یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 30155
سلامت نیوز : متخصص بیماری های گوارشی گفت: پرخوری، منجر به سرطان در دستگاه گوارش افراد می شود.
 
دكتر احمد روزنی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینكه در زندگی ماشینی، مردم نیاز بیشتری به خوردن غذا احساس می كنند و در كودكان و نوجوانان پرخوری شیوع فراوانی دارد بنابر این خطر ابتلا به سرطان در دستگاه گوارش نیز شایع می شود.
وی با بیان اینكه مری، معده، روده كوچك، روده بزرگ، كبد، كیسه صفرا و لوزالمعده در فعل و انفعالات دستگاه گوارش نقش دارد، اظهار داشت: استفاده بیش از حد غذاهای چرب و ادویه‌دار و پرخوری در ابتدا باعث ورم معده می شود و به مرور زمان بر سایر اعضای دستگاه گوارش اثر مخربی می گذارد.
به گفته روزنی، مهمترین علت شیوع سرطان گوارش، ورود مواد سرطان‌زا به صورت خوراكی به دستگاه گوارش و تكثیر بالای سلولی در آن است كه امكان خطاهای ژنتیكی را افزایش می‌دهد.
این پزشك افزود: سو ‌هاضمه، ترش كردن و زخم معده از علایم اولیه سرطان دستگاه گوارش است و در این حالت سلول های سرطانی افزایش می یابد.
روزنی به افراد توصیه كرد، مصرف ساندویچ، پیتزا، تنقلات، نوشابه‌های گازدار، قهوه ،غذاهای چرب و سرخ كردنی در هفته كمتر شود و حبوبات از جمله نخود و لوبیا را پیش از پختن باید چندین ساعت در آب سرد خیساند.
وی تاكید كرد، از خوردن آب هنگام صرف غذا خودداری شود زیرا این عمل باعث هضم نشدن كامل غذا در داخل دستگاه گوارش و ورم معده می شود و بهترین زمان برای خوردن آب، یك ساعت پیش یا پس از غذا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha