سرماخوردگی سالانه میلیون ها انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. در هر زمان ممکن است حمله کند، اما بیشتر افراد در زمستان و بهار بیمار می شوند.

چگونه تشخیص دهیم سرما خورده‌ایم و چه کنیم؟

سلامت نیوز: سرماخوردگی سالانه میلیون ها انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. در هر زمان ممکن است حمله کند، اما بیشتر افراد در زمستان و بهار بیمار می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، ویروس های معمول سرماخوردگی دستگاه تنفسی فوقانی را هدف قرار داده و علائمی مانند سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و عطسه را تحریک می کنند.

هیچ واکسنی علیه ویروس های سرماخوردگی وجود ندارد، اما مراحلی وجود دارد که می توان برای تسریع روند بهبودی و جلوگیری از بیماری های آینده انجام داد.

 سرماخوردگی معمولاً خود به خود و بدون مراجعه به پزشک برطرف می شود. با این حال، تشخیص سرماخوردگی از سایر بیماری های جدی تر مانند آنفولانزا یا COVID-19 ممکن است دشوار باشد.

علائم سرما خوردگی معمولا ۱-۳ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آشکار می شود. سپس، بعد از چندروز علائم اغلب شدیدتر می شوند. این علایم ترکیبی از موارد زیر است:

بدن درد، گرفتگی، سرفه، سردرد، از دست دادن بویایی و چشایی، آبریزش بینی، عطسه کردن، گلو درد

سرماخوردگی می تواند مانند سایر عفونت های ویروسی از جمله آنفلوانزا و COVID-19 احساس شود زیرا همه آنها دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تأثیر قرار می دهند. با این حال، روشهایی وجود دارد که می تواند تشخیص داد که آنچه هست سرماخوردگی است یا آلرژی یا چیز دیگری.

با بررسی علائم می توان شروع به تعیین نوع بیماری کرد، فقط همیشه موارد استثنا در این قانون وجود دارد.

به عنوان مثال، تب یکی از علائم رایج آنفولانزا و COVID-19 است اما در سرماخوردگی نیست – اما هنوز هم می توان COVID-19 را بدون تب دریافت کرد. به طور کلی، باید تب را به عنوان نشانه بالقوه یک بیماری جدی تر در

بعد از تاکید علائم ، زمان سال نیز می تواند یک شاخص مفید باشد.

    سرماخوردگی بیشتر در ماه های زمستان و بهار دیده می شود. در تابستان هم ممکن است سرما بخوریم، اما علائم آن معمولاً متفاوت است.
    فصل آلرژی می تواند از طریق بهار، تابستان و پاییز باشد.

سرانجام، فراموش نکنید که چه مدت احساس بیماری کرده اید.

    سرماخوردگی معمولاً در بزرگسالان و نوزادان ۷-۱۰ روز طول می کشد.
    آنفولانزا حدود ۷-۱۴ روز طول می کشد.
    آلرژی های فصلی می توانند چندین هفته تا چند ماه طول بکشد یا تا زمانی که در معرض ماده حساسیت زا باشید.

در سرماخوردگی بسیاری از روش های درمانی وجود دارد. برخی از آنها به بهبودی کمک می کنند و برخی دیگر فقط علائم را تسکین می دهند. و ثابت شده است که تعداد کمی از آنها به هیچ وجه کمک نمی کنند.

در اینجا چند روش درمانی معمول برای سرماخوردگی آورده شده است:

    هیدراته بمانید. سرماخوردگی می تواند باعث کمبود آب بدن شده و مواد مغذی مهمی را که برای مقابله با ویروس نیازاست از بین ببرد. بنابراین، مهم است که مایعات زیادی مصرف کنید.

نشان داده شده است که مایعات گرم در کاهش علائم، از جمله گلودرد و آبریزش بینی ، بیش از مایعات در دمای اتاق کمک می کنند.

از نوشیدنی هایی که باعث کم آبی بدن می شود مانند نوشیدنی های حاوی کافئین و الکل و نوشابه خودداری کنید.

    درست بخورید. به جای غرق شدن یک گالن آب پرتقال، روی خوردن غذاهایی غنی از ویتامین C تمرکز کنید، مانند پرتقال، فلفل دلمه ای قرمز، توت فرنگی، کلم بروکلی و کیوی.

غذاهای دیگر برای خوردن هنگام سرماخوردگی غذاهایی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و روند بهبودی را افزایش می دهند. این مواد مغذی شامل ویتامین های A ، E ، B6 ، D و مواد معدنی مانند روی و آهن است مثل: پنیر، ماهی، کلم، آواکادو و بادام زمینی.

    مکمل مصرف کنید. بیمار بودن می تواند گاهی اشتهای شما را کم کند. بنابراین، روی مکمل هایی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند، تمرکز کنید.
    خواب کافی داشته باشید. هنگامی که خواب هستید، بدن شما سخت ترین تلاش خود را برای مبارزه با التهاب و عفونت می کند.

بهتر است از موارد زیر اجتناب کنید، مگر اینکه توسط پزشک دستور داده شود.

مصرف آنتی بیوتیک ها. آنتی بیوتیک ها در صورت عفونت باکتریایی مانند استرپتوکوک گلو یا عفونت مجاری ادراری (UTI) مثر هستند. از آنجا که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است، آنتی بیوتیک ها نمی توانند آن را درمان کنند. علاوه بر این، در صورت مصرف بی مورد، آنتی بیوتیک ها ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند.

داروهای گیاهی. مطالعات مقدماتی کوچک نشان می دهد که داروهای گیاهی مانند گیاه توت ، سیر و جینسینگ ممکن است علائم را تسکین داده و بهبودی را تسریع کنند. با این حال، برای تعیین قطعی این مزایا برای جمعیت عمومی، تحقیقات بیشتری لازم است.

هر کسی ممکن است عوارض شدید ناشی از سرماخوردگی را تجربه کند، اما گروه هایی که بیشتر در معرض خطر بدتر شدن علائم هستند:

نوزادان و کودکان زیر ۶ سال، سالمندان ۶۵ سال به بالا، افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، افراد سیگاری

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha