سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 301685

غذاها با تاثیرگذاری بر انتقال دهنده‌های عصبی، بر مغز و به تبع آن بر روحیه ما تأثیر می‌گذارد. انتقال دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی مهمی هستند که با احساسات ما ارتباط دارند.

مواد غذایی که بداخلاقتان می‌کند

سلامت نیوز:غذاها با تاثیرگذاری بر انتقال دهنده‌های عصبی،  بر مغز و به تبع آن بر روحیه ما تأثیر می‌گذارد.  انتقال دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی مهمی هستند که با احساسات ما ارتباط دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، به عنوان مثال، انتقال دهنده عصبی سروتونین به ما آرامش می‌دهد یا دوپامین می‌تواند سطح  تمرکز ما را افزایش دهد. غذاهایی که می‌خوریم نقش مهمی در عملکرد این مواد شیمیایی مغز دارند. غذاها می‌تواند عناصر سازنده انتقال دهنده‌های عصبی را ایجاد کند یا تعادل مغز را به هم  بریزد و به این ترتیب بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد اما ما معمولا بدون دانستن تأثیرات غذاهای مختلف بر روحیات مان، آن‌ها را مصرف می‌کنیم. در این مطلب با برخی مواد غذایی که می‌تواند  بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارد و شما را تحریک‌پذیر و بدخلق کند، آشنا می‌شوید: 

 قندها و شیرین کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده‌های مصنوعی اگرچه ممکن است طعم خوبی به مواد غذایی بدهد اما تاثیرات بدی بر ذهن و جسم ما به جا می‌گذارد. این مواد قندی اعتیاد آور بعد از یک افزایش ناگهانی و اجتناب ناپذیر سطح قند خون، احساس اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی را افزایش می‌دهد.

این ترکیبات همچنین می‌تواند توانایی بدن را در مقابله با استرس و رسیدن به آرامش کاهش دهد. در مقابل، قندهای طبیعی مانند قند موجود در میوه‌ها چنین تاثیراتی ندارند. جایگزین‌های  طبیعی زیادی برای شیرین کننده‌های مصنوعی وجود دارد که عسل خام، استویاو ملاس  سیاه از جمله آن ها ست.

 مارگارین و دیگر مواد شبیه کره

این مواد غذایی معمولاً با چربی‌هایی تولید می‌شود که التهاب را افزایش می‌دهد و دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا6  مانع تاثیر اسیدهای چرب امگا3 که تقویت کننده‌های طبیعی خلق و خوست می‌شود و درنتیجه خلق و خوی شما را به هم می‌ریزد. کره‌های طبیعی حیوانی بهترین جایگزین برای این نوع کره‌هاست. 

کافئین

کافئین موجود در قهوه با تأثیر بر هورمون‌ها، عملکرد انتقال دهنده‌ها و علایم عصبی، خلق وخوی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود احساس خوبی نداشته باشیم. همچنین افزایش ضربان قلب و ایجاد حس اضطراب‌ ناشی از مصرف قهوه، حس عصبی بودن به شما می‌دهد. همچنین اگر معتاد به مصرف منظم قهوه باشید، فقط یک روز مصرف نکردن آن می‌تواند علایم ترک شامل سردرد کافئین، خواب‌ آلودگی و کمبود انرژی در شما ایجاد کند.

مصرف نوشیدنی‌های جایگزینی مانند چای سبز که کافئین کمتری دارد یا چای زردچوبه که دارای خواص ضد التهابی است راه ‌حل خوبی برای جلوگیری از این عوارض است.

 میوه‌ها و سبزیجات غیر ارگانیک

با مصرف منظم محصولات غیر ارگانیک، ممکن است دوزی از نوروتوکسین‌ها یا سمومی  را که  آثار آن ها متوجه سیستم عصبی می‌شود همراه با میوه‌ها و سبزیجات مصرفی‌تان دریافت کنید. 

اگر محصولاتی را که با سمومی مانند آترازین سم‌پاشی شده‌اند مصرف کنید به احتمال زیاد مقادیری از این سموم را همراه با غذا وارد بدن‌تان می‌کنید. مشخص شده است که این مواد شیمیایی بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد و باعث کمبودهای تغذیه‌ای، به ویژه از نظر آن دسته مواد معدنی‌ می‌شود که برای کنترل خلق و خو ضروری است. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است محصولات ارگانیک خریداری کنید.

  آجیل ها و دانه‌های بو داده

معمولا برای تهیه دانه‌ها و آجیل های بوداده از روغن‌های گیاهی و روغن کانولا که از مواد تراریخته ناسالم تهیه می‌شود استفاده می‌شود. بنابراین باید از مصرف این نوع آجیل ها اجتناب کرد. همچنین آجیل های بوداده معمولا دارای مواد افزودنی حاوی سدیم است. مصرف این مواد می‌تواند به تغییرات خلقی و سردرد منجر شود. بنابراین، راه سالم‌تر مصرف آجیل، تهیه آجیل طبیعی و خام و بودادن آن ها در منزل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha