سلامت نیوز : متخصص ژنتیک و برگزیده کتاب سال: بیماری ژنتیک مهم ترین چالش مرگ ومیر بیماران در دنیاست.
 
دکتر محمدرضا نوری دلویی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص ژنتکی و برگزدیه کتاب سال با بیان این مطلب، گفت: تاكنون در دنیا حدود 37 تا 38 هزار بیماری در مورد انسان شناسایی شده است. خوشبختانه نزدیك به سی هزار بیماری دقیقا به مدد همه پژوهشگران و دانشمندان كه در دنیا وجود دارد قابل درمان هستند. آنچه كه الان باقی مانده سه موضوع است كه بیشترین چالش را در مرگ و میر بیماری ها دارد.
وی افزود: اصلی ترین آنها بیماری های ژنتیك است. اگر از بیماری های مهم‌تر ژنتیك در سطح جهان صحبت كنیم شاید تعداد هفت تا هشت هزار بیش تر نباشد. اگر چه كه در حدود شانزده هزار بیماری ژنتیكی داریم كه همه البته به یك درجه از اهمیت نیستند؛ ولی در كشور ما زیر پنجاه تا از این بیماری ها مهم هستند كه باید روی آنها سرمایه گزاری كنیم، مانند نشانگان داون، تالاسمی و كم خونی داسی شكل و سیستیك فیبروزیس.
وی ادامه داد: باید برای این كار به سه پرسش جواب بدهیم. یكی اینكه بتوانیم تشخیص مولكولی دقیق بدهیم. دیگر اینكه بتوانیم پیشگیری به روز بكنیم و آن دیگری درمان ریشه ای براساس جدیدترین روش ها است.
دکتر دلویی گفت: الان مركز ثقل پزشكی امروز، نامش پزشكی مولكولی است. اساسا" پزشكی یعنی پزشكی مولكولی و  شاخصترین دانشی هم كه در پزشكی مولكولی مانند نگیـــنی می درخشد، ژنتیك است. ما باید این جا سرمایه گزاری كنیم. شمار قابل توجهی از بیماری های ژنتیك به علاوه سرطان كه همه سرطان هایی كه ما بیش از دویست سرطان به یك معنا و یا صد نوع سرطان با یك تقسیم بندی دیگر داریم ، ژنتیكی هستند؛  نه اینكه ارثی باشند اما ژنتیكی هستند.
وی اضافه کرد: متاسفانه حدود 15 درصد سرطان ها ارثی هم هستند؛ و بیماری ایدز كه به خوبی با آن آشنا هستید. این به ما می گوید كه اگر ما در حوزه بهداشت و سلامت و تندرستی صحبتی داریم و  در جهان كنونی می‌خواهیم بلند شویم و ریشه دار شویم باید بتوانیم فارغ از شعارگویی و كلی گویی، مجموعه‌ی زیرساخت ها را فراهم كنیم و سرمایه گزاری را سخاوتمندانه انجام دهیم و ناظران عالم و منصف را برحسن اجرای این پژوهش ها بگماریم تا میوه هایش را در سال های آینده بچینیم.
دکتر نوری دلویی دارای دكترای تخصصی ژنتیك ملكولی پزشكی دانشگاه ایالتی میشگان آمریكاست و كتاب دو جلدی وی با عنوان ژنتیك مولكولی پزشكی در هزاره سوم، به عنوان کتاب سال 89 برگزیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha