وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد لایحه «الزامی شدن گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با ازدواج» را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری هیات دولت ارسال کرده است.

پیشنهاد الزامی شدن گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با ازدواج

سلامت نیوز:وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد لایحه «الزامی شدن گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با ازدواج» را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری هیات دولت ارسال کرده است.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص عملیاتی نمودن سیاست های کلی جمعیت، افزایش ازدواج های آگاهانه و همچنین مقابله با آسیب های اجتماعی مربوط و پیشگیری و کاهش طلاق و با عنایت به ابلاغ مصوبه دولت در خصوص تدوین محتوای آموزشی و اجرای برنامه های آموزشی هنگام ازدواج و مهارت های زندگی برای زوجین، پیشنهاد لایحه «الزامی شدن گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با ازدواج» را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، ارایه کرده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت،این لایحه با توجه به ضرورت ارتقای برنامه آموزشی دو ساعته آموزش قبل ازدواج که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده و در حال حاضر با پوشش ۹۸ درصد در مراکز جامع سلامت کشور برگزار می گردد، تهیه و تدوین شده است.


با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۸ و قبل از شیوع بیماری کووید -۱۹، پوشش دوره های آموزشی مرتبط با از ازدواج، حدود ۵۵ درصد در کل کشور گزارش شده است، به منظور ارتقاء رضایت زوجین از کیفیت زندگی زناشویی، در نظر است پوشش این برنامه به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.
لزوم شرکت همه زوجین در این آموزش ها و همچنین اجرای مستمر و هماهنگ این برنامه بین دستگاهی و فراهم سازی بستر قانونی برای افزایش اطمینان از تحقق آن با پیش بینی ضمانت اجرای قانونی مناسب، از دیگر ضرورت های تهیه لایحه "الزامی شدن گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با ازدواج" است.


متن پیش نویس لایحه مذکور به شرح زیر است:
" الزامی شدن گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با ازدواج"
ماده واحده- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است به منظور تحکیم بنیان و پایداری خانواده نسبت به تدوین دوره‌های آموزش مرتبط با ازدواج با محوریت آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی بر اساس مبانی اسلامی ـ ایرانی اقدام نماید.
تبصره ۱ - گذراندن دوره های آموزشی موضوع این قانون، در مقاطع پیش و پس از ازدواج برای زوجین حداقل به میزان شش ساعت الزامی است.
تبصره ۲ - دفاتر ثبت ازدواج مکلف هستند پیش از ثبت ازدواج گواهی گذراندن دوره های آموزشی فوق را از زوجین أخذ و در سامانه های مربوط بارگذاری نمایند. در صورت تخلف سردفتر، به موجب حکم مرجع انضباطی مربوطه، پروانه وی برای مدت سه ماه تعلیق می‌گردد و در صورت تکرار، به ابطال پروانه محکوم خواهد شد.
تبصره ۳ - میزان، محتوای دوره های آموزشی، تعرفه و هزینه ها، ترتیبات ایجاد سامانه، نحوه اجرا، پایش و نظارت به موجب آیین نامه هایی است که ظرف سه ماه پس از تصویب قانون، توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری دستگاه های ذی ربط تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha