حجم بالایی از پرندگان که هر ساله برای حفظ بقا به مازندران و خوزستان مهاجرت می‌کنند، سفری بی بازگشت و به سوی انقراض دارند. یکی از کانون‌های نسل‌کشی پرندگان در فریدونکنار است که ابعاد شکار و دام‌گاه‌های شکارچیان برای پرندگان هر سال گسترده‌تر می‌شود.

فریدونکنار به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده/محیط زیست به تنهایی نمیتواند جلوی تخلفات را بگیرد

سلامت نیوز:حجم بالایی از پرندگان که هر ساله برای حفظ بقا به مازندران و خوزستان مهاجرت می‌کنند، سفری بی بازگشت و به سوی انقراض دارند. یکی از کانون‌های نسل‌کشی پرندگان در فریدونکنار است که ابعاد شکار و دام‌گاه‌های شکارچیان برای پرندگان هر سال گسترده‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،پرندگانی که گوشت آنها حلال نیست، سر از باغ پرندگان «ایلیا» فریدونکنار در می‌آورند و امکان بازگشت ندارند. چند سال پیش نشریه معتبر ساینس از کشتار پرندگان مهاجر در تالاب‌های فریدونکنار آماری منتشر کرد که نشان می‌داد آبگیرهای فریدونکنار به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده‌اند و سال‌هاست که بدنامی‌ این اتفاق از مرزهای ایران نیز فراتر رفته است.

در آمار این نشریه انگلیسی آمده بود: «یک میلیون پرنده مهاجر در فصل مهاجرت فقط در یک نقطه از ایران کشته می‌شوند؛ به عبارتی، افراد محلی روزانه جان ۳۰۰۰ پرنده را می‌گیرند.» در تازه‌ترین اظهارنظر نیز سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: «بیش از ۹۰ درصد پرندگان مهاجر در فریدونکنار شکار می‌شوند!

حجم تخلف در این حوزه به قدری بالا است که محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند مانع آن شود». این در حالی است که سال ۹۷ نیز در آماری مشابه، علی تیموری، مدیرکل پیشین دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: «بیش از ۹۰درصد گونه‌های پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی در آسمان صید می‌شوند». این آمار نشان می‌دهد که در چند سال گذشته اتفاق مثبتی در این رابطه رخ نداده است.

طبق سرشماری‌های سال ۹۸ که در سواحل دریاها و تالاب‌ها صورت گرفت، هر سال در زمستان حدود دو میلیون پرنده مهاجر به ایران می‌آیند و بیش از ۳۰درصد پرندگان مهاجر در این فصل سال در شهرستان فریدونکنار زمستان گذرانی می‌کنند.شکارچیان بی‌رحم پرندگان مهاجر که همه ساله با روش‌های غیرمجاز همچون کراس، دام هوایی و شب دام دست به کشتار وسیع این گونه‌های ارزشمند می‌زنند، آمار شکارشان تا یک و نیم میلیون پرنده است.

در این رابطه محبت‌خانی معتقد است که «برخی با نصب تورهای هوایی هر شب میلیون‌ها تومان تجارت غیرقانونی از این طریق انجام می‌دهند و سود نامشروع به‌دست می‌آورند، امری که تجارت غیرقانونی پرندگان است و امروز 80 درصد شکارها نیز به این شکل است. هدف اصلی ما مبارزه با این افراد سودجو است و چند نفر نیز دستگیر شده‌اند، اما برای مهار کامل این پدیده نیاز به ورود شورای تأمین استان مازندران و هم‌افزایی است، این یک معضل خاص است و نیاز به رسیدگی جدی‌تری دارد».


بازار پرندگان فریدونکنار
این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در سال‌های گذشته مسئولان محلی اعلام کرده‌اند، بازار پرندگان فریدونکنار که در همان منطقه است، تعطیل خواهد شد. اما این اتفاق نیفتاد و حتی به گفته مسئولان محلی تعدادی از پرنده‌های تلف شده در بازار فریدون‌کنار فروخته شدند. این بازار سالهاست که به یک کانون اصلی فروش پرنده‌های مهاجری بدل شده که به ایران پرواز می‌کنند و در ابعادی وسیع به صید گروه‌های شکار در می‌آیند.

با وجود تلاش‌های فراوان برای مهار صید بی‌رویه پرندگان مهاجر در شمال کشور، شکارچی‌ها نه تنها مهار نشده‌اند بلکه به صیدهای کلان و سودهای سرشار خود افزوده‌اند. تنها در استان مازندران حدود 20 هزار شکارچی با پروانه شکار و حدود 100 هزار شکارچی بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

گوشت این پرندگان با قیمت هر کیلو بین 200 تا 300 هزارتومان خرید و فروش می‌شود و به‌رغم اعتراضات گسترده فعالان محیط زیست، انتقادات رسانه‌ها، هشدارهای سازمان دامپزشکی نسبت به خطر شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و با وجود وعده‌های پیاپی مقامات ذی‌ربط مبنی بر جلوگیری از تخلفات صید و عرضه غیرقانونی پرندگان، نسل‌کشی پرندگان مهاجر در استان مازندران به ویژه فریدون‌کنار و سرخرود ادامه دارد و لاشه سلاخی‌شده این پرندگان بدون نظارت بهداشتی در بازار غیرقانونی پرنده‌فروشان فریدون‌کنار به مردم عرضه می‌شود.

حقوقدانان اقداماتی که در این بازار می‌گذرد را غیرقانونی می‌دانند و آیت‌ا... مکارم شیرازی، آیت‌ا... علوی گرگانی، آیت‌ا... العظمی سیستانی و آیت‌ا... گرامی، در پاسخ به استفتاء موسسه فرهنگی بحرالعلوم، اعلام کردند کشتار، صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر جایز نیست.


مافیای فروش پرندگان
اسماعیل کهرم، استاد پرنده‌شناسی که سال‌هاست در مورد کشتار پرندگان مهاجر در فریدون‌کنار هشدار می‌دهد، در مورد مافیای شکار در این منطقه به «آرمان ملی» می‌گوید: وقتی می‌گوییم مافیا، این عین حقیقت است. برای اثبات این ادعا بروید زندگی متخلفان صید پرندگان را ببینید. آنها از صید پرندگان چنان ثروتی به هم زده‌اند که آدم حیرت‌زده می‌شود. وقتی هم می‌گویید چرا صید می‌کنید می‌گویند برای تأمین معیشت.

آخر این چه معیشتی است. آنها در حالی معیشت را بهانه می‌کنند که زمین‌های فریدونکنار بهترین برنج را تولید می‌کند و هر سال دو بار برنج برداشت می‌کنند. با وجود این، در فصل زمستان‌گذرانی پرندگان هم شروع به بهره‌برداری غیرمجاز از پرندگان می‌کنند. کهرم نسبت به انقراض گونه‌های مهاجر هشدار می‌دهد و می‌گوید:از تعداد 4 میلیون و 500 هزار پرنده‌ای که به ایران وارد می‌شوند، متاسفانه تنها یک میلیون در فریدونکنار و تعداد زیادی هم در دیگر مناطق کشور کشته می‌شوند، پس طبیعی ست که در یک چشم انداز منتظر انقراض این گونه‌ها باشیم.

به اعتقاد او با هر تخلفی باید مقابله شود، اما وجود جنبه سنتی و تاریخی برای بازار فریدونکنار سبب می‌شود که مردم، شکار پرندگان را حق خودشان بدانند، ضمن آنکه بخشی از صیادان پروانه شکار دارند و این مساله سبب می‌شود، مقابله با تخلفاتی که در این منطقه رخ می‌دهد، کمی سخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha