چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 301329

در روزهایی که چشم امید مردم در زمان شیوع کرونا و افزایش آمار مرگ و میر به سپیدپوشان عرصه سلامت است، در هفته‌های اخیر موج جدیدی از مهاجرت‌های پرستاران یا بهتر بگوییم فرار آنها به کشورهای دیگر آغاز شده است، به‌نحوی که چندی پیش آرمین زارعیان، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران اعلام کرد: «مهاجرت پرستاران طی چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است و همچنین بیش از هزار پرستار در همین مدت درخواست خروج از کشور داشته‌اند».

افزایش كم سابقه مهاجرت پرستاران

سلامت نیوز:در روزهایی که چشم امید مردم در زمان شیوع کرونا و افزایش آمار مرگ و میر به سپیدپوشان عرصه سلامت است، در هفته‌های اخیر موج جدیدی از مهاجرت‌های پرستاران یا بهتر بگوییم فرار آنها به کشورهای دیگر آغاز شده است، به‌نحوی که چندی پیش آرمین زارعیان، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران اعلام کرد: «مهاجرت پرستاران طی چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است و همچنین بیش از هزار پرستار در همین مدت درخواست خروج از کشور داشته‌اند».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، این درخواست مهاجرت دلایل مختلفی دارد، از خستگی و فرسودگی ۸ ماه کار مداوم و شبانه‌روزی‌، همزمان با شیوع کرونا تا قراردادهای ۸۹ روزه و پرداخت نشدن چند ماه حقوق آنها و البته ابتلای بسیاری از پرستاران به کرونا. اگر می‌خواهید عمق فاجعه را در این رابطه متوجه شوید، این اظهار نظر دکتر حسین بدخشان - مدیر بیمارستان مدرس تهران را بخوانید:

« تا به امروز قریب به ۲۲۰ نفر از کادر درمان و نیروهای پشتیبانی ما درگیر کرونا شده‌اند، متاسفانه طی این مدت چند نفر از همکاران خدوم بیمارستان نیز جان خود را از دست دادند و علاوه بر مشکلات روحی این مساله، همواره حدود ۳۰ نفر از نیروها و کادر درمان بیمارستان به دلیل ابتلا در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند، که این مساله در کنار کمبود نیرو و حجم بالای کار، چالش بزرگی برای بیمارستان ایجاد کرده است».

پیش از شیوع کرونا در ایران، وضعیت سرانه تعداد پرستاران به تخت‌های بیمارستانی نسبت به میانگین‌های جهانی در وضعیت بسیار پایین و نگران کننده‌ای قرار داشت و متوسط تعداد پرستاران برای هزار نفر،5.1 پرستار بود، یعنی نصف حداقل استانداردهای جهانی و نصف برخورداری مردم از حداقل‌های مراقبتی، بعد از شیوع کرونا، بسیاری از پرستاران قراردادی، قراردادهای خود را با بیمارستان‌ها تمدید نکردند و این سرانه برای هزار نفر به حدود سه نفر رسید.

با توجه به این شرایط و در ابتدای شیوع کرونا بسیاری انتظار فاجعه داشتند، اما با رشادت‌ها و فعالیت‌های 24 ساعته پرستارانی که روزها و هفته‌ها از ترس ابتلای خانواده‌شان، فرزند، همسر و پدر و مادر را نمی‌دیدند، این کمبودها خیلی به چشم نیامد، اما در شیوع موج سوم و ابتلای بیش از چهار هزار نفر به کرونا در روز ظاهرا فرسودگی و خستگی در میان کادر درمانی به اوج خود رسیده و خیلی از آنها درخواست مهاجرت دارند. آرمین زارعیان، رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری تهران می‌گوید: « تا امروز نزدیک 20 هزار پرستار به بیماری کرونا مبتلا شدند. از سوی دیگر بسیاری از پرستاران مدت‌هاست که خانواده خود را ندیده‌اند،‌ عروسی خود را لغو کردند و در کنار مردم بودند».


مقایسه درآمد پرستاران ایران و آمریکا
در کشور آمریکا که این روزها درگیر شیوع کروناست، یک پرستار برای هفت ساعت کار چهارهزار دلار حقوق می‌گیرد، اما در ایران یک پرستار برای 10 تا 12 ساعت کار، که البته تا 20 ساعت در روز هم می‌رسد، حدود 120 دلار حقوق می‌گیرد. پرستارانی هستند که طول هفته به منزل نمی‌روند و نمی‌توانند فرزند، همسر و پدر و مادرشان را ببینند و این موضوع به غیر از خستگی، بحران روحی و افسردگی را برای آنها به همراه دارد.

زارعیان در مورد اصلی‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران گفت: «عدم دریافت به موقع و دقیق پاداش کرونا، بی‌تدبیری در زمینه حفظ منابع انسانی، عدم جذب نیروهای 89 روزه از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت پرستاران است زیرا وعده‌های زیادی در زمینه معیشت پرستاران داده شده است اما تاکنون هیچ اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته که می‌تواند جای نگرانی داشته باشد».

«مردم فکر می‌کنند ما در مقابل خدمات شبانه‌روزی‌مان، دریافتی‌های عالی و پاداش‌های آنچنانی داریم ولی آنها باید بدانند معوقات چندماهه مان پرداخت شد ولی در واقعیت، دریافتی یک ماه ما هم براساس قانون نیست. مثلا اگر کارانه‌مان 800 تومان است به جای هر ماه 800 تومان، ماهی 50 تا 100 تومان حساب کرده‌اند که در جمع می‌شود حق یک ماه ما.

مینا شاه حسین اینها را به «آرمان ملی» می‌گوید و ادامه می‌دهد: «دلمان با مردم است و هر لحظه و هر ثانیه را برای نجاتشان می‌گذاریم ولی باید این را هم بدانیم ظرفیت ما حدی دارد و این خستگی‌ها، در مرگ و میر بیماران بی‌تاثیر نیست».


کسی پرستاران را درک نمی‌کند
محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار نامی آشنا و قابل اعتماد برای پرستاران است. او سال‌ها پرستار بوده و در زمان بازنشستگی‌اش زبان رسای پرستاران است، او در رابطه با وضعیت پرستاران می‌گوید: هیچ‌کس پرستاران را درک نمی‌کند باید جایشان باشید، آن‌هم در این روزها. روزهایی که ایران پیک سوم کرونا را تجربه کرده و سیل عظیم این بیماران قرار است وارد بیمارستان‌های پر از بیمار شوند.

شریفی مقدم یادآور می‌شود: تا امروز، حداقل 30 هزار پرستار، مبتلا به کووید 19 شدند و علت این آمار این است که برخلاف پزشکان که تنها ویزیتش را انجام می‌دهند این پرستاران هستند که گذشته از دیگر شغل‌های موجود جامعه، در خود بیمارستان‌ها هم در میان کادر درمانی، در صف اول مبارزه هستند. دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اینکه پرستاران بعد از تمام شدن شیفت، با وسایل حمل و نقل عمومی به منزل خود می‌‌روند، گفت: این موضوع بسیار برای مردم، خطرآفرین است و در دیگر کشورها، وسایل نقلیه‌ای خاص پرستاران، برای رفع این مشکل گذاشته‌اند.

از وی در مورد نامه تشکرآمیز 1500 نفر از پرستاران از رئیس مجلس بابت حضورش در بیمارستان امام‌(ره) و همینطور موضوع اضافه حقوق پرسیدم که با صراحت گفت که این واقعیت ندارد و پرس‌و‌جو کردم که پرستاران بیمارستان امام این موضوع را تکذیب کردند و اصلا خبر نداشتند.

این پرستار کهنه‌کار در ادامه این گفته‌هایش اعلام کرد: آنها در سال 99 هیچ اضافه پرداختی نداشته‌اند و باید گفت که پرستاران پایین‌ترین حقوق را همین امروز در محاسبه با دیگر رده‌های شغلی می‌گیرند و زمانی باید از اضافه پرداختی صحبت کرد که نسبت به سایر رده‌ها، مقایسه انجام شود و به‌درستی گفته‌اند که میزان دریافتی ناچیزشان، پول خونشان است. دبیرکل خانه پرستار در مورد استخدام پرستاران، در ادامه افزود:

در سال 91، 23هزار پرستار استخدام شدند، به‌طوری‌که در سال 92 با توجه به آمارها هیچ پرستارشرکتی و فارغ التحصیل پرستاری بیکار نداشتیم و از آن سال تا به امروز استخدام کمی صورت گرفته و از همین‌رو باتوجه به شهادت و زمین گیر شدن تعدادی از کادر پرستاری، تعداد پرستاران کشور به ازای جمعیت کشور در مقایسه با کشورهای دیگر حتی کشوری مثل عراق، در پایین‌ترین رتبه قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha