چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 301720

یک متخصص عفونی تعداد مراجعه کنندگان کرونا به مراکز بهداشت و درمانی را نسبت به قبل چندین برابر خواند و گفت: در شرایط کنونی تعداد مراجعین، بیماران سرپایی و افرادی که نیاز به بستری در بخش‌های عادی و مراقبت ویژه دارند، نسبت به موج قبلی افزایش یافته است و این مشکل در تمام بیمارستان‌ها دیده می‌شود.

افزایش ابتلاهای خانوادگی در پیک سوم کرونا

سلامت نیوز:یک متخصص عفونی تعداد مراجعه کنندگان کرونا به مراکز بهداشت و درمانی را نسبت به قبل چندین برابر خواند و گفت: در شرایط کنونی تعداد مراجعین، بیماران سرپایی و افرادی که نیاز به بستری در بخش‌های عادی و مراقبت ویژه دارند، نسبت به موج قبلی افزایش یافته است و این مشکل در تمام بیمارستان‌ها دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،دکتر شبنم تهرانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه عنوان کرد: اگر این وضعیت مستمر باشد و مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، بیماستان‌ها توان پذیرش بیمار جدید را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه اخیرا ابتلای خانوادگی در افراد بسیار دیده می شود، گفت: به این معنی که ابتدا یکی از اعضای خانواده به ویروس کووید19 آلوده شده و به علت رعایت نکردن اصول بهداشتی و قرنطینه خانگی، سایر اعضا نیز به این بیماری مبتلا شده و با حال عمومی بد به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که در اکثر مواقع نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه بر لزوم رعایت اصول قرنطینه خانگی در صورت ابتلا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منزل تاکید کرد و افزود: اگر فردی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده و نیاز به بستری ندارد، مهم‌ترین نکته این است که شرایط قرنطینه خانگی را رعایت کند.متخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: اتاقی که فرد بیمار در آن قرنطینه می‌شود باید پنجره به بیرون برای تهویه مناسب هوا داشته باشد و در آن بسته باشد. فرد بیمار در صورت نیاز برای خروج از اتاق باید حتما ماسک داشته باشد و تا حد امکان از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کند.

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه علائم ابتلا به کرونا تغییر چندانی نکرده است اما بیشتر بیماران با علائم تنفسی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، گفت: روزهای اخیر بیشتر افرادی که در چند روز ابتدای بیماری تب، سردرد و بدن درد داشته و پس از مدتی دچار علائم تنفسی مثل سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه در هنگام فعالیت و حین صحبت کردن شده‌اند، مراجعه می‌کنند.


افزایش بیماران بدحال
وی تعداد بیماران بدحال نسبت به قبل را بسیار بیشتر اعلام کرد و گفت: افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند یا افرادی که بالای 60 سال دارند، جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند و ممکن است در صورت ابتلا، به فرم شدیدتر بیماری دچار شوند.تهرانی با بیان اینکه تک علامت غیراختصاصی مثل گلودرد، آبریزش بینی یا عطسه، کووید19 در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: به خصوص اگر روز اول بروز علامت باشد؛ چراکه معمولا 48 ساعت فرصت لازم است تا ببینیم به این علائم غیر اختصاصی علائم اختصاصی اضافه می‌شود یا خیر. بنابراین به افراد توصیه می‌شود در صورت بروز تک علامت، تا 48 ساعت بعد صبر کنند و سپس در صورت ظهور علائمی همچون تنگی‌نفس، سرفه و تب به مراکز مراجعه کنند.


داروهای ضدالتهابی
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه برای درمان قطعی این بیماری، همچنان داروی مشخصی وجود ندارد، گفت: تمام داروها بر اساس مطالعات روز و کارآزمایی‌های بالینی در تمام کشورها برای بیماران تجویز می‌شوند و هیچ کدام داروی درمان قطعی محسوب نمی‌شوند.وی ویروس کووید19 را ویروسی مولتی ارگان خواند و گفت: با توجه به اینکه این بیماری چند ارگان بدن را درگیر می‌کند، از داروهای ضد التهابی برای کنترل آن استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه داروهای ضدالتهابی برای همه بیماران موثر نیست، ادامه داد: برای تشخیص میزان تاثیر این داروها در هر فرد، عوامل مختلفی نظیر علائم بالینی، زمان بستری نسبت به شروع بیماری، میزان درگیری ریه، حال عمومی و سطح اکسیژن خون بیمار سنجیده می‌شود.وی با بیان اینکه تاکنون دسترسی به داروهای ضد التهابی در کشور با مشکل مواجه نشده است، تصریح کرد: در مورد واکسن نیز اقداماتی در دنیا و کشور ما انجام شده که در مرحله کارآزمایی است و همچنان واکسنی به مرحله تولید نرسیده است.


ماسک یدک به همراه داشته باشید
تهرانی با تاکید بر اینکه این روزها رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم کمرنگ‌تر از قبل شده است، عنوان کرد: اولین و مهمترین نکته برای مقابله با بیماری، رعایت اقدامات پیشگیرانه است، در نتیجه استفاده مرتب از ماسک و تعویض آن در مواقع لزوم نقش بسزایی در قطع زنجیره انتقال دارد.وی در خصوص نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی، عنوان کرد: ماسک‌ها، به ویژه ماسک‌های پارچه ای به محض خیس شدن کارایی خود را از دست می‌دهند و حتما باید تعویض شوند. لذا توصیه می شود در روزهای بارانی حتما ماسک جایگزین با خود داشته باشید.


والدین، فرزندان خود را نبوسید
متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تصوری که در ابتدای اپیدمی مبنی بر عدم ابتلای کودکان یا ابتلای خفیف آنها وجود داشت، اظهار کرد: متاسفانه این تصور رد شد و بخش‌های کودکان در حال حاضر تخت خالی ندارند، حتی ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه کودکان نیز تکمیل است.وی ادامه داد: این خطر به خصوص برای کودکانی که داروی خاصی مصرف می کنند یا بیماری خاصی دارند، وجود دارد و احتمال اینکه پیشرفت به سمت علائم شدید و بستری صورت گیرد، بسیار بالاست.

در این شرایط هر فرد باید خود را به عنوان ناقل در نظر بگیرد حتی اگه هیچ علامتی نداشته باشد، این موضوع در ارتباط با اطفال هم صدق می‌کند، بنابراین توصیه اکید می‌کنیم حتی والدین از بوسیدن فرزندان خود پرهیز کنند.عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت تست PCR برای تشخیص ابتلای افراد به کرونا، حساسیت تست های اینترنتی و خانگی را غیرقابل قبول دانست.

این متخصص بیماری‌های عفونی، مهمترین اقدام در تشخیص کرونا را بررسی علائم بالینی بیمار با شرح حال و معاینه فیزیکی دانست و گفت: درخصوص تست‌های تشخیصی آزمایشگاهی دقیق‌ترین تست PCR است که در مواقع لازم انجام می‌شود. تست‌های تنفسی و انواع روش‌هایی که در فضای مجازی دیده می‌شود، هیچ کدام حساسیت لازم را برای تشخیص یا رد بیماری ندارند.

وی ادامه داد: تست‌های سرولوژی که تیتر آنتی‌بادی ضد‌بیماری کووید‌19 را اندازه‌گیری می‌کند، در تشخیص اولیه بیماری هیچ جایگاهی ندارند، چراکه آنتی بادی چند روز بعد از شروع بیماری تولید می‌شود، بنابراین به هیچ عنوان برای تشخیص اولیه، تست‌های سرولوژی و تست‌های تنفسی موجود در سایت‌های مختلف توصیه نمی‌شود.


تست PCR منفی، ناقل بودن رد نمی‌کند
وی با بیان اینکه افراد باید خود را به عنوان ناقل در نظر بگیرند، گفت: نکته مهم این است که تست PCR منفی، مبتلا و ناقل بودن فرد را رد نمی‌کند، بنابراین اگر کسی علامتی ندارد و برای غربالگری اقدام به انجام تست کند، به هیچ عنوان ارزش نداشته و در این شرایط توصیه نمی‌شود.وی در خصوص افرادی که با فرد مبتلای علامت دار یا تست مثبت برخورد داشته‌اند، تصریح کرد: این افراد اصلا لازم نیست بلافاصله تست دهند، فقط باید به عنوان یک فرد مشکوک در نظر گرفته شوند و با اطرافیان فاصله اجتماعی را رعایت کنند و ماسک داشته باشند تا اگر ناقل هستند، بیماری را به دیگران منتقل نکنند.

از طرفی تست PCR از روز چهارم یا پنجم ظهور علائم در افراد، حساسیت قابل قبولی دارد. بنابراین اینکه روز اول ارتباط، فردی تست دهد، منفی باشد، خیالش راحت شود و نکات بهداشتی را رعایت نکند، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. این افراد باید خود را به عنوان فرد مشکوک در نظر بگیرند.تهرانی همچنین تصریح کرد: این افراد اگر بخواهند تست دهند باید حداقل 5 تا 7 روز از زمان ارتباط گذشته باشد، البته همچنان می‌گوییم تست دادن ضرورتی ندارد، مگر در مواردی که فرد بیماری زمینه‌ای دارد و افرادی که در گروه‌های پرخطر هستند که در این صورت نیز طبق نظر پزشک انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha