عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه نگران تبعات جبران ناپذیر موج سوم کرونا در بسیاری از شهرهای کشور هستیم، از مردم خواست با توجه به تعطیلات پیش‌رو به سفر نروند.

نگران تبعات جبران ناپذیر موج سوم کرونا در کشور هستیم

سلامت نیوز:عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه نگران تبعات جبران ناپذیر موج سوم کرونا در بسیاری از شهرهای کشور هستیم، از مردم خواست با توجه به تعطیلات پیش‌رو به سفر نروند.


دکتر  سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود مردانی  افزود: تب، سردرد، بدن درد، دردهای عضلانی، اسهال و غیره از علایم ابتلا به کرونا است و اگر فردی این علایم را داشت باید سریعا خود را قرنطینه کند و اگر می خواهد تست کرونا را انجام دهد، باید چهار تا هفت روز از دوره ابتلا به بیماری بگذرد.


وی اظهار داشت: در ابتدای ابتلا به کرونا و در هنگام شروع علایم به ویژه سرفه و عطسه احتمال انتقال ویروس به سایر افراد بیشتر است، اما افراد فاقد علامت نیز در صورتی‌ که در فاصله نزدیک با سایر افراد قرار گیرند می‌توانند منجر به انتقال ویروس شوند، زیرا احتمال کمتری دارد که خود را قرنطینه کنند.


مردانی ادامه داد: بیشتر افرادی که به ویروس کرونا آلوده و دارای علامت هستند، معمولا ۱۰ روز بعد از رفع علایم دیگر ناقل این بیماری محسوب نمی‌شوند، کسانی که نتیجه تست کرونای آنها مثبت بوده اما علامتی از این بیماری را تجربه نکرده‌اند، ۱۰ روز بعد از آزمایش دیگر ناقل محسوب نمی‌شوند ولی باید ۱۴ روز در قرنطینه باشند.


زمان لازم جهت بهبودی بیماری کرونا چقدر است؟
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: افراد مبتلا به موارد خفیف کرونا طی یک تا دو هفته بهبود می‌یابند، اما در موارد شدید، زمان لازم برای بهبودی می‌تواند ۶ هفته یا بیشتر طول بکشد و برخی افراد ممکن است مشکلات جسمی و روانی طولانی‌مدت را تجربه کنند.


مردانی افزود: آنها ممکن است به طور متناوب با گذشت زمان بهبود یافته و یا بدتر شوند و مشکلات مختلفی مانند خستگی و مشکل در تمرکز تا اضطراب، ضعف عضلات و ادامه پیدا کردن تنگی نفس را تجربه کنند.


وی تصریح کرد: ممکن است افراد چند روز بعد از احساس بهبودی و بهتر شدن، هنوز به این ویروس آلوده بوده و ناقل باشند اما پس از گذشت ۱۰ روز از رفع کامل علایم، اگر نیاز به بیرون رفتن از منزل داشتند از ماسک استفاده کرده و تا حد ممکن از لمس سطوح خودداری و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.


عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: افراد اگر حس کردند با علایم خفیفی چون سردرد و آبریزش بینی بیمار هستند، تا زمان بهبود در خانه بمانند؛ زیرا پرهیز از ارتباط با دیگران و عدم مراجعه به مراکز درمانی می تواند موجب عملکرد بهتر این مراکز و کمک به محافظت از آنها و دیگران در برابر کرونا باشد.


مردانی خاطرنشان کرد: اگر تب، سرفه و مشکل تنفسی دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است علایم شما به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگری باشد، اگر به تازگی سفر کرده اید یا در تماس با دیگر مسافران بودید به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اطلاع دهید، این کار مانع از گسترش احتمالی کرونا می شود.


وی از مردم خواست با توجه به تعطیلات پیش رو به سفر نروند زیرا در اوج همه گیری کرونا هستیم و نیروی انتظامی باید محدودیت های اساسی را برای جلوگیری از تردد مردم به سایر شهرها انجام دهد.


مردانی گفت: موج سوم کرونا در بسیاری از شهرهای کشور آغاز شده و نگران تبعات جبران ناپذیر این بیماری بر سلامت جامعه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha