پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

آمار رسمی روز گذشته وزارت بهداشت از تعداد مبتلایان به کرونا باور نکردنی و قابل توجه بود. طبق آمار این وزارتخانه در یک روز (سه شنبه ۲۲ مهر) تا (چهارشنبه ۲۳ مهر)، چهار هزار و ۸۳۰ بیمار جدید در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۳۷ نفر از آنها بستری شدند، این آمار رکورد جدیدی را در طول هشت ماه گذشته به ثبت رسانید و کارشناسان بر این باورند که با افزایش افسارگسیخته کرونا در کشور، باید در انتظار افزایش قابل توجه مرگ و میر بود.

هشدار نسبت به وقوع قتل‌عام کرونایی

سلامت نیوز:آمار رسمی روز گذشته وزارت بهداشت از تعداد مبتلایان به کرونا باور نکردنی و قابل توجه بود. طبق آمار این وزارتخانه در یک روز (سه شنبه ۲۲ مهر) تا (چهارشنبه ۲۳ مهر)، چهار هزار و ۸۳۰ بیمار جدید در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۳۷ نفر از آنها بستری شدند، این آمار رکورد جدیدی را در طول هشت ماه گذشته به ثبت رسانید و کارشناسان بر این باورند که با افزایش افسارگسیخته کرونا در کشور، باید در انتظار افزایش قابل توجه مرگ و میر بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق آمار وزارت بهداشت نیز در این مدت یک روزه ۲۷۹ بیمار جانشان را از دست دادند که به باور معاون کل وزارت بهداشت، آمار واقعی مرگ و میر در ایران یک و نیم تا دو برابر از آمار رسمی است. ایرج حریرچی بر این باور است که تعداد زیادی از جان‌باختگان کرونا به دلیل منفی بودن تستشان جزو آمار جان‌باختگان اعلام نمی‌شوند و گفت:«خیلی از جان‌باختگان به این دلیل که تستشان منفی بوده، مانند دیگر کشورها جزو آمار کرونا محسوب نمی‌شوند، اما ما می‌دانیم که مبتلا به کرونا بوده و (جسد) را در بسته‌بندی کرونایی می‌فرستیم».

پیش از این برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران، گزارش‌هایی درباره آمار متفاوت و تعداد مرگ و میر درشهرهایشان ارائه داده بودند. این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که ناهید خداکرمی، عضو شورای‌عالی نظام پزشکی و رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، در گفت‌وگویی شمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا در تهران را بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ نفر در تهران اعلام کرده بود.

آنقدر آمار مرگ و میر در کشور نگران کننده‌تر از همیشه است که محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی از این روزها به عنوان روزهای سیاه ایران یاد کرد و با بیان اینکه کشور ما به نسبت شمار مبتلایان، جزو پنج کشور اول جهان در مرگ‌ومیر ناشی از کروناست، اعلام کرد: ما [سازمان نظام پزشکی] به عنوان جامعه پزشکی ایران به شدت نگران افزایش مرگ‌ومیر عمومی و نیز صنفی کرونا هستیم و به همین خاطر به‌زودی کمیته‌ای ملی را برای ارزیابی علت این روند صعودی به ویژه نسبت بسیار بالای مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در بین همکارانمان، تشکیل خواهیم داد».


هشدار نسبت به وقوع قتل‌عام کرونایی
در این بین دکتر حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: شاخص مرگ و میر نسبت به میزان‌ابتلا در تمام دنیا بر اساس علوم روز یک شاخص هشدار دهنده و بزرگ‌ است. ما امروز دنبال این هستیم که ببینیم چرا تا این حد مرگ‌ومیر داریم و در عین حال چرا مرگ‌ومیر در خود جامعه پزشکی اینقدر بالا است؟ پزشک در بیمارستان و آی‌سی‌یو به بیماری مبتلا می‌شود، او را بستری می‌کنند و با تمام تکنولوژی که داریم، نمی‌توانیم او را نجات دهیم و فوت می‌کند.

بنابراین هر دو شاخص مرگ و میر نسبت به ابتلا و شاخص مرگ‌ و میر جامعه پزشکی نسبت به مرگ و میر جامعه در ایران بالاست و باید دقیق و علمی مشخص شود که چرا این اتفاق می‌افتد. وی در ادامه افزود: متاسفانه کرونا جزو معدود بیماری‌هایی است که مدت بستری بیمار در بیمارستان بیش از سه روز است که منجر به اشغال تخت بیش از ظرفیت می‌شود. اکنون شرایط ما به گونه‌ای است که اگر بیمار افزایش یابد، بیمار باید منتظر بماند تا تخت خالی شود. در عین حال در این هفت ماه باید برای مردم ثابت شده باشد که وزارت بهداشت نمی‌توانند بیش از 25 درصد به سلامت جامعه کمک کنند و 75 درصد عوامل در اختیار مردم است.

به عنوان یک پزشک اورژانس که هر روز بیماران مبتلا به کرونا و مرگ و میرها را می‌بینم، از مردم می‌خواهم که به میدان بیایند و به داد هم برسند. اگر این حمیت در مردم گل کند، ظرف چهار ماه می‌توانیم جشن بگیریم، اما اگر مردم نباشند، دولت هر کاری هم که انجام دهد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. اگر مردم حواسشان نباشد، قتل عام رخ می‌دهد».

در تازه‌ترین مورد علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، از دو هفته قبل بر لزوم «مداخلات جدی» به ویژه محدودیت در ترددهای غیرضروری برای مهار روند صعودی شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا تاکید دارد اما تاکنون با این مداخلات موافقت نشده است. زالی بار دیگر گفت که «تهران در حال تجربه سخت‌ترین روزهای موج سوم بیماری کرونا است و تا زمانی که مداخلات جدی اعمال نشود این موج رو به افول نخواهد گذاشت و شرایط به همین شکل ادامه می‌یابد».


انفجار کرونا در تعطیلات پیش‌رو
انجام سفر و تعطیلی روز شنبه (26 مهر)، به یکی از دغدغه‌های مسئولان کشوری و استانی تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که مسئولان معتقدند که اگر از چهارشنبه تا روز صبح جمعه حدود دو میلیون سفر در کشور به ثبت برسد، آن زمان با انفجار شیوع کرونا روبه‌رو خواهیم بود. در همین راستا روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت از رئیس جمهوری درخواست کرد که اجازه دهند در پنج شهر که شیوع کرونا در آنها بالاست مانند تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در سه روز تعطیلی پیش روی، منع عبور و مرور و محدودیت رفت و آمد اعلام کنند که دکتر روحانی بلافاصله با این درخواست وزیر موافقت کردند.

از این رو به دستگاه‌های مربوط شده است. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درباره این ابلاغیه گفت: «این وزارتخانه برای حداقل سه روز تعطیلات پیش رو، درخواست محدودیت تردد به پنج شهر که شیوع کرونا در آن نسبتا بالاست را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرده که موضوع جهت اجرا به کمیته امنیتی اجتماعی و دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده است.

مسافرت درون‌شهری در این پنج شهر شامل محدودیت‌ها نمی‌شود و محدودیت‌ها از بامداد پنجشنبه شروع شده و تا ظهر روز یکشنبه ادامه خواهد داشت». همزمان، علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، گفت: تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند و مجاز به خروج از شهر نیستند.

او افزود: خودروها با پلاک شهرهای دیگر که قصد ورود به این پنج شهر را داشته باشند، تنها با ارائه کارت ملی و احراز سکونت می‌توانند وارد شوند. سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، هم با اشاره به محدودیت تردد در این پنج شهر گفت: «با توجه به شرایط بیماری در ایران ممکن است این محدودیت شامل شهرها و استان‌های دیگر هم شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha