طرح پزشك خانواده بر اساس تفاهم‌نامه امضاء شده بین دو وزیر بهداشت و سابق رفاه، قرار بود طی سال گذشته به صورت پایلوت در 3 استان اجرا شده و امسال نیز كشوری شود اما این طرح همچنان مسكوت مانده است.

 سلامت نیوز : طرح پزشك خانواده بر اساس تفاهم‌نامه امضاء شده بین دو وزیر بهداشت و سابق رفاه، قرار بود طی سال گذشته به صورت پایلوت در 3 استان اجرا شده و امسال نیز كشوری شود اما این طرح همچنان مسكوت مانده است.

به گزارش فارس در خصوص اجرای طرح پزشك خانواده نكات زیادی از سوی كارشناسان حوزه سلامت مطرح شده است و هر كدام اجرای این طرح را لازم می‌دانند اما عدم اجرای طرح پزشك خانواده هر سال بر مشكلات حوزه سلامت خانواده‌ها می‌افزاید و لازم است این طرح به سرعت در كشور اجرا شود.

اجرای طرح پزشك خانواده آنقدر حائز اهمیت بود كه دو وزیر بهداشت و رفاه تفاهم‌نامه‌ای را در خصوص اجرای این طرح به امضاء رساندند و وظایف هر دو وزارتخانه در اجرای این طرح مشخص شد اما معلوم نیست با گذشت یكسال از امضاء این تفاهم‌نامه چرا دستگاه‌های مسئول به وظایف خود در اجرای طرح پزشك خانواده عمل نمی‌كنند و اجرای این طرح مانند یك رویا و داستان شده است.

* با حضور وزرای بهداشت و رفاه اجرای طرح پزشك خانواده كلید خورد
-------------------------------------------------------------------------------

در تاریخ 8 تیر 89 با حضور وزرای بهداشت و رفاه تفاهم‌نامه اجرای طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر 3 استان امضاء شد.

براساس تفاهم‌نامه قرار شد طرح پزشك خانواده به صورت پایلوت در 3 استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال بختیاری اجرا ‌شده و در سال 90 نیز در شهرهای دیگر اجرا شود.

در حاشیه امضاء این تفاهم‌نامه صادق محصولی وزیر سابق وزارت رفاه و تأمین اجتماعی بیان داشت: منابع بودجه‌ای این طرح به طور مشترك میان دو وزارتخانه تقسیم بندی شده است و براساس آن 65 درصد از بودجه بیمه‌ای این طرح متعلق به وزارت رفاه و 35 درصد از بودجه بیمه‌ای از طریق سیستم شبكه‌ای وزارت بهداشت تامین می‌شود و در صورت كمبود منابع دولت باید از طریق معاونت برنامه ریزی و راهبردی آن را تامین كند.

* تا پایان برنامه پنجم همه استان‌های كشور زیر پوشش پزشك خانواده قرار می‌گیرند
------------------------------------------------------------------------------------------

مرضیه وحید دستجردی ، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی در تاریخ 25 اریبهشت 89  اظهار داشت: طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع از 15 خرداد 89 در استان‌های سیستان بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود.

وی تصریح كرد: تا پایان برنامه پنجم همه استان‌های كشور زیر پوشش پزشك خانواده قرار می‌گیرند.

وزیر بهداشت اضافه كرد: طرح پزشك خانواده از 15 خرداد در شهرهای زیر 50 هزار نفر در 3 استان خوزستان، سیستان و بلوچستان كهگیلویه و بویر احمد آغاز می‌شود و با استقرار تیم پزشك خانواده شامل پزشك، ماما، پرستار، متخصص بهداشت محیط و روانشناس، اجرایی می‌شود و به‌ مرور و تا پایان سال 89 به تمام شهرهای این 3 استان و تا سطح بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی مراكز این استان‌ها گسترش می‌یابد.

به گزارش«توانا» مطالب فوق برخی از اظهارات دو وزیر بهداشت و سابق وزارت رفاه در خصوص اجرای طرح پزشك خانواده است اما با گذشت یكسال از امضا تفاهم‌نامه، این طرح همچنان مسكوت مانده است و هر كدام از وزارتخانه‌ها یكدیگر را متهم به عدم اجرای این طرح می‌كنند.

* همكاری نكردن بیمه‌ها با طرح پزشك خانواده را به رئیس جمهوری منعكس كردیم
-------------------------------------------------------------------------------------------------

محمد شریعتی، قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت در تاریخ 14 تیر درباره روند اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها و تعیین استانهای جدید این طرح افزود: شهرهای جدید مشمول طرح پزشك خانواده در سال 90 هنوز نهایی نشده‌اند و در مرحله رایزنی با دانشگاه‌های علوم پزشكی برای تعیین این شهرها هستیم اما مشكل اصلی همكاری نكردن بیمه‌ها با این طرح است كه دانشگاه‌های علوم پزشكی را نسبت به معرفی شهرهای جدید دلسرد كرده است.

وی اظهار داشت: دانشگاه‌های علوم پزشكی آ‌مادگی خود را برای گسترش طرح پزشك خانواده اعلام كرده‌اند اما با توجه به تجارب قبلی در شهرهای 3 استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری و همكاری نكردن بیمه‌ها هنوز اجرا و گسترش این طرح در سایر شهرها آغاز نشده است.

شریعتی ادامه داد: همكاری نكردن بیمه‌ها با طرح پزشك خانواده مانند نبستن قرارداد با پزشكان خانواده، توزیع نكردن دفترچه‌های یكسان بیمه و حذف نكردن مسیر مراجعه مستقیم مردم به متخصص به این طرح ملی آسیب زده و وزارت بهداشت این موارد را به رئیس جمهوری منعكس كرده است.

اما نكته جالب اینجاست كه سازمان های بیمه گر نیز وزارت بهداشت را متهم می‌كنند و تأكید می‌كنند وزارت رفاه و به طبع بیمه‌ها به تمامی وظایف خود در اجرای طرح پزشك خانواده عمل كرده است.

* اسناد همكاری سازمان‌های بیمه‌گر در طرح پزشك خانواده موجود است
--------------------------------------------------------------------------------------

در همین راستا محمد باقر هدواند، مدیر عامل صندوق بیمه خدمات درمانی نیز 14 تیر با اشاره به اقدامات صندوق در اجرای طرح پزشك خانواده اظهار داشت: خوشبختانه این صندوق بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده فعالیت‌های خود را به طور كامل در اجرای این طرح انجام داده است ضمن اینكه صندوق بیمه خدمات درمانی طی سال جاری در بخش‌های مختلف اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.

هداوند اضافه كرد: در طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده بر اساس تفاهم‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی، وظایف خاصی برای سازمان‌های بیمه‌گر تدوین شده است ضمن اینكه سازمان‌های بیمه‌گر خود را موظف به اجرای این دستورالعمل می‌دانند و تا امروز نیز تمام وظایف خود را انجام داده‌اند.

مدیر عامل صندوق بیمه خدمات درمانی با رد اخبار مطرح شده در خصوص كم كاری سازمان های بیمه گر در اجرای طرح پزشك خانواده تأكید كرد:اسناد همكاری سازمان‌های بیمه‌گر در طرح پزشك خانواده موجود است.
وی در خصوص نحوه قرارداد پزشكان با سازمان‌های بیمه‌گر در طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده گفت: سرپرست تیم پزشكی باید از طریق ستاد عملیاتی استان و شهرستان به سازمان‌های بیمه‌گر معرفی شود و قرارداد خود را تنظیم كند.

*‌دو وزارتخانه رفاه و بهداشت باید به وظایف خود عمل كنند
----------------------------------------------------------------------

حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم اجرای طرح پزشك خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفری اظهار داشت: متاسفانه طرحی یا این همه محسنات به فراموشی سپرده شده است و باید هرچه سریعتر فكری برای اجرای این طرح انجام داد.

وی تصریح كرد: دو وزارت بهداشت و رفاه موظف به اجرای این طرح هستند و هر كدام وظایفی در اجرای این طرح دارند كه لازم است هر وزارتخانه به وظایف خود عمل كنند.

* طرح پزشك خانواده بعد از گذشت یكسال هنوز مسكوت مانده است
----------------------------------------------------------------------------------

شاهرخ رامین، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه دو وزارتخانه رفاه و بهداشت در اجرای طرح پزشك خانواده كوتاهی كردند، اظهار داشت: در جلسه هفته گذشته موارد و مشكلات به مسئولان اجرای طرح اعلام شد و از آنها خواسته شد سریعاً مشكلات را بر طرف كنند.

وی تصریح كرد: در جلسه‌ای كه برگزار شد، مسئولان وزارت بهداشت از عدم حمایت بیمه‌ها و عدم اعتبارات گلایه كردند كه در مقابل نیز بیمه به طور قاطع عنوان كردند تمامی اعتبارات به حساب وزارت بهداشت واریز شده و هیچ كوتاهی صورت نگرفته است.

رامین ادامه داد: اعضای كمیسیون بهداشت راهكارهای را برای بر طرف كردن موانع مطرح كرند و امیدواریم این برنامه ها اجرا شود و طرحی به این مهمی از حالت سكون خارج شود.

علیرغم وعده های داده شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت و رفاه سابق هنوز این طرح به صورت پایلوت هم در 3 استان مورد نظر به طور كامل اجرا نشده است؛ از سویی مسئولان وزارت بهداشت از چاپ نشدن دفترچه‌های ویژه این طرح و عدم عقد قرار داد با پزشكان ویژه این طرح خبر می‌دهند و در مقابل هم مسئولان رفاه و سازمان‌های بیمه گر به طور قاطع اظهار می‌كنند تمامی دفترچه این طرح چاپ شده و در خصوص عقد قرار داد هم هیچ مشكلی وجود ندارد.

مطابق طرح پزشك خانواده تعدادی از جمعیت هر شهر یا روستا تحت‌پوشش خدمات یك تیم سلامت قرار می‌گیرند كه وضع سلامت آنها را در زمان سالم بودن یا بیماری كنترل می‌كند، به آ‌نها آموزش و مشاوره می‌دهد، برای آنها پرونده دائمی سلامت تشكیل می‌دهند و در صورت نیاز به خدمات پزشك متخصص با ارجاع این شخص كه پزشك خانواده آن فرد است، به پزشك متخصص یا بیمارستان مربوطه ارجاع می‌شود.

در پایان امید می‌رود، طرح پزشك خانواده در سال جاری حداقل به صورت پایلوت در 3 استان مورد نظر اجرا شود و پس از رفع نواقص آن به صورت كشوری اجرا شود كه البته این موضوع نیازمند به همكاری و تعامل دستگاه‌های مسئول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha