سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون عنوان كرد: به دانش، تخصص و امكانات لازم برای خودكفایی در زمینه تولید سلولهای بنیادی مجهز هستیم اما مراكز درمانی و بیمارستانهایی كه باید از این ذخایر سلولی استفاده كنند اندك‌ هستند.

دكتر حسن ابوالقاسمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاكید بر گسترش مراكزی كه می‌توانند سلول درمانی كنند، اظهار كرد: در حال حاضر مراكز خوبی در این زمینه فعالیت می‌كنند اما نیاز هست كه تنوع و تعداد این مراكز بیشتر شود. ستاد سلولهای بنیادی از دو سال پیش اقدام به حمایت و گسترش بخش‌های بیمارستانی و مراكز جدید سلول درمانی كرده است و قصد دارد چندین مركز جدید در استانهای بزرگ كشور ایجاد كند.

وی ادامه داد: در همین راستا یك بانك اطلاعاتی در سازمان انتقال خون راه‌اندازی شده و از افرادی كه داوطلب اهدای سلولهای بنیادی خون ساز هستند ثبت نام به عمل می‌آید. پس از دریافت سلولهای بنیادی، آزمایش‌هایی بر روی خون انجام و اطلاعات استخراج شده ثبت می‌شود. هر بیماری كه نیاز به دریافت سلولهای بنیادی از غیرخویشاوند داشته باشد می‌تواند از این طریق اقدام كند.

رییس سازمان انتقال خون ایران در ادامه درباره چگونگی تخصیص اعتبار برای افزایش حقوق پرسنل این سازمان گفت: طبق قانونی كه مجلس برای افزایش حقوق پرسنل انتقال خون و پزشكی قانونی مصوب كرده است این افزایش دستمزد باید از محل درآمدهای سازمان تحقق یابد اما با توجه به اینكه سازمان انتقال خون در مقابل خدماتی كه انجام می‌دهد وجهی دریافت نمی‌كند درآمد چندانی هم ندارد.

ابوالقاسمی اضافه كرد: با توجه به اینكه بیمه‌ها نقشی در انتقال خون ندارند، اگر ورود بیمه‌ها به مقوله انتقال خون میسر می‌شد، درآمدهای سازمان تحقق می‌یافت و می‌توانستیم این قانون را به طور كامل اجرا كنیم. اكنون در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم این قانون را به نحو دیگری اجرایی كنیم.

وی همچنین به نقش شورای عالی انتقال خون در تعرفه گذاری اشاره و تصریح كرد: با وجود این كه شورای عالی انتقال خون حق تعرفه گذاری دارد تاكنون هیچ كدام از وزرای بهداشت كه در راس این شورا قرار دارند موافق دریافت هزینه‌های انتقال خون از مردم نبوده‌اند و برطبق سیاستگذاری‌های شورا هیچ گاه بنا نبوده هزینه بیشتری به مردم در بیمارستان‌ها تحمیل شود و هزینه پرداختی مردم افزایش یابد.

 ابوالقاسمی افزود: اگر بیمه از پرداخت تعرفه‌ها استقبال كند سازمان هم می‌تواند با دریافت تعرفه‌ها، انتقال خون را رشد و توسعه بدهد.

وی در پاسخ به این پرسش كه برای حل مشكلات انتقال خون استان تهران چه تمهیداتی اندیشیده شده است، پاسخ داد: انتقال خون استان تهران در نیروی انسانی و بودجه دچار مشكل است. علت كمبود بودجه استان تهران این است كه تهران را همیشه كمتر از آن چیزی كه شایسته‌اش هست دیده‌اند و همین مسئله باعث شده كه رشد كافی نداشته باشد.

رییس سازمان انتقال خون ایران درباره كمبود نیروی انسانی در انتقال خون تهران نیز گفت: سیاستهای كلی دولت این است كه نیروی انسانی در ادارات و مراكز دولتی افزایش نیابد به این علت انتقال خون هم كه یك دستگاه صد درصد دولتی است در تامین نیروی انسانی‌اش با مشكل روبه‌رو است. طبق استاندارد جهانی، میزان خونگیری، 300 واحد خونی به ازای هر یك نفر پرسنل است ولی این آمار در ایران 500 واحد خونی به ازای هر یك نفر پرسنل است كه خود نشان دهنده كمبود پرسنل در سازمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha