دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 301587

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مواردی چون دشواری تنفس، درد قفسه سینه، گیجی یا ناتوانی در بیدار شدن، قطع نشدن تب بعد از پنج روز، تشدید سرفه‌ها و کبودی صورت و لب‌ها از علائم وخیم شدن بیماری کرونا هستند و خانواده بیمار در صورت بروز این علائم با شماره‌های ۱۱۵ و ۴۰۳۰ تماس بگیرند.

علائم وخیم شدن کرونا چیست؟

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مواردی چون دشواری تنفس، درد قفسه سینه، گیجی یا ناتوانی در بیدار شدن، قطع نشدن تب بعد از پنج روز، تشدید سرفه‌ها و کبودی صورت و لب‌ها از علائم وخیم شدن بیماری کرونا هستند و خانواده بیمار در صورت بروز این علائم با شماره‌های ۱۱۵ و ۴۰۳۰ تماس بگیرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، صغری طاهر هریکندی در مورد مراقبت از بیماران کرونایی در منزل گفت: بیمار مبتلا به کرونا باید به نحو صحیح قرنطینه شود در خانه از هیچ فضایی به صورت مشترک با بیمار استفاده نشود .


وی افزود: تا حد امکان برای بیماران از سرویس بهداشتی مجزایی استفاده شود. در صورت عدم امکان، پس از هر بار استفاده بیمار، سرویس بهداشتی ضد عفونی شود.


این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد:  خانواده و مراقب بیمار باید به درستی آموزش دیده و علائمی که نشان دهنده وخامت بیماری هستند مانند دشواری تنفس، درد قفسه سینه، گیجی یا ناتوانی در بیدار شدن، قطع نشدن تب بعد از پنج روز، تشدید سرفه‌ها و کبودی صورت و لب‌ها را بشناسند و در صورت بروز این علائم با شماره‌های ۱۱۵ و ۴۰۳۰ تماس بگیرند.


وی با بیان اینکه فرد بیمار باید در یک اتاق جداگانه بماند و اگر این امکان وجود ندارد، حداقل یک متر از او فاصله داشته باشید خاطرنشان کرد: در اتاق بیمار تهویه مناسب برقرار شود تا هوای اتاق عوض شود. برای این کار باید پنجره‌ها و یک درب را باز کرد.


طاهر هریکندی اظهار کرد: بیمار در صورت تنها بودن در اتاق، نیاز به استفاده از ماسک ندارد ولی در صورت زندگی با اعضای خانواده و استفاده مشترک از برخی فضاهای خانه، باید تا حد امکان از ماسک استفاده کند و به طور کامل جلوی دهان و بینی را بپوشاند.
وی با تأکید بر اینکه فرد بیمار نباید هیچگونه ملاقاتی داشته باشد، گفت: در صورت امکان، تعداد مراقبان بیمار را به یک نفر که هیچ گونه بیماری زمینه‌ای و عامل خطرساز ندارد محدود کنید.


وی ادامه داد: فرد مراقب و اعضای خانواده  نیز زمانی که با بیمار در یک اتاق قرار می‌گیرند باید  ماسک بزنند، به صورت و  ماسک خود دست نزنند و  پس از خارج شدن از اتاق ماسک را در کیسه زباله انداخته، در آن را ببندند و بعد از آن دست‌های خود را بشویند.


طاهر هریکندی افزود: فرد بیمار باید لیوان، ظرف، وسایل غذاخوری، حوله و ملحفه اختصاصی داشته باشد و به طور مشترک با دیگران استفاده نکند. لازم است که وسایل مورد استفاده بیمار به دقت با آب و صابون شسته شوند. تا حد امکان برای بیماران از سرویس بهداشتی مجزایی استفاده شود. در صورت عدم امکان، پس از هر بار استفاده بیمار، سرویس بهداشتی با محلول هیپوکلریت یک درصد ضد عفونی شود.


وی در پایان با بیان اینکه همه افراد خانه باید مرتباً دست خود را با آب و صابون بشویند، گفت: در کیسه‌های زباله‌ای که زباله‌های بیمار در آن ریخته می‌شود باید کاملا بسته شده و سپس دفع شود.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha