گیاه آپارتمانی دیفن باخیا سمی ترین گیاه آپارتمانی است و مسمومیت با آن موجب اختلال در تكلم، التهاب دهان و زبان و اختلال در بلغ و حتی خفگی می‌شود.

به گزارش فارس انسان به طور غریزی گل و گیاه را دوست دارد كه این دوست داشتن به سن و سال افراد ربطی ندارد.

نور، هوا، آب، گرما و خاك از عواملی هستند كه برای رشد و گل‌دهی گیاه از اهمیت زیادی برخوردار است. همه این عوامل تغییر‌پذیر هستند و می‌توان آنها را تحت تأثیر قرار داد.

نگهداری از گل‌ها و گیاهان در آپارتمان علاوه بر زیبایی موجب افزایش انرژی نیز می‌شود؛ گل روح انسان را طراوت می‌دهد و برای سلامت افراد خانه نیز مفید است.

*وجود گل و گیاه در آپارتمان‌ موجب آرامش می‌شود
-----------------------------------------------------------------

بودن گل و گیاه در آپارتمان‌ موجب كاهش سردرد، استرس و اضطراب می‌شود همچنین تزئین خانه با گیاهان، موجب تمیز شدن هوای منزل هم می‌شود. گیاهان آپارتمانی می‌توانند موجب بهبود كیفیت هوا می‌شود.

بعضی از گیاهان آپارتمانی كه در محل سكونت ما هستند، دارای موادی تا حدی سمی هستند كه ممكن است باعث مشكلاتی به خصوص برای كودكان شود. گیاهان آپارتمانی نقشی مهم و مؤثر در كاهش آلودگی هوای داخل خانه و بهبود كیفیت هوا دارند.

* "دیفن باخیا " سمی‌ترین گیاه آپارتمانی است
-----------------------------------------------------

دیفن باخیا گیاهی است كه شاید معروفترین و پرطرفدارترین گیاه آپارتمانی است و نام فارسی آن، "سمبرگ است، به دلیل اینكه برگ‌های این گیاه آپارتمانی سمی است.

دیفن باخیا گونه‌های مختلفی دارد كه بیشتر تفاوت آنها در نوع برگ‌ها و رنگ آنهاست. این گیاه آپارتمانی درختچه‌ای همیشه سبز و دائمی است كه شامل تنه گوشتی طویل و غالباً عمودی و كاملاً رگه‌دار است.

دیفن باخیا گیاهی است با برگ‌های زیبا از خانواده آراسه araceae كه در اكثر آپارتمان‌ها وجود دارد و گاهی در صورت بالا بودن سن گیاه و مهیا بودن شرایط، گل می‌دهد كه این مسئله بسیار نادر است.

شیره دیفن باخیا سمی است و باید از تماس آن با چشم و دهان پرهیز كرد، در صورت تماس با زبان، باعث تورم بافت‌های گلو شده و این ناحیه را فلج می‌كند.

محمد صالحی سورمقی، استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: دیفن باخیا (diffenbachia) گیاهی از خانواده آراسه (araceae) و به صورت گیاه آپارتمانی دائمی است. موطن اصلی آن برزیل و هند غربی بوده و در آنجا پرورش یافته است و ارتفاع آن گاه تا 2 متر می‌رسد.

*مسمومیت با دیفن باخیا موجب اختلال در تكلم می‌شود
-------------------------------------------------------------------

به گفته وی، در صورتی كه برگ‌های این گیاه خورده شود، مخاط دهان و زبان ملتهب و قرمز شده و شروع به سوختن می‌كند كه گاهی دردناك است همچنین میزان بزاق دهان افزایش یافته و قورت دادن آن مشكل است.

استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌افزاید: در موارد شدید مسمومیت، حتی حرف زدن به طور موقت ممكن است دچار اختلال شود. در اكثر موارد مسمومیت‌ با گیاه شدید نیست مگر اینكه مقدار زیادی خورده شود.

صالحی سورمقی اضافه می‌كند: برای كاهش و تسكین مشكلات ناشی از خوردن برگ‌های گیاه دیفن باخیا، خوردن مایعات زیاد و مصرف مسكن‌ها، ضد دردها و استفاده از بی‌حس كننده‌های موضعی مفید است.

كامبیز سلطانی‌نژاد متخصص سم‌شناسی می‌گوید: گیاه دیفن باخیا اگر در منزل باشد، معمولاً كودكان برگ‌های این گیاه را كنده و می‌خورند.

*مسمومیت با دیفن باخیا در مواردی موجب خفگی می‌شود
-----------------------------------------------------------------------

به گفته وی، برگ‌های گیاه دیفن باخیا دارای اگزالات كلسیم است كه باعث تحریك مخاط دهان می‌شود و التهاباتی را در دهان ایجاد می‌كند و در برخی موارد موجب خفگی می‌شود البته تماس با برگ‌های گیاه دیفن باخیا مشكلی را ایجاد نمی‌كند.

«زانتیدشیا» نام عمومی گیاه آپارتمانی دیگری است كه علائم مسمومیت آن شباهت نزدیكی به "دیفن باخیا " دارد و به گفته محمد صالحی سورمقی، اگر كودكان برگ‌های این گیاه آپارتمانی را بخورند، دچار مشكلاتی می‌شوند و برای رفع مشكلات آن می‌توان مایعات زیاد و مسكن‌ مصرف كرد همچنین ضد دردها و بی حس كننده موضعی نیز مفید است.

«آزالیا« یكی از گیاهان آپارتمانی با رنگ‌های فوق العاده زیباست كه با نام عمومی azalea شناخته می‌شود و از خانواده ericaceae است. آزالیا دارای گونه و واریته‌های زیادی است.

محمد صالحی سورمقی استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره مصرف گیاه "آزالیا " توسط كودكان می‌گوید: در گل، میوه، برگ، ساقه و شهد گل این گیاه تركیبی به نام acetylandromedol (استیل آندرو مدول) وجود دارد كه بسیار سمی است.

*مسمومیت با گیاه آزالیا موجب گیجی و دل درد می‌شود
------------------------------------------------------------------

وی بیان می‌كند: مصرف گیاه آزالیا باعث بروز مسمومیت می‌شود و علائم مسمومیت خوراكی این گیاه شامل ازدیاد بزاق، استفراغ، تهوع، اسهال، دل‌درد، گیجی، تحریك‌پذیری، سوزش و خارش پوست و مخاط است.

استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌افزاید: برای رفع علائم مسمومیت، درمان خاصی شناخته نشده است ولی خوراندن ذغال فعال توصیه می‌‌شود.

كامبیز سلطانی‌نژاد متخصص سم‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌كند: آزالیا یكی از گیاهان ‌آپارتمانی است كه دارای گونه‌های مختلف است. مصرف زیاد گیاه آزالیا موجب بروز مسمویت می‌شود البته بیشترین عوارضی كه سم آزالیا ایجاد می‌كند، به دلیل مصرف غیرمستقیم این گیاه است.

به گفته وی، در برخی از كشورها مانند كره و تركیه كه این گیاه به طور خودرو در دشت‌ها رشد می‌كند، زنبورهای عسل از این گیاه تغذیه می‌‌كنند كه عسل‌های تهیه شده از این زنبورها دارای تركیبات سمی است و موجب بروز مسمومیت می‌شود.

این متخصص سم‌شناسی می‌گوید: از مصرف مستقیم گیاه آزالیا تاكنون گزارشی ارائه نشده است. مسمومیت ناشی از مصرف آزالیا موجب بروز اختلالات عصبی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی، بی‌حسی و كرختی دست و پا می‌شود و در مواردی نیز موجب بروز تهوع، استفراغ و بی‌نظمی ضربان قلب می‌شود.

*گیاه بنت قنسول دارای شیره‌ای بسیار خطرناك است
----------------------------------------------------------------

"بنت قنسول " euphorbia pulcherima و از خانواده euphorbia و دارای برگ‌های سبز و قرمز است. این گیاه دارای شیره‌ای سمی است كه باید در زمان بریدن ساقه یا چیدن گل‌های آن دقت شود كه دست خراش یا بریدگی نداشته باشد و دست آلوده به شیره گیاه به چشم و دهان زده نشود، به دلیل اینكه بسیار خطرناك است.

می‌توان برای جلوگیری از خروج شیره گیاه، محل بریدگی ساقه بریده شود و آن را در آب 40 درجه قرار دهند تا خارج شدن شیره گیاه قطع شود.

"بنت قنسول " دارای گل‌ها و طوقه‌های بزرگی به رنگ‌های قرمز، صورتی و سفید است كه گل‌های بسیار كوچكی را در بر می‌گیرند.

*مسمومیت با بنت قنسول موجب مشكلات روده‌ای و معده‌ای می‌شود
------------------------------------------------------------------------------------

محمد صالحی سورمقی، استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌كند: در صورتی كه برگ‌های گیاه بنت قنسول توسط كودكان خورده شود، موجب بروز مشكلات رودی و معده‌ای، تب بالا، بی‌حسی و تحریك گردش خون می‌شود.

كروتون یك گیاه آپارتمانی همیشه سبز با برگ‌های رنگارنگ است. این گیاه صرفاً به خاطر داشتن برگ‌های زیبا پرورش داده می‌شود و گل‌های آن را باید بلافاصله از آن جدا كرد چرا كه قدرت گیاه را از بین می‌برند.

موطن اصلی گیاه "كروتون " نواحی گرمسیری جنوب شرق آسیا و جزایر اقیانوس آرام است. كروتون را می‌توان بر روی لبه پنجره مشرف به جنوب قرار داد همچنین باید آن را در برابر نور خورشید محافظت كرد، رطوبت آن نیز همیشه باید ثابت باشد.

محمد صالحی سورمقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌كند: گیاه آپارتمانی "كروتون " به نام علمی codlaeum و به croton مشهور است. این گیاه می‌تواند در بعضی افراد باعث حساسیت پوستی و اگزما شود همچنین خوردن آن باعث سوختگی در دهان و التهاب مخاط دهان می‌‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha