سلامت نیوز : رئیس مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: شرایط آب و هوایی و خشكسالی امسال خطر شیوع وبا و بیماریهای روده‌ای را افزایش داده و گر چه بروز این همه‌گیری قطعی نیست اما وزارت بهداشت با همكاری وزارت نیرو، جهاد كشاورزی و وزارت كشور برای كنترل این مسئله تا پایان مهر در حالت آماده باش است.

محمد مهدی گویا در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: مهمترین عارضه خشكسالی امسال این است كه دسترسی مردم به خصوص در روستاها و مناطق دورافتاده به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی كم می‌شود و به همین علت خطر همه‌گیری وبا و بیماری‌های گوارشی در تابستان و اوایل پاییز امسال وجود دارد.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم خطر و نگرانی از شیوع و همه‌گیری وبا طی امسال چقدر جدی است زیرا هنوز علایم این همه‌گیری را در هیچ جای كشور مشاهده نكرده‌ایم اما با توجه به شرایط اقلیمی، خشكسالی و شیوع این بیماری در برخی كشورهای همسایه باید آمادگی خود را برای كنترل این پدیده حفظ كنیم.

وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده وزارت نیرو تعهد كرده است كه آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را برای همه مناطق كشور فراهم كند و در این زمینه هماهنگی‌های لازم با استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به نحو مطلوبی برقرار شده و آماده باش كنترل این بیماری‌ها تا پایان مهر ادامه خواهد داشت.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در شرایط فعلی میزان نظارت بر كیفیت و سلامت آبهای آشامیدنی با همكاری دستگاه‌های مختلف شامل وزارت بهداشت، وزارت نیرو و به خصوص سازمان آب و فاضلاب شهری و روستایی 2 تا 3 برابر بیشتر شده است.تمام تلاش ما این است كه اولاً نگذاریم این بیماری در هیچ جای كشور اپیدمی شود و دوم اینكه به محض پیدایش حتی یك مورد از این بیماری آن را در نطفه خفه كنیم و اجازه شیوع آن را ندهیم.

گویا گفت: كنترل بیماری وبا از عهده وزارت بهداشت به تنهایی خارج است و نقش سازمانهای دیگر مانند سازمان آب و فاضلاب، استانداریها و فرمانداریها در این زمینه تعیین كننده است، عامل مهم دیگر در پیشگیری و كنترل وبا آموزش و آگاه سازی مردم برای پرهیز از استفاده از آبهای مشكوك و ضدعفونی كردن سبزی و میوه‌هاست.

وی ادامه داد: كنترل سالم بودن آب و جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب از وظایف مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت است اما این كار نیازمند امكانات و یك نظارت دقیق است و كار ساده‌ای نیست بلكه بسیار پیچیده و دشوار است و نیازمند ساز و كار و ابزار و امكانات لازم است كه باید فراهم شود.

رئیس مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه كرد: ارزیابی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد سطح آگاهی مردم درباره لزوم شست و شو و ضدعفونی كردن سبزی و میوه‌ها به خصوص در مناطق محروم بالا رفته است اما این آموزش‌ها و حساسیت مردم در این زمینه باید باز هم افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha