سلامت نیوز :  عضو پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: همه داروها از جمله داروهای هورمونی عارضه دارند و این پزشك است كه با بررسی منافع و معایب دارو بر حسب مورد تصمیم می‌گیرد كه دارو را تجویز كند یا خیر.

محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت‌وگو با فارس  با تأیید اظهارات چند روز اخیر متخصصان انجمن سكته مغزی ایران مبنی بر اینكه تجویز و استفاده از داروهای هورمونی در اشخاصی كه مستعد ابتلا به بیماری‌های ژنتیكی هستند و مصرف این نوع داروها در آنها منجر به سكته مغزی می‌شود، اظهار داشت: داروهایی كه از نظر ساختار شیمیایی شبیه قرص‌های ضدبارداری است، عوارضی دارد كه یكی از عوارض آن ایجاد لخته خون بوده كه ممكن است در عروق "پا " یا عروق "سر " باشد اما این عارضه به حدی نادر است كه معمولاً مانع از تجویز دارو برای درمان نمی‌شود.

وی افزود: در خصوص بانوانی كه دچار "تخمدان پلی‌كیستیك " هستند و معمولاً با سیكل‌های قاعدگی نامنظم، عدم تخمك گذاری منظم، رشد غیر طبیعی مو در صورت، ناباروری، افزایش وزن، تخمدان چند كیستی (بزرگی تخمدان، تخمدان كیست‌دار)، جوش‌های متعدد در صورت و ریزش موهای سر مواجه هستند، از داروهای مختلفی استفاده می‌شود.

عضو پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: داروهای تجویزی به این بیماران، داروهای حاوی هورمون‌های "استروژن " و "پروژسترون " است كه همان هورمون‌های زنانه محسوب می‌شود و شبیه‌ هورمون‌هایی است كه در قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌شود.

وی تمام داروهایی كه در ایران و جهان عرضه می‌شود را دارای عوارض پیدا و پنهان دانست و تأكید كرد: این داروها نیز مانند هر دارویی امكان دارد عوارضی داشته باشد، ممكن است باعث ترومبوز یا انسداد عروق مغزی یا اصطلاحاً باعث سكته‌های مغزی یا "ترومبوز سینوس كاورنو " شود كه بسیار نادر است؛ اصولاً در علم پزشكی نمی‌توانیم ادعا كنیم دارویی سراغ داریم كه اصلاً عارضه نداشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه پزشكان هنگام تجویز چنین داروهایی كه ممكن است برای بیمار همراه با عوارضی باشد، باید عوارض آن را با وی مطرح كنند، گفت: پزشك با بررسی منافع و معایب دارو بر حسب مورد تصمیم می‌گیرد كه دارو را تجویز كند یا خیر.

وی، پزشك را در مواردی ناگزیر از تجویز برخی داروها دانست و تصریح كرد: تصور كنید خانمی كه ریزش موی شدید دارد، دارای جوش‌های متعددی در صورتش است، دارای اختلالات قاعد‌گی است كه این اختلالات ریسك سرطان رحم را بالا می‌برد، باید برای این بیمار دارویی تجویز كنیم كه عادت ماهانه در وی به صورت منظم برقرار شود، اگر این اختلال برطرف نشود، باید گفت این بیمار مستعد سرطان است بنابراین مجبوریم بر حسب مورد از این داروها استفاده كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha