دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 30140

پوكی استخوان در مراحل اولیه به نوعی یك بیماری خاموش محسوب می‌شود و هیچ نشانه مشخصی ندارد و این بیماری را به دلیل عدم وجود درد و هرگونه علائم هشدار دهنده، قاتل خاموش می‌نامند.

سلامت نیوز : پوكی استخوان در مراحل اولیه به نوعی یك بیماری خاموش محسوب می‌شود و هیچ نشانه مشخصی ندارد و این بیماری را به دلیل عدم وجود درد و هرگونه علائم هشدار دهنده، قاتل خاموش می‌نامند.
 دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: این بیماری وقتی بروز می‌كند كه كاهش توده استخوان، بیش از حد سریع باشد در ضمن خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان دچار پوكی استخوان می‌شوند و همین طور با افزایش سن، احتمال بروز پوكی استخوان بیشتر می‌شود.
بنابراین گزارش تقریباً از هر 4 خانم یك نفر و از هر 8 مرد بالای 50 سال نیز یك نفر مبتلا به پوكی استخوان هستند و رژیم‌های غذایی با كمبود مواد پروتئین، دریافت ناكافی كلسیم، كمبود ویتامین D‌ و مصرف زیاد كافئین از عوامل مستعد كننده پوكی استخوان است.
این گزارش می‌افزاید: شروع یائسگی نیز عوامل تشدید پوكی استخوان است زیرا استروژن هورمون زنانه‌ای كه از كاهش توده استخوان جلوگیری می‌كند و تولید استروژن در تخمدان‌ها بعد از یائسگی متوقف می‌شود، در نتیجه از دست رفتن توده استخوان تسریع می‌شود.
بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت، زنانی كه یائسگی زودرس دارند (قبل از 45 سالگی) مانند بانوانی كه تخمدان‌های آنها با جراحی از بدن خارج شده است، بیشتر در معرض ابتلا به پوكی استخوان هستند.
این گزارش حاكیست، سابقه خانوادگی و وراثت بر میزان استخوان‌ها و سرعت از دست دادن آنها تأثیر دارند و همچنین بانوانی كه دارای استخوان‌هایی كوچك بوده یا كوتاه قد و یا لاغر هستند به خاطر وجود توده استخوانی كمتر، به بروز پوكی استخوان مستعدترند.
گفتنی است: بیماری‌هایی نظیر تیروئید، كلیه و برخی سرطان‌ها ممكن است به پوكی استخوان منتهی شوند و تجویز بعضی از داروها به مدت طولانی علائم بروز این بیماری را تشدید می‌كند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha