یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 30152

در حالی‌که استاندار تهران برای حل مشکل آلودگی هوا دعا می‌کند و معاونش می‌گوید هیچ راهی برای حل معضل آلودگی هوا در پایتخت وجود ندارد برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که همین معضل مهم 30درصد تهرانی‌ها را پرخاشگرتر از همیشه کرده است و شاید همین پرخاشگری هم باعث می‌شود که شهروندان توی خیابان، تاکسی، معابر و هر جای دیگر که امکانش باشد یقه همدیگر را می‌گیرند تا کمی خودشان را تخلیه کنند.

سلامت نیوز : در حالی‌که استاندار تهران برای حل مشکل آلودگی هوا دعا می‌کند و معاونش می‌گوید هیچ راهی برای حل معضل آلودگی هوا در پایتخت وجود ندارد برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که همین معضل مهم 30درصد تهرانی‌ها را پرخاشگرتر از همیشه کرده است و شاید همین پرخاشگری هم باعث می‌شود که شهروندان توی خیابان، تاکسی، معابر و هر جای دیگر که امکانش باشد یقه همدیگر را می‌گیرند تا کمی خودشان را تخلیه کنند.

انگار مشکلات کلانشهر پایتخت هیچ گاه تمامی ندارد. بعضی‌ها می‌گویند دقیقا از روزی که ترافیک و آلودگی صوتی و آلودگی هوا به همنشینان دائمی پایتخت تبدیل شده‌اند وضع شهروندانش اینگونه شده است. دعواها و بگو مگوهای چند نفره با هم، بحث راننده تاکسی با مسافر یا راننده اتوبوس با مسافران.

بعضی اوقات این بحث و جدل‌ها به حدی بالا می‌گیرد که چند نفر مجبور به وساطت می‌شوند تا بتوانند دو نفر را از یکدیگر جدا کنند. کارشناسان اجتماعی می‌گویند عوامل متعددی بر بروز پرخاشگری افراد در یک جامعه اثر دارند. به گفته کارشناسان آلودگی هوا و آلودگی صوتی و گرمای هوا از عواملی است که فرد را مستعد پرخاشگری می‌کند.

تهران نیز از این موضوع استثنا نیست. ابر شهر پایتخت کلکسیونی از انواع آلودگی‌های زیست محیطی است که هیچ دست خیری بر‌ای کمک به آن دراز نمی‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، موضوع آلودگی هوا در پایتخت به حال خودش رها شده است.

دکتر یوسف رشیدی با اشاره به آمار آلودگی هوا در سال گذشته، می‌گوید:‌ سال گذشته پایتخت نشینان فقط 14 روز هوای پاک و 247 روز هوای سالم را تجربه کردند. این در حالی است که 103 روز هوای ناسالم و 3 روز هوای بسیار ناسالم در مرکز کنترل کیفیت هوای تهران به ثبت رسیده است. آلودگی صوتی درمناطق مسکونی نزدیک بزرگراهها نیز بین 70 تا 80 دسی بل است. در صورتی‌که استاندارد آلودگی صوتی مناطق مسکونی در روز 55 دسی بل و در شب 45 دسی بل است. به گفته کارشناسان اگر شدت آلودگی‌های صوتی، آلودگی هوا و ترافیک بیش از حد آستانه‌های مجاز باشد موجب عصبانیت، کاهش قدرت شنوایی، افزایش فشار خون، سردرد، خستگی، تندمزاجی، اختلال در مکالمات، کاهش قدرت یادگیری در کودکان، افزایش سقط جنین و کاهش وزن نوزادان هنگام تولد نیز می‌شود اما مدت‌هاست شهروندان تهرانی به زندگی شهرنشینی توام با چاشنی آلودگی‌های صوتی و هوا تن داده‌اند و با آن خو گرفته‌اند.

 کاهش آستانه تحمل در اثر گرما

یک روانشناس بالینی با اشاره به این موضوع که عوامل متعددی بر پرخاشگری افراد اثر می‌گذارد، گفت: زمانی که میزان آلودگی هوا در شهرها زیاد می‌شود، مقدار اکسیژن رسانی به بدن کم می‌شود در نتیجه میزان انقباض عضلانی فرد بیشتر می‌شود و فرد تنش بیشتری را در این زمان تجربه می‌کند و مستعد برانگیختگی می‌شود.

دکتر مهرداد کاظم زاده عطوفی با بیان این نکته که آلودگی صوتی و گرمای بیش از حد هوا نیز به عنوان عوامل استرس‌زا بر پرخاشگری افراد اثر می‌گذارد، گفت: هر عاملی که بتواند میزان تنش در افراد را افزایش دهد باعث بروز پرخاشگری می‌شود و عوامل زندگی در کلانشهرها مانند آلودگی‌های صوتی، فشارهای اقتصادی و مشکلات خانوادگی که در شهرهای کوچک و روستاها به ندرت وجود دارد، قطعا در بروز پرخاشگری موثر هستند و معمولا در زمان گرمای بسیار بخصوص در شهرهای بزرگ که مسئولیت‌های بیشتری به عهده یک فرد است و ترافیک و آلودگی صوتی نیز در حال افزایش است، آستانه تحمل فرد کاهش پیدا می‌کند و سبب عصبانیت می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک: کارت شهروندی امکان استفاده شهروندان را از امکانات تفریحی، رفاهی و وسایل حمل‌ونقل عمومی ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha