«شایعه؛ شایعه زیاد است.» میم فعال مدنی و استاد دانشگاه می‌گوید كه در سه روز گذشته، بوشهر و البته بیشتر از آن دیر، درگیر همان شایعه‌هایی هستند كه در مورد مرگ محمد دست ‌به دست و دهان به دهان می‌چرخند.

سلامت نیوز:«شایعه؛ شایعه زیاد است.» میم فعال مدنی و استاد دانشگاه می‌گوید كه در سه روز گذشته، بوشهر و البته بیشتر از آن دیر، درگیر همان شایعه‌هایی هستند كه در مورد مرگ محمد دست ‌به دست و دهان به دهان می‌چرخند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،او می‌گوید كه مردم محلی با ضریب بالایی از اطمینان می‌گویند داستان محمد را هنوز كامل نشنیده‌ایم؛ داستانی كه باید پای پلیس به میان بیاید تا حل شود. در روزهای گذشته مرگ پسر 11 ساله بوشهری تبدیل شد به خبری كه احساسات بسیاری را جریحه‌دار كرد و البته مانند بسیاری از خبرهایی كه این‌ طور ناگهانی به مخاطبان سیلی می‌زنند، بلافاصله بخش بزرگی از خوانندگانش را تبدیل كرد به قاضی پرونده‌، نوع واكنش آموزش و پرورش هم البته در این میان بی‌تاثیر نبود.

 آن سیلی كه به مخاطب زده می‌شود، تصور این است كه یك پسربچه 11 ساله با تصمیم خودش به زندگی پایان دهد، تصور اینكه همین گوشی‌های هوشمندی كه در دست و بال بسیاری از آدم‌ها پیدا می‌شود دلیل این تصمیم بوده باشد.

اینكه اولین‌ بار چه كسی تصمیم گرفت كه مرگ محمد به دلیل نبود گوشی و ناتوانی از شركت درست و به ‌موقع در كلاس‌های درس مجازی باشد معلوم نیست، اما با خبرهای بسیاری كه در مورد محرومیت بیش از 3.5 میلیون دانش‌آموز از ابزاری هوشمند برای ملحق شدن به كلاس‌های مجازی است، ذهن‌ها كاملا آمادگی این را دارند كه عواقب این محرومیت خودش را نشان دهد.

اما بروز این عواقب در شكل خودكشی یك كودك خبری نبود كه به راحتی بشود با آن روبرو شد. دقیقا با شروع زمزمه‌های خودكشی پسر اهل بندر دیر استان بوشهر به دلیل نداشتن گوشی هوشمند، اولین واكنش از سوی آموزش و پرورش استان نشان داده شد؛ صدای محمد، تصویر چت‌هایش در فضای كلاس مجازی با معلم روی سایت آموزش و پرورش قرار گرفت.

بعد یكی از خبرگزاری‌ها صدای بی‌رمق مادرش محمد را منتشر كرد كه می‌گفت محمد گوشی نداشته است. روز دوشنبه دیگر تصاویر و خبرها و صدایی كه از خانواده محمد و به‌خصوص از مادرش در یك خبرگزاری اصولگرا منتشر شد كاملا واضح بود، خبرها و صدایی كه خود وزارت آموزش و پرورش هم تلاش داشت بیشتر میان خبرنگاران منتشر شود. صدای مادر محمد می‌گفت:

«این اواخر با وجود اینكه گوشی پسرم مشكلاتی داشت اما سیدمحمد در شبكه شاد عضو بوده است و البته نمی‌دانم كه تا لحظه آخر در شبكه شاد فعال بوده است یا نه؛ چون همان روز حادثه در منزل نبوده‌ام. از مدیر مدرسه فرزندم راضی هستم و از او شكایتی ندارم و فقط می‌خواهم بچه‌ام را حلال كند، چون در این سال‌ها همیشه در كنار ما بوده و خیلی محبت در حق فرزند من داشته است.»

خبرگزاری فارس به نقل از مدیر مدرسه محمد نوشته است كه او برای هدیه دادن گوشی به او شاهد هم دارد. حال یكی در میان خبرها در مورد مادر فرزند از دست داده است كه در مورد گوشی داشتن یا نداشتن فرزندش چه می‌گوید. مساله اینكه آیا واقعا محمد 11 ساله با دست خودش زندگی را كنار گذاشته یا نه،  جزییات پرونده ناگفته مانده و در هیاهو گم شده است. 

دیر كوچك است، حقیقت پنهان نمی‌ماندكریم جعفری، مدیر روزنامه بامداد جنوب، چاپ بوشهر در روزهای گذشته درگیر پیگیری این خبر بوده و آخرین نتیجه‌ای كه گرفته این است كه ماجرای مرگ محمد در دست بررسی پلیسی و قضایی است.  او  می‌گوید:  «دیروز بچه‌های ما با فرمانده انتظامی شهرستان دیر صحبت كردند و او در مورد اینكه این بچه به خاطر گوشی خودكشی كرده باشد می‌گوید كه بعید است.

او به ما گفت كه كمی صبر كنید تا تحقیقات‌شان به نتیجه برسد و بعد نتیجه را اعلام كنند.» پرونده‌ای كه ماهیت قضایی و پلیسی پیدا كرده است بیش از هر چیزی نیازمند حضور و اظهار نظر دقیق مقامات پلیسی و قضایی است، اما در حال حاضر تبدیل شده است به دعوایی میان مردم و آموزش و پرورش كه یك سو می‌خواهد به زور اعتراف مادر فرزند از دست داده ثابت كند كه محمد مشكل گوشی نداشته و سوی دیگر در شبكه‌های اجتماعی در پی این هستند كه ثابت كنند پسری 11 ساله به خاطر نبود زیرساخت درست در دوران آموزش مجازی به زندگی خودش پایان داده است.

در این میان توضیحاتی هم كه از سوی مقامات قضایی داده شده، بسیار كلی است اما به هر حال خبر از وجود یك پرونده در دست بررسی می‌دهند. علی یزدانی‌پور، دادستان شهرستان دیر به تسنیم این توضیح را داده است: «این دانش‌آموز متولد 1388 بوده و 19 مهرماه فوت او اعلام می‌شود؛ سپس جسد متوفی برای بررسی علت مرگ بلافاصله به پزشك قانونی انتقال می‌یابد. علت مرگ با اعلام نتیجه پزشكی قانونی مشخص می‌شود و با بررسی اداره آگاهی بندر دیر، مشخص شد پدر و مادر این دانش‌آموز مشكل خاصی نداشته‌اند.

با انجام آزمایش‌های گوناگون، پزشكی قانونی جواز دفن را صادر كرده و جسد او به خانواده‌اش تحویل و خاكسپاری شده است. پرونده این حادثه در شعبه بازپرسی شهرستان دیر در حال بررسی است كه با اعلام نتیجه پزشكی قانونی علت مرگ دانش‌آموز مشخص می‌شود.» تمام این توضیحات كلی نشان می‌دهد كه دست‌كم تا لحظه تنظیم این گزارش «دلیل مرگ» از سوی پزشكی قانونی محرز نشده است.

میم، آن استاد دانشگاهی كه می‌گوید شایعه در بوشهر و دیر بسیار است می‌گوید كه برخلاف جوی كه در شبكه‌های اجتماعی حاكم است، مردم دیر و آنچه در گروه‌های مجازی و كانال‌های محلی می‌خواند بیشتر حول همان شایعاتی می‌چرخند كه در علت مرگ محمد تردید می‌كنند و پیش از پلیس و دادگاه حكم پرونده جنایی را صادر كرده‌اند. 

این شایعه‌ها آنها كه در جامعه محلی دهان به دهان می‌چرخد یا فضای شبكه‌های اجتماعی كه همه بودن و نبودن گوشی را هدف قرار داده‌اند آیا می‌تواند اصل پرونده مرگ یك كودك 11 ساله را منحرف كند؟ جعفری در توضیح شرایط این پرونده و آشكار شدن نتیجه آن می‌گوید: «دیر  شهر خیلی كوچكی است، خیلی كوچك. همه هم را می‌شناسند؛ همه با هم فامیلند، مثل تهران نیست كه بگویید همسایه از همسایه خبر ندارد. اگر این سر شهر یك اتفاق بیفتد، آن سر شهر همه خبردار می‌شوند برای همین چیزی را نمی‌شود از مردم پنهان كرد. مردم خودشان بازپرس‌های خیلی قوی‌ای هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha