؛ 20 درصد از بیماران مبتلا به سكته مغزی فوت می‌كنند و حدود 30 درصد معلول و از كار افتاده می‌شوند؛ با توجه به افزایش روز افزون مرگ و معلولیت بالا در سكته‌های مغزی، انجمن سكته‌های مغزی ایران باید بكوشد تا هشدار‌های لازم را به جامعه منتقل كند و عوامل تصمیم گیرنده را مجاب كند تا فرآیندهای درمانی و پزشكی در مورد سكته‌های مغزی را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha