جوش های غرور، جزو آزاردهنده ترین مشکلات پوستی هستند که افراد زیادی در دنیا با آن ها دست و پنجه نرم می کنند. محققان انگلیسی برای حل این مشکل، تحقیقاتی را انجام داده اند که به کشف یک پروتئین مهم به عنوان سرنخی برای رفع این جوش ها منجر شده است.

کشف ریشه های ژنتیکی آکنه و جوش های سرسیاه

سلامت نیوز: جوش های غرور، جزو آزاردهنده ترین مشکلات پوستی هستند که افراد زیادی در دنیا با آن ها دست و پنجه نرم می کنند. محققان انگلیسی برای حل این مشکل، تحقیقاتی را انجام داده اند که به کشف یک پروتئین مهم به عنوان سرنخی برای رفع این جوش ها منجر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، آکنه یا جوش غرور یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که حدود 650 میلیون نفر را در سراسر جهان گرفتار خود کرده است. با این حال، مکانیسم های مولکولی مسئول توسعه آن کاملاً شناخته نشده اند.

اما اخیراً محققان انگلیسی با بررسی نمونه ها یا به قول پزشکان، بیوپسی های پوستی از 14 نفر دریافته اند که بیماران مبتلا به آکنه دارای میزان کمتری از یک پروتئین موسوم به GATA6 نسبت به افراد فاقد این بیماری پوستی هستند.

آن ها همچنین دریافته اند که GATA6 ممکن است از ایجاد جوش های سرسیاه جلوگیری کند. این محققان معتقدند یافته های فوق می توانند راه های جدیدی را برای تحقیق و درمان آکنه باز نمایند.

GATA6 یا به طور کامل، پروتئین اتصال دهنده GATA 6 پروتئینی است که در واحدهای پوستی مشتمل بر فولیکول مو و غدد چربی همراه آن بیان می شود.

پژوهشگران کالج کینگ لندن با استفاده از کشت های سلولی پوست انسان دریافتند که GATA6 چندین فرآیند فیزیولوژیکی را کنترل می کند که به هموستازی یا تعادل واحدهای پوستی مورد اشاره کمک می کند. یکی از این فرایندها کنترل تکثیر و تمایز سلول های کراتینوسیت (سلول های اپیدرمی) در فولیکول مو است که بیماری آکنه از تنظیم آن جلوگیری می کند.

آن ها همچنین دریافتند که بیان GATA6 توسط ماده ای به نام اسید رتینوئیک ایجاد می گردد که به عنوان درمانی برای آکنه شناخته می شود.

محققان علاوه بر این، با توسعه مدل ارگانوئید چربی انسان شواهدی به دست آوردند که پروتئین GATA6 از طریق یک مسیر سیگنالینگ می تواند از ایجاد کومدون یا مسدود شدن منافذ پوستی که باعث ایجاد جوش های سرسیاه می شوند، جلوگیری می نماید.

این یافته های جدید که در نشریه Nature Communications منتشر شده اند، به بیان پژوهشگران فوق می توانند راه ها و تکنیک های جدیدی را برای تحقیق و درمان بیماری پوستی آزاردهنده آکنه به ما نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha