پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 301410

عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به استفاده از ماسک‌های خیس با شروع فصل سرما و بارندگی‌ها هشدار داد و گفت: با توجه به در پیش بودن روز‌های بارنی، از ماسک خیس و مرطوب استفاده نکنید.

نکات مهم استفاده از ماسک در فصول سرد و بارانی

سلامت نیوز:عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به استفاده از ماسک‌های خیس با شروع فصل سرما و بارندگی‌ها هشدار داد و گفت: با توجه به در پیش بودن روز‌های بارنی، از ماسک خیس و مرطوب استفاده نکنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان دکتر علیرضا فاطمی درباره نحوه استفاده ماسک در هوای سرد و نمناک اظهار کرد: صرف نظر از علت مرطوب شدن ماسک هر علتی که باعث مرطوب شدن یا خیس شدن ماسک شود تاثیرگذاری ماسک را کاهش می‌دهد.


وی با اشاره به این که استفاده درست و صحیح از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلا به ویروس کرونا بسیار ضروری است، افزود: در زمانی که باران می‌بارد اگر از خیس شدن ماسک جلوگیری شود، می‌توان تا زمان استاندارد که حدود چهار ساعت است از ماسک استفاده کرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: در هر شرایطی در صورت مرطوب شدن ماسک، حتی به دلیل صحبت کردن‌های متمادی باید ماسک را تعویض کنید.
معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش با بیان این که استفاده از شال گردن به جای ماسک (در صورت اضطرار) در سرما منعی ندارد، توضیح داد: شال گردن به دلیل بافت سنگینی که دارد می‌تواند بخوبی از انتقال و یا ورود ویروس پیشگیری کند؛ اما نکته اینجاست که اگر چنانچه ماسک در دسترس نباشد می‌توان از شال گردن استفاده کرد؛ چرا که ماسک‌های استاندارد تاثیر بهتری برای پیشگیری از بیماری دارند.


به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، مشکل و چالش استفاده از شال گردن این است که اگر احیانا شال گردن به هر دلیلی در حین استفاده مرطوب و یا به ویروس آلوده شود، دور انداخته نمی‌شود و ممکن است فرد ویروس را حتی با خود به داخل منزل یا محیط کار هم ببرد؛ در حالیکه ماسک‌های یکبار مصرف به راحتی قابل تعویض هستند. باید شال گردن حتما بعد از استفاده و در اولین فرصت به دقت شست و شو شده تا ویروس و یا آلودگی احتمالی از سطح ویروس پاک شود.


وی درباره زمان اثرگذاری استفاده از ماسک‌های معمولی نیز توضیح داد: زمان استفاده از ماسک‌های سه لایه معمولی حداکثر سه تا چهار ساعت است. زمانی که ماسک مرطوب شود مدت استفاده از ماسک کوتاهتر نیز خواهد شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه، درباره ماسک‌های فیلتر دار و یا N ۹۵ نیز توضیح داد: این ماسک‌ها از ماسک‌های سه لایه ضخیم‌تر هستند و حداکثر زمان استفاده از این ماسک‌ها در صورتی که مرطوب نشده باشند، هشت ساعت است.


وی تاکید کرد: هر نوع ماسکی چنانچه از صورت برداشته شود، مجداد نباید استفاده شود؛ حتی اگر زمان استفاده از آن کمتر از یک ساعت باشد.
فاطمی با تاکید بر این موضوع که استفاده از ماسک‌های استاندارد به میزان قابل توجهی می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند، توصیه کرد: اگر چنانچه به کیفیت و استاندارد ماسک شک دارید می‌توانید برای تاثیرگذاری بهتر از دو ماسک بصورت همزمان استفاده کنید و یا در غیر اینصورت یک دستمال کاغذی داخل ماسک قراردهید.


بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این متخصص عفونی ضرورت تهیه ماسک‌های استاندارد را از مراکز معتبر و داروخانه مورد تاکید قرار داد و در بخش دیگری اهمیت استفاده عموم مردم از ماسک را یادآور شد و هشدار داد: مهم این است که همه مردم از ماسک استفاده کنند؛ در این صورت است که بیماری به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود. فردی که مبتلا نشده از ماسک استفاده می‌کند که از بروز بیماری پیشگیری کند، ولی ۷۰ درصد جلوگیری از سرایت پذیری به این موضوع وابسته است که فرد ناقل از ماسک استفاده کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha