سلامت نیوز : یك فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی گفت: استفاده از آنتی بیوتیك‎ها برای برطرف كردن آلرژی‌های فصلی مناسب نیست.

دكتر فرحزاد جباری در گفت‎وگو با ایسنا ،‌ با بیان این مطلب افزود: آنتی بیوتیك‌ها برای برطرف كردن میكروب و آنتی ویروس‌ها برای برطرف كردن ویروس‌ها استفاده می‌شود در حالی كه میكروب‌ها و ویروس‌ها هیچ نقشی در ایجاد آلرژی ندارند.

وی اظهار داشت: در برخی آلرژی‌ها امكان ایجاد التهاب وجود دارد كه به دنبال آسیب مخاط، میكروب‌ها و ویروس‌ها نفوذ کرده و باعث بروز علایم عفونی می‌شوند كه در این صورت برای بهبود نیاز به آنتی بیوتیك است.

دكتر جباری در خصوص استفاده از داروها برای این نوع آلرژی توضیح داد: در صورت تشدید آلرژی، فرد می‌تواند با تجویز پزشك از داروهای مناسب مانند اسپری‌های بینی و آنتی هیستامین‌ها استفاده كند.

وی با بیان اینكه بهترین روش برای درمان حساسیت‌ها برطرف كردن و دور شدن از عامل ایجاد آن است، تصریح كرد: فردی كه زمینه مستعد برای ابتلا به آلرژی و حساسیت دارد باید محیط زندگی خود را تغییر دهد و در صورت وجود عوامل محرك در منزل مانند دود سیگار، ‌حیوانات خانگی و غیره از این عوامل دوری كند.

دكتر جباری توصیه كرد: به هنگام تردد در پارك از ماسك استفاده كنید، پنجره‌های خودرو و منزل را بسته نگه دارید و برای خشك كردن البسه خود از محیط‌های بیرونی استفاده نكنید.

وی با بیان اینكه ایجاد آلرژی در خراسان رضوی شایع‌تر از دیگر استان‎هاست، به ایسنا گفت: بخش زیادی از پوشش گیاهی استان را علف‎‌های هرز تشكیل می‌دهند و از طرفی رطوبت هوای این استان نسبت به دیگر مناطق كشور كم‌تر است كه این باعث می‌شود شیوع آلرژی‌ها در استان بیشتر از سایر استان‌ها باشد.

وی خاطرشان کرد: آلرژی‌های بینی از شایع‌ترین حساسیت‌ها در فصل بهار و تابستان است كه معمولا به صورت عطسه، خارش بینی، ‌آبریزش بینی و خارش چشم و در پاره‌ای از مواقع سرفه‌های تحریكی نمایان می‌شود.

دكتر جباری در خصوص علت بروز حساسیت‌ها در این فصول تصریح كرد: مهم‌ترین عوامل بروز آلرژی‌های تنفسی گرده گیاهان، ‌درختان، علف‌های هرز و گل‌ها هستند كه مشخصا در بهار و تابستان پراكندگی بیشتری دارند.

وی ادامه داد: آلرژی در نوزادان و شیرخواران می‌تواند به صورت آلرژی‌های پوستی و گوارشی ظاهر شود.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی خاطرنشان كرد: شروع بیشتر حساسیت‌ها به شكل آلرژی‌های بینی و تنفسی بوده و بیشتر در دهه دوم و سوم زندگی فرد بروز می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha