سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 301294

شیوع کرونا در کشور به داد حیات‌وحش ایران رسید و براساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، هنوز مجوز رسمی برای شکار گونه‌های جانوری صادر نشده است.

توقف شکار قانونی در فصل کرونا

سلامت نیوز: شیوع کرونا در کشور به داد حیات‌وحش ایران رسید و براساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، هنوز مجوز رسمی برای شکار گونه‌های جانوری صادر نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، سال گذشته با تأخیر سه‌ماهه، 547مجوز برای شکار آهو، کل، قوچ و گراز صادر شد. اما امسال به گفته شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، تکلیف سازمان اول باید در مورد کرونا مشخص شود. او در  می‌گوید: تاکنون هیچ صحبتی در مورد صدور مجوز نشده و فعلا موضوع متوقف شده است.

صدور پروانه شکار مستلزم سفر است و لازمه آن همراهی محیط‌بان و افرادی در ادارات کل استان‌ها است. این ممنوعیت برای همه انواع پروانه‌های شکار است و فقط محدود به چهارپایان نمی‌شود. برای شکار پرندگان و آبزیان در همه نقاط کشور نیز افراد باید مجوز دریافت کنند که در شرایط قرمز کرونایی در سراسر کشور، فعلا مجوزی برای شکار صادر نشده است.

شهاب الدین منتظمی، با تأکید بر اینکه صدور هرگونه مجوز تخلف است، در مورد شکار پرندگان مهاجر در شمال کشور می‌گوید: عدم‌صدور مجوز شکار به ادارات استانی ابلاغ شده است و تا تعیین تکلیف این موضوع برقرار خواهد بود. هرگونه شکار بدون مجوز در سراسر کشور نیز تخلف است.مقدمه صدور مجوز شکار، آمار سرشماری سالانه گونه‌های حیات وحش است.

براساس قانون شکار و صید، تنها درصورت رشد جمعیت، برای تعداد بسیار کمی از «جمعیت قابل شکار» مجوز شکار صادر می‌شود. به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش، سازمان حفاظت محیط‌زیست، مناطقی را برای صدور پروانه شکار انتخاب می‌کند که مطمئن است سرریز مازاد آن به مناطق اطراف اتفاق می‌افتد چرا که بخشی از جمعیت حیات‌وحش به‌دلیل کاهش ظرفیت منطقه و افزایش جمعیت گونه‌ها به خارج از منطقه می‌روند.

او می‌گوید: شرایط حیات‌وحش خوب است اما به‌علت شیوع ویروس کرونا در برخی از مناطق سرشماری حیات‌وحش انجام نشده است. چون سرشماری نیاز دارد که تعداد زیادی از همکاران در یک منطقه حاضر شوند. این بود که در برخی مناطق سرشماری انجام نشد. اما علت اصلی که تاکنون برای صدور مجوز اقدام نکردیم شیوع ویروس کرونا است.


جریمه به جای جبران خسارت

شورای‌عالی محیط‌زیست، سال گذشته به‌منظور اصلاح مصوبه ۳۸۰ درباره خسارات ناشی از شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفین، جریمه برخی از گونه‌های جانوری را تا ۱۰۰ درصد افزایش داد و برخی گونه‌های جدید را نیز مشمول جریمه کرد. اما میزان شکار غیرمجاز کاهش چشمگیری نداشت.

از سوی دیگر، در شکار با مجوز نیز اگر مقررات و دستورالعمل‌های شکار رعایت نشود، برای شکارچی و محیط‌بان جریمه به همراه خواهد داشت. براساس مقررات جدید، فقط گونه نر که بیش از 9سال سن دارد در چهارپایان اجازه شکار شدن دارد. این کار هم باید صرفا با حضور و تشخیص محیط‌بان انجام شود. به گفته شهاب‌الدین منتظمی، سن شکار از 7به 9ساله تغییر یافته و سختگیری سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد شکار بیشتر شده است.

محیط‌بانان البته توانایی و مهارت تشخیص کل و قوچ بالای 9سال را دارند، ولی براساس صورتجلسه‌ای که تنظیم می‌شود، درصورت تخلف، هم شکارچی بهای خسارت گونه را پرداخت می‌کند و با محیط‌بان نیز برخورد خواهد شد.از سوی دیگر، با وجود افزایش مبلغ جریمه‌ها، به‌دلیل تورمی که از سال پیش تاکنون فراگیر شده، به‌نظر نمی‌رسد مبلغ جریمه‌ جدید نیز تأثیری در کاهش جرم داشته باشد.

به‌طور مثال، مبلغ جریمه یک قطعه غاز خاکستری پرورشی در بازار بیش از 200هزار تومان است. ولی جریمه صید غیرمجاز گونه مهاجر آن که این روزها در مناطق تالابی کشور یافت می‌شود 150هزار تومان است.تا‌کنون شیوع کرونا مانع از صدور مجوز برای شکار شده است و آنچنان که ستاد ملی کرونا اعلام کرده است، کشور تا مدت نامعلومی درگیر کرونا است. در این شرایط باید دید آیا بروز کرونا حداقل برای یک سال امنیت نسبی جمعیت حیات‌وحش کشور را تضمین خواهد کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha