سلامت نیوز : یك متخصص مغز و اعصاب گفت: افراد كمتر از 50 سال به دلایلی مانند ابتلا به بیماریهای ارثی، متابولیك یا سوءمصرف داروهایی مانند داروهای اعصاب و روان، استفاده از مواد مخدر تزریقی به پاركینسون دچار می‌شوند.

دكتر فرامرز امیری در گفت‌وگو باایسنا، با بیان این مطلب افزود: این افراد به پاركینسون دارویی مبتلا می‌شوند و علائم بیماری آنان به علت شدت تخریب نواحی مربوط به حركت در مغز شدیدتر است و به درمانهای دارویی مقاوم هستند.

وی با اشاره به میزان شیوع پاركینسون اظهار كرد: حدود نیم درصد از افراد در سنین بالای 65 سال و حدود 10 درصد در كمتر از 50 سال به بیماری پاركینسون مبتلا می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد: ضربات مكرر به سر در ورزش‌های رزمی و به ویژه مشت‌زنی موجب ابتلای افراد در سنین پایین‌تر به بیماری پاركینسون می‌شود.

وی درباره علائم بیماری پاركینسون اظهار كرد: این بیماری با كندی حركات، اختلال در راه رفتن ظاهر می‌شود و از علائم آن به لرزش دست‌ها و گاهی لرزش فك و متعاقب آن كندی در انجام فعالیتهای ارادی مانند غذا خوردن، صحبت كردن و راه‌ رفتن می‌توان اشاره كرد.

انجام منظم ورزش‌های هوازی در كاهش شدت علائم پاركینسون موثر است

افراد سالم از مصرف مكملها بپرهیزند

این متخصص مغز و اعصاب توصیه كرد: بهترین روش برای تاخیر در بروز علائم پاركینسون و كاهش شدت علائم این بیماری، انجام منظم ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن و شنا كردن است. علاوه بر آن لازم است افراد از مصرف سیگار خودداری كنند و تا حد امكان از حوادث شغلی پیشگیری كنند. به عنوان نمونه با مواد شیمیایی تماس غیرضروری نداشته باشند.

امیری در پایان درباره تاثیر مصرف مكمل‌های غذایی در پیشگیری از ابتلا به پاركینسون گفت: مصرف مكمل برای افراد سالم توصیه نمی‌شود بلكه برخی اشخاص مانند بعضی از سالمندان كه قادر به مصرف مواد غذایی كافی نیستند یا مبتلایان به بیماریهای زمینه‌ای مانند مبتلایان به پركاری تیروئید كه قادر به جذب مواد غذایی نیستند می‌توانند مكمل‌های غذایی را مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha