چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 301717

چین و چروک ها تاخوردگی های پوست هستند که می توانند به واسطه انقباضات مداوم عضلات صورت ایجاد شوند.بی تردید، هیچ فردی از بروز چین و چروک روی پوست خود خوشحال نمی شود. این در شرایطی است که تمام چین و چروک های پوست به دلیل افزایش سن و پیری ظاهر نشده و عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارند. به همین دلیل، آشنایی با انواع مختلف چین و چروک پوست برای استفاده از موثرترین روش درمان اهمیت دارد.

چین و چروک‌ پوست و انواع مختلف آن

سلامت نیوز:چین و چروک ها تاخوردگی های پوست هستند که می توانند به واسطه انقباضات مداوم عضلات صورت ایجاد شوند.بی تردید، هیچ فردی از بروز چین و چروک روی پوست خود خوشحال نمی شود. این در شرایطی است که تمام چین و چروک های پوست به دلیل افزایش سن و پیری ظاهر نشده و عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارند. به همین دلیل، آشنایی با انواع مختلف چین و چروک پوست برای استفاده از موثرترین روش درمان اهمیت دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، به رغم دلایل مختلف، چین و چروک های پوست از ظاهری تقریبا یکسان برخوردار هستند و می توانند ناحساس ناخوشایندی در فرد ایجاد کنند به ویژه اگر زود ظاهر شوند.


چین و چروک های پوست چه هستند؟

 چین و چروک ها تاخوردگی های پوست هستند که می توانند به واسطه انقباضات مداوم عضلات صورت ایجاد شوند. با افزایش سن و تغییراتی که در لایه های پوست رخ می دهند، چین و چروک ها نیز هرچه بیشتر نمایان می شوند.  


از جمله تغییراتی که در پوست ایجاد شده و در ظاهر شدن چین و چروک ها موثر هستند می توان به نازک شدن لایه اپیدرم، کاهش انعطاف پذیری و محتوای کلاژن که در شادابی و استحکام پوست نقش دارد، اشاره کرد. همچنین، عمیق‌ترین لایه پوست با گذشت زمان و افزایش سن تقریبا تمام بافت چربی خود را از دست می دهد.


انواع مختلف چین و چروک

از نظر بالینی، چین و چروک پوست می تواند عمیق یا سطحی باشد. موارد سطحی با کشیدن پوست ناپدید می شوند که آنها را از چین و چروک های عمیق متمایز می سازد که این نوع با کشیدن پوست نیز از بین نمی رود.


چین و چروک های استاتیک
این چین و چروک ها به دلیل این که کلاژن، بافت و انعطاف پذیری پوست به طور طبیعی حجم خود را از دست می دهند، شکل می گیرند. بری مشاهده آنها به تغییر حالت صورت نیازی نیست زیرا به دلیل حرکات تکراری عضلات صورت روی پوست شکل گرفته اند.


چین و چروک های دینامیک
این چین و چروک ها به واسطه تغییر حالت صورت ظاهر می شوند. چین و چروک های دینامیک به واسطه مواردی مانند اخم کردن، نگاه با چشم نیمه باز و خندیدن شکل می گیرند. این نوع چین و چروک ها به طور معمول از 30 سالگی، زمانی که تولید کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک در بدن کاهش می یابد، ظاهر می شوند.


معروف‌ترین چین و چروک های دینامیک شامل موارد زیر می شوند:
- چین و چروک پنجه کلاغی که هنگام خندیدن یا حتی هنگامی که صورت در حالت استراحت است، مشهود هستند.
- چین و چروک های افقی روی پیشانی
- چین و چروک های عمودی ناشی از اخم کردن


چین و چروک های گرانشی
چین و چروک های گرانشی در نتیجه افزایش سن ظاهر می شوند و همان گونه که از نام آنها مشخص است نیروی گرانش در شکل گیری آنها نقش دارد. آنها به طور معمول در حدود 40 سالگی قابل مشاهده هستند.
با گذشت زمان و به واسطه کاهش محتوای الاستین و کلاژن، پوست صورت هرچه بیشتر پیر می شود. چین و چروک های ناشی از حالات چهره بیشتر خود را نشان داده و پوست به دلیل نیروی گرانش زمین افتادگی پیدا می کند. به همین ترتیب، از بین رفتن لایه چربی برخی بخش های استخوانی صورت را بیش از پیش نمایان کرده و نشانه های پیری را مشهودتر می سازد.
رایج‌ترین موارد در بخش های زیر دیده می شوند:
- گردن
- کناره های چانه
- جلوی گوش ها


چین و چروک های مخلوط
این نوع به واسطه عوامل مختلفی مانند پیری، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، نیروی گرانش زمین و حرکات صورت شکل می گیرند. این چین و چروک ها شیارهایی هستند که از انتهای کناره های دهان تا پایه بینی ادامه می یابند و همچنین چین و چروک های عمودی که در جلوی گردن شکل می گیرند.


چین و چروک های خواب
خواب نیز بر پیری زودرس تاثیرگذار است. آنها از نظر شکل با چین و چروک های دینامیک متفاوت هستند. این خطوط به صورت عمودی روی گردن، صورت، و خط گردن ظاهر می شوند. این نوع از چین و چروک ها به طور معمول از حدود 30 سالگی ظاهر می شوند، زمانی که تولید کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک در بدن کاهش می یابد.


سخن پایانی

انواع مختلف چین و چروک ها فقط به واسطه پیری و افزایش سن شکل نمی گیرند. عواملی مانند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا حالات چهره می توانند موجب ظهور زودرس چین و چروک های پوست شوند. سبک زندگی سالم و دنبال کردن روتین زیبایی و مراقبت از پوست می تواند سرعت ظهور چین و چروک های پوست را کاهش دهد.  

منبع: "استپ تو هلث"،

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha